Gå til innhold

250 KR for å sende en MOBIL-TLF!

Anbefalte innlegg

Dette er fordi velferdssamfunnet definerer posttjenester som et velferdsgode.

Her tror jeg du må holde tungen rett i munnen. En ting er at veldferssamfunnet skal betale for at alle skal ha rimelig tilgang til posttjenester noe ganske anne er at all bruk av dette systemet skal subsidieres.

Så hvor har du din definisjon fra og kan du gjengi den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk her hvor mye det koster å sende en pakke: www.eposten.no/ppf

eks fra norwaydisc sitt hovedlager (9900), en pakke med DVD-Cover til meg (4463). Sånn ca størrelse:

50x50x50cm

8000 gram

Pris 176,- + evt oppkravsgebyr.

Posten tar seg godt betalt ja - med tanke på at fraktprisen blir over halvparten av det varen koster, + på oppkravgebyr og prisen blir godt over 200

Lenke til kommentar

Zemeckis:

Jeg sendte ett skjermkort til reparasjon med hele esken (rimelig stor pakke) og måtte betale kun 110 kroner (det sto "egenemballerte under 10 kg" på kvitteringen). Fikk til og med sporingsnummer. Hadde jeg valgt "Emballasje inkl. porto Medium", hadde jeg fått pris på 97 kroner (dumme meg). Så jeg skjønner ikke hvorfor det kostet 186 kr. for deg med mindre du sendte i oppkrav. Eller betalte du for emballasje og pakkingsmateriale i tillegg?

Lenke til kommentar
Dette hadde de tilogmed gjort med en fast skatteprosent lik for alle. Idag har det seg slik i Norge at de som tjener mye, betaler også MYE mer enn en som tjener lite, i skatt.

Hvorfor skal de også på andre områder måtte gi ekstra igjen til staten?

Henger egentlig ikke helt på grep synes nå jeg :p

OT: Kanksje fordi undersøkelser viser at ett relativt jevnt realinntektsnivå gjør innbyggerene lykkeligere enn store forskjeller?

AtW

Lenke til kommentar

Prisene i Posten er gått opp fordi at posten er privatisert. Den er gått fra å være ASA til å være A/S. Liberaliseringen av postmarkedet i EU medfører at Posten skal stå på egne ben og ikke bli finansiert av Staten(skatten).

I 2007(?) vil det så og si være fri konkuranse på postmarkedet, noe som kan medføre at store postselskaper somRoyal Mail kommer på banen.

Og grunnen til at posten i Norge er dyr er ganske enkelt geografien vår. Det er et krav om at alle skal få post og A-post skal være fremme over natten (mindre enn 90% vil medføre bøter fra Staten). Man har faktisk postbud som kun leverer til et par husstander via båt. Dette er Posten pålagt til gjennom konsesjonsavtalen. Det er ikke bare bare å være pålagt daglig levering av post til 4,5 millioner innbyggere spredt over et land som Norge.

Lenke til kommentar
Fra ASA? Neppe. De gikk vel fra å være BA - Begrenset Ansvar. ASA er almenaksjeselskap, og de er børsnoterte.. Posten har da aldri vært børsnotert i Norge.

Ja stemmer det, en leif av meg. De gikk fra BA til AS. Posten er 100% eid av staten (om ikke noe har skjedd de siste par årene da)

Lenke til kommentar
I et velferdssamfunn bør det være slik at de tjenestene som anses som viktige eller nødvendige for befolkningen tilbys gratis eller subsidieres.

Feil, i en velferdsstat er det sånn. Det er ingenting som tilsier at dette er en nødvendighet i et velferdssamfunn.

Men selvsagt må NRK fortsatt finansieres over statsbudsjettet slik at de beholder sin unike integritet upåvirket av kommersielle interesser.

NRK har ingen integritet overhodet. Det er en rød bastion som gjør alt for å tviholde på det sosialdemokratiske status quo som finansierer dem, inkludert rett-frem propanganda. Var et debattprogram på i går kveld der Kristin Halvorsen deltok, og det var tydelig at programlederne flere ganger var nær på å applaudere hennes virkelighetsfjerne ideer.

Lenke til kommentar
ASA er almenaksjeselskap, og de er børsnoterte.. Posten har da aldri vært børsnotert i Norge.

Ikke alle ASA'er børsnoterte. Man kan godt ha et svært ASA med tusenvis av aksjonærer, uten å være børsnotert.

Det er andre krav til ledelse, styre og aksjekapital i ASA i forhold til AS.

For øvrig lurer jeg på om jeg bør selge mine 100 aksjer i Statoil ASA, som jeg kjøpte for 106,10 kr/stk.

Lenke til kommentar
ASA er almenaksjeselskap, og de er børsnoterte.. Posten har da aldri vært børsnotert i Norge.

Ikke alle ASA'er børsnoterte. Man kan godt ha et svært ASA med tusenvis av aksjonærer, uten å være børsnotert.

Det er andre krav til ledelse, styre og aksjekapital i ASA i forhold til AS.

For øvrig lurer jeg på om jeg bør selge mine 100 aksjer i Statoil ASA, som jeg kjøpte for 106,10 kr/stk.

Beklager, tok feil.

Allment aksjeselskap (ASA)

Et aksjeselskap blir et allmennaksjeselskap hvis det benevner seg slik i vedtektene og registreres med samme betegnelse i Foretaksregisteret. Da skal navnet ha med forkortelsen ASA. Et allmennaksjeselskap vil vanligvis ha flere aksjonærer enn et aksjeselskap.

Med allmennaksjeselskap forstås ethvert selskap

hvor ikke noen av deltakerne har personlig ansvar for selskapets forpliktelser, udelt eller for deler som til sammen utgjør selskapets samlede forpliktelser, og

som i vedtektene er betegnet som allmennaksjeselskap, og

som er registrert som allmennaksjeselskap i Foretaksregisteret.

Allmennaksjeloven er ment å regulere selskaper med stor spredning og dermed omsetning av aksjene.

Et allmennaksjeselskap skal ha en aksjekapital på minst en million norske kroner. Selskapet skal ha et styre med minst tre medlemmer og en daglig leder. I et selskap som har bedriftsforsamling, skal styret ha minst fem medlemmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...