Gå til innhold

Hvorfor slipper de på ØA c språk?

Perra1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De tar Bedriftsøkonomi 1. De har forresten heller ikke krav om geografi og eldre historie heller. Mest sannsynlig vil jeg tro at det er i et desperat forsøk for å skille AF og ØA fra hverandre. Etter reform 94 ble jo disse linjene så like at det nesten ikke gir mening.

Endret av swanky
Lenke til kommentar
De tar Bedriftsøkonomi 1. De har forresten heller ikke krav om geografi og eldre historie heller. Mest sannsynlig vil jeg tro at det er i et desperat forsøk for å skille AF og ØA fra hverandre. Etter reform 94 ble jo disse linjene så like at det nesten ikke gir mening.

Men tar de ikke bedriftsøkonomi i vk1?, og i vk2 har de det samme som AF? Eller er dette helt feil?

Endret av Perra1
Lenke til kommentar
Men tar de ikke bedriftsøkonomi i vk1?, og i vk2 har de det samme som AF? Eller er dette helt feil?

Slik det var på min skole var GK helt likt, VK1 valgte man bed.øk eller eldre historie og geografi.. VK2 var deretter likt.. (Hvis man velger samme fag, da..)

De som valgte geografi/hsitorie måtte også passe på at de fikk med seg ekstra språk. (Med mindre de tar full fordyping, da faller dette bort!)

Men hvorfor man slipper c-språk hvis man tar bed.øk, vet jeg ikke..

Lenke til kommentar

Det er vel bare snakk om at det er to forskjellige studieretninger (ØA/AF) innenfor den samme linjen (AA). Utgangspunktet var jo Handel- og kontorfag og Allmennfag, som jo var mye mer forskjellige. Mye morsomt som skjedde med Reform 94, ikke bare med Handel-/kontor, men også med idrett, musikk/dans/drama, naturbruk og formgivingsfag.

Lenke til kommentar

Har lurt litt på dette med språk på vgs (AA), men blir ikke helt klok (tror jeg).

Er det slik at?

A-språk = engelsk - fra GK til VK2

B-språk = videreført tilvalgsspråk (tysk/fransk/spansk) fra ungdomsskolen - fra GK til VK1

C-språk = ekstraspråk for de som gidder eller de som ikke har språk å videreføre fra ungdomsskolen - fra GK til VK2

:huh:

(vil ha minst mulig tysk i årene som kommer :( )

Lenke til kommentar

Du kan også ta C-språk i steden for B-språk dersom du er dårlig i tysk, vil ha et annet språk eller bare har lyst til å lære ungdomsskolepensum om igjen. Jeg vil anbefale å fortsette med B-språk om man ikke har lyst til å lære et annet språk.

Man har forøvrig bare tvungen engelsk i GK, men man må ha ett år til med språk, enten engelsk videre eller fordypning i b-språk. Evt c-språk i tillegg til b-språk. Jeg husker ikke om 3 år med c-språk alene vil være nok.

Man kan slippe dette hvis man har mange fordypningsfag, tror det er 3.

På vår skole kan man få ØA-vitnemål dersom man har bedøk, men de har klassefag sammen med alle andre (må ha religion, historie osv.). Kan ha noe å gjøre med at skolen egentlig er en ren allmennfagskole.

Lenke til kommentar

Aner ikke hvorfor det er slik, men det sparte meg for et år med tysk vertfall.. :p

Heller 5 timer med nettsurfing enn 5 timer teoritysk..

Forskjellen på B og C-språk, er vel helt enkelt at B er høyere nivå, og som omtrent krever at du har kjennskap til det fra før. Jeg hadde vel B-språk på GK, så C-språk på VKI. Det vil faktisk si at jeg hadde det samma tysk-året to ganger.. :p

Lenke til kommentar

jada. Fagene blir de samme. Men hvis du velger å droppe et av de fagene i VK2 for noe annet må du ta et språkfag av en eller annen obskur grunn.

Og språkene blir selvfølgelig det samme. På AØ må man bare ha både B-språk og C-språk i 2 år. Men merk, du får ikke engelsk. Dette må du velge.

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar
jada. Fagene blir de samme. Men hvis du velger å droppe et av de fagene i VK2 for noe annet må du ta et språkfag av en eller annen obskur grunn.

Og språkene blir selvfølgelig det samme. På AØ må man bare ha både B-språk og C-språk i 2 år. Men merk, du får ikke engelsk. Dette må du velge.

Så hvis man har c-språk, og bare vil ha det i to år. Må man ha tre fordypningsfag?

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha C-språk i 2 år tar du som sagt ØA.

Man må ha 90 timer i løpet av 3 år. Dvs. i gjennomsnitt 30 timer i uka. For å fylle opp dette må man nesten ha 3 fordypningsfag. Hvis du bestemmer deg at du ikke vil ha et av disse i VK2 og vil bytte, må du ha et språkfag, f.eks engelsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...