ols Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Overklokket med Riva tuner til 365/740 (GPU core/memory henholdsvis) uten tegn til unoter av noe slag. Sist oppnådde resultater, gjengitt uten avrunding, for ordens skyld: 3DMark 05: 4351 3DMark 03: 10003 3Dmark01: 20150 Dette er med den ferdiginstallerte Dell software (XPhome osv), bortsett fra nye drivere til skjermkortet som er 76.10 fra guru3d.com. Maskinen er satt til ”Alltid på”, og XP til ”tilpass til best ytelse”. Cpu er 1,86GHz varianten. Standardinstillinger sef brukt i benchmark programmene. Har 1 stk rambrikke på 512MB i maskinen. Foreløpig, til daglig bruk og under utprøvingen har jeg den klokket litt lavere: 320/660, som gir vel 3800 i 3Dmark05. Fabrikk-instillingen er for øvrig 290/590, som gir omkring 3000 med standard drivere, kanskje litt under. Selv dette er nesten 3x ytelsen til Radeon 9700 brikken som var den best ytende gjennom hele 2004... i9300 konfigurert slik, med en del sparealternativer (wsxga skjerm, minste batteri, ikke dvd brenner, billigste service pakke, xp home) ga jeg under 14.500 for. Bestilte over telefon, tror jeg fikk litt ekstra rabatt (prøvde å sette den opp på samme måte i dag, og kom til så vidt over 15k). Maskinen støyer lite, vanligvis et mildt brus som de fleste nok vil ignorere. Men jeg er overfølsom for enhver form for vifte støy, så jeg holdt på å returnere maskinen pga av dette, og pga at at viftene ikke gikk ned igjen til laveste nivå, etter å ha jobbet i høygir. (defekt ved min maskin?). Heldigvis viste det seg at det velkjente FanGui programmet faktisk eliminerte all vifte støy ved vanlig bruk og fornuftige instillinger. 9300 modellen er visst egentlig ikke støttet av programet, og det leser ikke av GPU tempen (men styrer viften etter CPU temperaturen), og det vil si at det vel må brukes med omtanke. Uansett, et bredt smil fylte det brede fjeset mitt, da viftene forstummet. Plutselig hørte jeg hardisken! Nå skal hitachi’en ut og en av samsung silent seek diskene mine inn, så får vi se om vi kommer enda et hakk nærmere nirvana! Annet: Designet, størrelsen, bredskjermen er ikke helt min smak, men man glemmer det mens man sitter og holder på. Ellers slutter jeg meg til det sven-o skriver i sin brukertest. Det finnes for øvrig en utmerket test med gode bilder på notebookreview.com.(testeren er profesjonell fotograf) Det eneste jeg stusser på i denne testen, er at han klager over innsynsvinkelen. Han har også WSXGA. Hos meg er den helt upåklagelig, og alt ser like bra ut 45 grader fra siden. Vertikalt må man være mer påpasselig, men det er det vanlige. Skjermen er ingen superskjerm, men OK i bruk og fargene er ganske naturlige. Summa summarum: En moroklump av en maskin! (med vekt på klump, kanskje noen vil si) Endret 3. april 2005 av ols Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Takk for omtalen. Gøy å se at overklokkingen fungerte så bra! Geir Endret 3. april 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
qwert Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Angående skjermen: Dell later til å bruke minst tre forskjellige paneler på Inspiron 9300/XPS2 i UWXGA-utgaven. I så måte ikke overraskende at det er forskjeller på WXGA+ modellene også. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Angående skjermen: Dell later til å bruke minst tre forskjellige paneler på Inspiron 9300/XPS2 i UWXGA-utgaven. I så måte ikke overraskende at det er forskjeller på WXGA+ modellene også. Med alle mulige forbehold: Sist jeg snakket med Dell sa de at maskinene i Europa vill bli levert med LG skjermer. Gangen før ville de ikke si noe om det... Jeg vil forøvrig anbefale alle som tenker på å kjøpe en 9300 eller XPS2 å ta diskusjonene på notebookforums med 2-3 klyper salt. Det er en veldig aktiv minoritet der som har skjermproblemer som livsoppgave. Andre synes skjermene er topp. Når jeg begynte å vanke der var det for å lære mer om XPS2 siden jeg vurderte å kjøpe en. Etter et par dager hadde jeg nesten mistet lysten på grunn av all klagingen på skjermene. Men etter en stund skjønte jeg at dette ikke var så sort/hvitt som noen ville ha det til... Sier ikke at ikke problemstillingene er reelle, men min anbefaling er at man dømmer selv. Liker man ikke skjermen så benytt angrefristen... Geir Endret 3. april 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
sven-o Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Flott omtale dette. Imponerende 3DMark resultater må jeg si. Angående lesing av gpu-temperaturen fra FanGui, må vel dette bare stilles inn i options? Jeg krysset iallefall av under Options->Status reading->Read GPU temperature. Er dette galt? Er ny med dette programmet, så jeg vet ikke helt. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Sier ikke at ikke problemstillingene er reelle, men min anbefaling er at man dømmer selv. Liker man ikke skjermen så benytt angrefristen... Tiltredes. Glossy vs. non-glossy ser ut til å føye seg inn i rekken av høylydte 'religionskriger' på hardwaremarkedet hvor et svært vokalt minderetall styrer debatten. Selv er jeg ingen stor fan, da de jeg har sett har vært for 'reflektive' for meg i vanlig fluoriserende kontorbelysning. Vet at mange liker dem, dog, og i rett belysning ser de unektelig bra ut. Lenke til kommentar
ols Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 (endret) qwert: Alt som stod der virket ikke akkurat oppklarende (jaffal ikke sånn i farten!). Har lest noen av innleggene der tidligere, og hovedintrykket er at folk oppfatter ting ganske forskjellig, men at de som har god kjennskap til de beste skjermene til f.eks sony og toshiba generelt mener at disse -sistnevnte- er et hakk bedre. Skermen på min 9300 er SEC5857, altså Samsung, iflg registeret. Den er har rask respons og er mer enn lyssterk nok for mitt bruk. Det lille som er av ujevnhet fra baklyset vises nesten utelukkende når en enkeltfarge som f.eks grå fyller skjermen. Øyet har en ufattelig stor følsomhet for akkurat denne type variasjon, har jeg lest et sted, og det er umulig å få øye på når det er bilder på skjermen, og man oppfatter det heller ikke umiddelbart på et lyst, hvitt ark. Det er en anelse skimring i grønnfargen, men det er på samme måte noe man liksom må se etter. (til kritisk hjemmebruk, ved fotoredigering o.l., er det vel naturlig å tilkoble en ekstern kvalitetsskjerm). Geir: Du har sikkert sett at enkelte har gått høyere mht overklokking. Settingene over ble naturligvis bare valgt for å gi en pekepinn om hvor landet ligger for de som ikke kjenner til 6800go kortet. ( delvis fordi jeg med akkurat de verdiene snek meg såvidt over 10k grensen i 03...). Ellers: Helt enig i det du sier vedrørende skjermproblematikken. Endret 3. april 2005 av ols Lenke til kommentar
qwert Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Tja. Notebookforums er som oftest ganske informativt, men ikke alltid så veldig oppklarende... Mente egentlig bare å påpeke, siden du nevnte at du oppfattet din skjerm annerledes enn testeren, at når man leser om andres efrainger med en bærbar er det langt fra sikkert at det er snakk om det samme panelet, selv om det er samme laptop. Dette gjelder de fleste produsentene. Når man på toppen av dette legger til at oppfattelsen av en LCD gjerne er ganske så subjektiv og avhengig av bruksomgivelsene så gir ikke dette noe godt sammenligningsgrunnlag. I så måte gjorde da Geir også klokt i å ta forbehold når han viderebrakte Dells informasjon om skjermene på 9300, siden din åpenbart *ikke* er en Philips-LG. Er skjermen på din av den glossy eller halvmatte typen, forresten? Har du prøvd den under varierende lysforhold (edit: er spesielt interessert i dagslys/sol og typisk 'åttitalls' grell lysrør-kontorbelysning), og hvis ja, hvordan synes du den klarer seg? Endret 3. april 2005 av qwert Lenke til kommentar
ols Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 Takk for tipset mht fangui, sven-o! Dette er det første jeg skal prøve når jeg går videre med maskinen. Jeg brukte bare standard instillingene, og det om GPU temperaturen var noe jeg hadde lest et sted. Jeg er så glad for det programmet at jeg skal gå og gjøre en paypal donasjon til han som har laget det... skal bare sjekke etter noen dager at ikke maskinen har gått opp i røyk Lenke til kommentar
ols Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 qwert, Den er temmelig matt. Har ikke prøvet mange belysninger, men den akkurat idag hadde den vinduslys "i ryggen" og jeg var overrasket over hvor lite jeg merket til det. Baklyset stilles i 8 trinn eller noe, og jeg bruker vanligvis ikke de 2 øverste. Det er forresten to måter å stille lysstyrken på, man kan også stille det i skjermkortinstillingene, slik at lcd krystallene i panelet slipper gjennom mer eller mindre lys fra "lampa der bak". Akkurat dette siste kan kanskje utnyttes hvis man ser film i et mørkt rom. Man setter da ned lysstyrken i lysrøret (baklyset altså), mens man oprettholder tilstrekkelig lysstyrke ved å stille på panelet. Så vil evt sorte felt utenfor filmen vises mørkere, uten så mye gjennomskinn. (som det har vært klaget på). Men vel, dette er skrivebordsteori foreløbig, har tusen slike ting jeg ikke har fått prøvet ordentlig ut. Jaffal hundre. (begynner å bli litt halv-matt selv). Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Angående skjermen: Dell later til å bruke minst tre forskjellige paneler på Inspiron 9300/XPS2 i UWXGA-utgaven. I så måte ikke overraskende at det er forskjeller på WXGA+ modellene også. Med alle mulige forbehold: Sist jeg snakket med Dell sa de at maskinene i Europa vill bli levert med LG skjermer. Gangen før ville de ikke si noe om det... Jeg vil forøvrig anbefale alle som tenker på å kjøpe en 9300 eller XPS2 å ta diskusjonene på notebookforums med 2-3 klyper salt. Det er en veldig aktiv minoritet der som har skjermproblemer som livsoppgave. Andre synes skjermene er topp. Når jeg begynte å vanke der var det for å lære mer om XPS2 siden jeg vurderte å kjøpe en. Etter et par dager hadde jeg nesten mistet lysten på grunn av all klagingen på skjermene. Men etter en stund skjønte jeg at dette ikke var så sort/hvitt som noen ville ha det til... Sier ikke at ikke problemstillingene er reelle, men min anbefaling er at man dømmer selv. Liker man ikke skjermen så benytt angrefristen... Geir Enig i det der Men er LG skjermen ansett som en "bra" skjerm av skjermnerdene på Notebookforums? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 I så måte gjorde da Geir også klokt i å ta forbehold når han viderebrakte Dells informasjon om skjermene på 9300, siden din åpenbart *ikke* er en Philips-LG. Har lært det... Bør kanskje nevne at jeg ikke snakket med dem om 9300 og WSXGA, men XPS2 og WUXGA. Ikke at jeg vet om det spiller noen rolle. Geir Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Finnes det bilder der man kan sammenligne 17" widescreen med vanlig 15" osv? Vil gjerne se Endret 3. april 2005 av Fredrik Larsen Lenke til kommentar
ols Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 (endret) (nothing) Endret 3. april 2005 av ols Lenke til kommentar
_Spook_ Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Kan nevne at jeg selv leste mye på notebookforums før jeg kjøpte min Inspirion 9200. Er selv veldig fornøyd med skjermen. Dette er samme wxga+ skjermen som Dell bruker på i9300 og xps2 her i Europa. Ser ut som de fleste skjermproblemene er i USA, har vært veldig lite klager på skjermene i Europa. Kanskje man her ser en av grunnene til at maskinene er litt dyrere i Europa? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Kanskje man her ser en av grunnene til at maskinene er litt dyrere i Europa? Interessant nok er XPS2 ikke dyrere, i listepris, i Norge enn i USA. Det forbløffet meg litt, siden Dell som de fleste alltid ser ut til å være dyrere i Europa. Men amerikanerne opererer med større rabatter og kommer rimeligere ut i sluttpris. Det er ikke uvanlig å se 500 dollar i standard avslag på de amerikanske websidene. Og er du riktig heldig kommer du over en såkalt "coupon", elektroniske rabattkuponger som gir opptil 800 dollar avslag på XPS. (Nei, du får ikke begge, kupongen kommer istedet for standardavslaget.) For Inspiron 9300 har jeg sett kuponger med 35% avslag! dessverre finnes ikke kuponger i Norge. Lurer på om de i det hele tatt er lovlige her...? Skal du ha en god pris her i Norge må du ringe dem og kjøpslå. Det lar seg gjøre. Geir Lenke til kommentar
_Spook_ Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Følger ikke så mye med på prisene på dell sider lengre, skal jeg ha noe der ringer jeg bare å spør om en pris. Får i snitt 35% rabatt i forhold til websidene. Har vært oppi 60% på litt eldre modeller. Lenke til kommentar
gekko123 Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Følger ikke så mye med på prisene på dell sider lengre, skal jeg ha noe der ringer jeg bare å spør om en pris. Får i snitt 35% rabatt i forhold til websidene. Har vært oppi 60% på litt eldre modeller. Du skal være klar over at det er ingen selger hos Dell som "gir" vekk penger. Jeg klarte å prute meg til fri frakt og fri mus når jeg bestilte. Det var da kampanje på 2XRAM. Du sier du ikke sjekker prisen på web. Det vil jeg anbelfale. Du skal være klar over at du kan bli kraftig lurt av både selger og websidene. Ta f.eks Dell9300 og gå inn og sett opp samme maskinen på de tre anbefalte løsningene og egen definert løsning. Da får du tre/fire forskjellige priser og det er ingen logikk i hvordan!!! Da jeg bestilte så hadde jeg valg av sette opp en løsning selv. Ringt så til Dell for å prøve å prute litt, fikk da ned prisen og var fornøyd (ca 20% faktisk!!!). Men etter samtalen så begynte jeg å sjekke og teste litt på weben og da fikk jeg en lavere pris en selgeren!! Ble da forbannet og ringte selgeren, han prøvde å ro seg bort. Men det endte opp med at han måtte gi meg avslag. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Godt poeng gekko. Stol aldri på først og beste prisen du kommer fram til på Dell's websider. Prøve alle startpunkter og se. Og så ringer du en selger med den ammunisjonen... Jeg fant det samme med XPS2. Jeg fikk en bedre pris på den konfigurasjonen jeg ønsket ved å starte med den billigste pakken enn den dyreste, selv om man skulle gjettet på det motsatte. Fant ikke ut av hvor forskjellen lå heller. Slik har det faktisk vært i alle år. Så lenge man vet om det får man gjøre det beste ut av det. Geir Lenke til kommentar
ols Skrevet 4. april 2005 Forfatter Del Skrevet 4. april 2005 (endret) Utfra det dere sier: Neste gang skal jeg ta meg bedre tid når/hvis jeg kjøper Dell! Forøvrig ser jeg ikke noe sted at info om angrefrist osv fulgte med, da jeg fikk maskinen. Er dette typisk Dell? Annet: sven-o hadde rett og Fangui programmet kan settes til å lese GPU temp. Men det virker likevel som selve viftestyringen skjer i forhold til CPU, det er i alle fall der man velger tersklene for vifte av/på. Mens jeg er inne på strøm og varmeutvikling: Jeg er rystet over at den primitive windows menyen (fremdeles) brukes for strømoppsett. For det første, hvordan kan man hvite hva som er forskjellen på "Hjem/kontor" og "Alltid på" (Er det ikke hjemme at man har den alltid på?). Det står ingenting i menyen om at i det ene tilfelle klokkes prosessoren ned ved tomgang, og at den går for fullt i det andre. Man må gjette, eller prøve seg frem. For denne nye maskinen står det heller ingenting om dette i bruksanvisningen. Det er helt skandaløst. Hva innebærer egentlig "Presentasjon", eller "Minimal strømstyring"? Hva er forskjell på "Bærbar" og "Maks batteri".(er ikke maskinen alltid en bærbar), og hva skjer om man veksler mellom nettdrift og batteridrift, men beholder de forskjellige instillingene? Ikke et ord noe sted! Det eneste som er tydelig i denne menyen er tidsinstillingene, overgang til suspend mode og slikt. Har testet Dell’en med "SuperPI", programmet som måler tiden det tar å regne ut PI, altså 3,14….. med et visst antall millioner decimaler. Maskinen bruker 40 sekunder på en million decimaler når prosessoren går for fullt, og 1,22 sekunder når den er nedklokket (til 782MHZ). Det viste seg at den klokket seg opp automatisk til full, eller gikk på full ytelse i alle innstillinger når det ble brukt nettspenning, og at den klokket seg ned til 782MHz ved tomgang i alle, bortsett fra i ”Alltid på”, som altså skulle ha hett "Alltid på Max". Det virker ut fra denne enkle testen (og et par benchmark tester) som om det ikke er noe å tjene på ”Alltid på”, bortsett fra om man ønsker å bruke maskinen som varmeapparat. Ved batteridrift forandret bilde seg. Tomgang var for alle 782MHz. I to av innstillingene viste det seg at den klokket seg opp til full ytelse, i ”Bærbar” og ”Minimal strømstyring”. Ved ”Max Batteri” og ”Presentasjon” klokket den seg ikke opp i det hele tatt. ”Max batteri” og samtidig bruk av settingen ”Minmal ytelse” i NVIDIA skjermkort menyen (under "powermizing"), sammen med minimum lysstyrke på skjermen, burde altså gi maksimum batteritid i egentlig forstand. 3-trinns instillingen i NVIDIA menyen er faktisk lett å overse (jeg er forresten ikke sikker på om alle alternativene i den er tilgjengelige med standard skjermdrivere, eller omvendt). Powermizing på minimum setting ser ut til å klokke ned skjermkortet til 30% av det normale. Det skulle omtrent tilsvare et mobilt ATI 9700 kort, så man burde overleve med det i et nødsfall.... (j/k). Hvor mye denne settingen betyr, målt i faktisk batteritid, vil vi nok finne ut etter hvert. Ved bruk av ”Max batteri” i Windows strømstyringsmeny burde vel egentlig skjermkortets spareinstilling ha blitt aktivert automatisk. (Pussig nok dukket tallet 335MHz (prosessorhastighet) opp i systemmenyen ved et par tilfeller, mens jeg gjorde noen innledende forsøk. Men tallet har ikke vist seg siden, forstå det den som kan. I begge tilfellene var nettstrømmen på, og innstillingene var ”Presentasjon” respektive ”Bærbar”. Maskinen hadde nettopp kommet ut av dvalemodus, kanskje den enda var litt søvnig?) Endret 5. april 2005 av ols Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå