Gå til innhold

250 KR for å sende en MOBIL-TLF!

Anbefalte innlegg

Skulle akkurat til å bestille en mobiltlf som i seg selv veier 90 gram hos UTENABBONNEMENT.NO .

Først fikk jeg totalsjokk da de skulle ha hele 150 KR for å sende den. Men da de i tillegg skulle ha 100 KR for oppkrav slettet jeg ordren momentant.

250 KR for å sende meg en ussel mobil?!?!? Hva i all verden er dette for noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frakt og oppkrav koster da my mindre enn det!

Ring de og KREV å få betale det tjenestene de tilbyr EGENTLIG koster.

• Frakt med Servicepakke opptil 1 kg koster 55-67kr for bedrifter avhengig av hvor den skal sendes
  • Opprkav koster 56kr

Totalt 111 til 123kr avhengig av hvor den skal sendes.

Det er helt bak mål av den nettsiden å kreve over dobbel betaling. Det blir nesten som om du kom i kassa på rema med en pakke melk til 9kr og de sa at "her har vi en sånn spesiell måte å prise ting på at du må betale 1 krone ekstra for hver krone du betaler..."

Altså: Totalt idiotisk og til å bli forbannet av. Jeg skjønner deg godt. Ring de og krev å få tjenesten sending og oppkrav til det det egentlig koster.

Hvis de ikke gir deg det så kontakter du forbrukerrådet og ber de reagere mot falske priser.

Edit: Husk på at pakken inkludert alt ikke veier 90 gram men trolig rundt 3-400 gram.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nå er det ikke lenge igjen før posten går etter all sansynlighet ut på anbud.

Posten har økt prisene sykt mye de siste årene, så litt konkurranse hadde vært fint.

Skulle egentlig ikke vært lov med slike økninger med tanke på at de har per dags dato monopol på hele greia !!!

-z00l-

Lenke til kommentar

Posten har økt prisene sykt mye de siste årene, så litt konkurranse hadde vært fint.

Skulle egentlig ikke vært lov med slike økninger med tanke på at de har per dags dato monopol på hele greia !!!

Posten har satt opp prisene fordi de pålegges stadig strengere økonomiske krav fra den nyliberalistiske regjeringen. Posten har alltid gått med underskudd slik at prisene kunne holdes nede, men nå må de plutselig gå med overskudd. Det er lite trolig at private aktører vil kunne holde lavere priser i og med at de per definisjon er nødt til å tjene penger.

Lenke til kommentar

ShAvAnO: Hvis man sammenligner posten med private post-leverandører i andre land så er de ekstremt mye tregere og ekstremt mye dyrere. Dvs. det er et enormt forbedrigspotensiale i å konkurranseutsette posten. Og til de som automatisk tror det betyr dårligere tjenester til distriktene så har vi noe som heter konsesjoner og konsesjonsvilkår som sikrer kvaliteten i distriktene.

Det er en selvfølge at man bør betale det tjenesten koster, og benytter man ikke tjenestene til posten så skal man heller ikke betale skjult gjennom statsbudsjettet.

Bare synd det trolig ikke blir noen reell konkurranse det neste tiåret heller. Venstresiden setter sikkert kjepper i hjulene for det. Og med sedvanlig norsk dumskap så skulle det ikke forundre meg om venstresiden med SV i spissen skulle finne på å beholde monopolisten og sponse de mer og mer gjennom statsbudsjettet til tross for at prisene til posten fortsatt stiger.

Nei, her trengs det fjerning av statlig sponsing (snylting på mine skattepenger), konsesjoner og konkurranseutsetting for å rydde opp.

Edit: Men når det er sagt så var vel poenget til trådstarter at utenabbonnement.no tar MYE MER betalt enn det tjenestene servicepakke og oppkrav koster. (Som om det ikke var dyrt nok fra før).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Simen1:

I motsetning til deg, så mener jeg at det er en fordel at ting blir finansiert "skjult" gjennom statsbudsjettet. Det blir rett og slett mer rettferdig på den måten. Kan ta et eksempel:

Person 1 tjener 1 mill i året. Betaler 400 000 i skatt. Sender 10 pakker i året.

Person 2 tjener 150 000 i året. Betaler 50 000 i skatt. Sender 10 pakker i året.

Posten blir subsidiert med ca 0,1% av beskatningen. La oss si at dersom posten blir subsidiert gjennom beskatning kan prisen for å sende en pakke være 100 kr. Da betaler både person 1 og person 2 1000 kr pr år for å sende pakker. I tillegg har person 1 bidratt med 400 kroner gjennom beskatning, slik at han totalt har "betalt" 1400 kr til posten. Person 2 har på sin side bare bidratt med 50 kroner gjennom beskatning, slik at han totalt har "betalt" 1050 kr.

La oss så si at dersom posten ikke blir subsidiert gjennom beskatning, blir prisen 120 kr pr sendte pakke. Da har både person 1 og person 2 betalt 1200 kr hver for å sende pakkene sine.

Det er altså enkelt å se at finansiering gjennom beskatning bidrar til mer rettferdighet. Dette er selvsagt ikke noe nøyaktig regnestykke, men det viser hovedprinsippene bak velferdssamfunnet vårt.

Lenke til kommentar

Jeg ser at UTENABBONNEMENT.NO tar den prisen for alle mobiler de selger tilsynelatende.

Jeg foreslår derfor å boikotte dem! Det skal ikke koste 250 kr å få en mobil til under 100 gram, selv om pakken veier littegrann mer (200-300 gram max).

Komplett klarer å tilby tilsvarende for 68.75 kr! Da rett nok uten oppkrav (som UTENABBONNEMENT.NO ikke tilbyr), men med oppkrav tilbyr de å sende for 113.75 kr. Altså er det veldig mulig å gjøre dette mer rettferdig, effektivt og redelig.

Endret av FranzJosef
Lenke til kommentar

-z00l-

En av grunnene til at prisene har økt er at det ble innført mva på portoen. Da økte prisen automatisk med 25%.

Dessuten så er det fri konkurranse på pakker. Både Linjegods og Tollpost er til en viss grad landsdekkende. I tettbydge strøk finnes det også lokale transport firmaer.

Framsendingstiden bestemmes av konsesjonsvilkårene satt av staten.

Lenke til kommentar
ShAvAnO: Hvis man sammenligner posten med private post-leverandører i andre land så er de ekstremt mye tregere og ekstremt mye dyrere. Dvs. det er et enormt forbedrigspotensiale i å konkurranseutsette posten.

Tullprat fra ende til annen. Jeg har faktisk bodd utenlands i noen år, og opplevd andre lands poisttjenester på kroppen, og Posten Norge er faktisk MYE bedre enn de fleste, om enn en smule dyrere. verdt det, med klar margin, etter min mening.

Lenke til kommentar
Person 1 tjener 1 mill i året. Betaler 400 000 i skatt. Sender 10 pakker i året.

Person 2 tjener 150 000 i året. Betaler 50 000 i skatt. Sender 10 pakker i året.

De korrekte tallene er:

Person 1 410 000 i skatt (41%)

Person 2 31 000 i skatt (21%)

Hvorfor er det slik at akkurat Posttjenester ikke skal betales etter forbruk, men sponses av de som betaler mest i skatt?

Personlig synes jeg mye mer om å sponse internett oppkoblingen til folk enn posten, eller fjerning av NRK lisensen.

Men er helt enig i at fraktkostnadene internettbutikkene oppererer med skal være reelle. Kanskje en sak for FBI, elller TV2 hjelper deg. Er du heldig kommer du også på TV :thumbup:

Lenke til kommentar

Postens priser er helt på viddene etter min mening. Jeg bestillte nylig et skjermkort fra nett når jeg var i USA, frakten kom på rundt 30kr. Greit nok at økonomien er forskjellig mellon Norge og USA, men 2-3 ganger prisen tilsier at det er rom til forbedring på norske postsatser.

Lenke til kommentar
Jeg var hos posten i går og skulle sendte Nokia N-Gage til en som har kjøpt den. Betalte totalt 186kr for å sende den! Kan det virkelig være så mye. Man får jo neste sendt en 10kg pc til den prisen, nesten.

Sendte du med sporingsnummer?

Da blir det dyrere enn hvis du velger å sende uten.

Når jeg selger noe sender jeg ALLTID med sporingsnummer.

Koster en 50 lapp ekstra, men jeg stoler ikke helt på posten.... Bedre å ha litt oversikt over hva de driver med ;)

Dessuten er det også betryggende for kjøperen, som jeg føler fortjener den 'tryggheten' når man har kjøpt noe av meg.

Lenke til kommentar

Jeg må bare legge inn at jeg lurer litt på hvor shavano har fått sin rettferdighetssans fra, da han synes at det er rettferdig at den ene skal betale mer enn den andre i porto...

Jeg synes nå det ville vært mer rettferdig om de begge hadde betalt det samme.

Men bare sånn for å holde meg til noe som var mindre off topic, men allikevel var off topic :

Synes ikke posten sine priser er problematiske, noe jeg derimot synes er vanvittig irriterende er at de ikke driver med transport og sortering på lørdag og søndag. Greit at ikke postkontorene er åpne, men de burde da kunne sortere og videresende også i helgene. Andre store bedrifter med respekt for segselv har jo også drift i helgene.

Men litt til topic :

Det utenabbonnement.no driver med er sikkert noe de kjapt hadde omgjort til ekspedisjonsgebyr om folk hadde startet en skikkelig klage på dem. Dette hadde riktignok ikke hjulpet så masse i mine øyne.

Men jeg er helt enig i at det er tullete å operere med slike ekspedisjonsgebyr, da de fleste web shopper klarer å holde seg unna det.

Har jeg blingset hvis jeg har sett at også pcutstyr.no har ekspedisjongebyr?

Edit : Skriveleif

Endret av snoemann
Lenke til kommentar
De korrekte tallene er:

Person 1 410 000 i skatt (41%)

Person 2 31 000 i skatt (21%)

Hvorfor er det slik at akkurat Posttjenester ikke skal betales etter forbruk, men sponses av de som betaler mest i skatt?

Personlig synes jeg mye mer om å sponse internett oppkoblingen til folk enn posten, eller fjerning av NRK lisensen.

Takk for rettelsen. Tok dette regnestykket temmelig på sparken. I et velferdssamfunn bør det være slik at de tjenestene som anses som viktige eller nødvendige for befolkningen tilbys gratis eller subsidieres. Post er en slik viktig tjeneste. Det samme er tjenester som helsesektoren, jernbanen, osv. Internett er etter min mening en annen tjeneste som er så viktig at den burde tilbys gratis. Grunnen til at internett ikke er gratis/subsidiert ennå er nok at det er en forholdsvis ny teknologi, og at godt voksne politikernes oppfatninger av nødvendighet kontra luksus er forholdsvis seiglivede. Ellers er jeg også enig i at NRK-lisensen burde fjernes, siden den i likhet med bompenger etc rammer likt uavhengig av inntekt. Men selvsagt må NRK fortsatt finansieres over statsbudsjettet slik at de beholder sin unike integritet upåvirket av kommersielle interesser.

Lenke til kommentar

Posten blir subsidiert med ca 0,1% av beskatningen. La oss si at dersom posten blir subsidiert gjennom beskatning kan prisen for å sende en pakke være 100 kr. Da betaler både person 1 og person 2 1000 kr pr år for å sende pakker. I tillegg har person 1 bidratt med 400 kroner gjennom beskatning, slik at han totalt har "betalt" 1400 kr til posten. Person 2 har på sin side bare bidratt med 50 kroner gjennom beskatning, slik at han totalt har "betalt" 1050 kr.

La oss så si at dersom posten ikke blir subsidiert gjennom beskatning, blir prisen 120 kr pr sendte pakke. Da har både person 1 og person 2 betalt 1200 kr hver for å sende pakkene sine.

Det er altså enkelt å se at finansiering gjennom beskatning bidrar til mer rettferdighet. Dette er selvsagt ikke noe nøyaktig regnestykke, men det viser hovedprinsippene bak velferdssamfunnet vårt.

Å kalle dette rettferdig er feil. Spesielt når du ikke benytter et eneste fornuftig argument for at det er rettferdig. F.eks. at Person 1 betaler mindre for pakkene etter skatt enn Person 2, når en tenker prosentvis av inntekten.

Vel og merke mener jeg ikke at det å bruke velferdsbegrepet henger på greip når en snakker om å sende ti pakker i året med postoppkrav. Når det gjelder det å justere for "misunnelsen" over de som tjener mer enn snittet, så har vi mekanismer i skatteregelene som tar seg av det. Dette heter toppskatt, som gjør at de som tjener mye betaler prosentvis mer skatt enn resten.

On-topic: Butikken har vel funnet en måte å kunne ha en lav pris i prisguider, osv. Nemlig å ha hoveddelen av profitten på salget i å ta seg dyrt betalt for frakten. Da de satser på at de som allerede har bestemt seg for kjøp av mobilen, ikke stopper opp når de får vite portoen siden de ikke vet prisnivået som de egentlig skal betale.

Lenke til kommentar
Jeg må bare legge inn at jeg lurer litt på hvor shivano har fått sin rettferdighetssans fra, da han synes at det er rettferdig at den ene skal betale mer enn den andre i porto...

Jeg synes nå det ville vært mer rettferdig om de begge hadde betalt det samme.

Dette er fordi velferdssamfunnet definerer posttjenester som et velferdsgode. Det er en vanlig oppfatning i store deler av Europa at de med høy inntekt skal yte mest til fellesskapet. Nyliberalister som Bush, Berlusconi, osv vil nok mene noe annet, men er det ikke dem de fleste av oss ser på som ekstremister?

Lenke til kommentar
Når det gjelder det å justere for "misunnelsen" over de som tjener mer enn snittet, så har vi mekanismer i skatteregelene som tar seg av det. Dette heter toppskatt, som gjør at de som tjener mye betaler prosentvis mer skatt enn resten.

Her er det ikke snakk om misunnelse, men om et grunnleggende rettferdighetssyn. Og mitt regnestykke tok jo nettopp for seg hvordan skatten utjevner forskjellene, så her har du nok misforstått litt.

Lenke til kommentar
Dette er fordi velferdssamfunnet definerer posttjenester som et velferdsgode. Det er en vanlig oppfatning i store deler av Europa at de med høy inntekt skal yte mest til fellesskapet. Nyliberalister som Bush, Berlusconi, osv vil nok mene noe annet, men er det ikke dem de fleste av oss ser på som ekstremister?

Nå mener nå jeg at de som tjener mest i samfunnet fortsatt yter mest igjen til samfunnet også.

Dette hadde de tilogmed gjort med en fast skatteprosent lik for alle. Idag har det seg slik i Norge at de som tjener mye, betaler også MYE mer enn en som tjener lite, i skatt.

Hvorfor skal de også på andre områder måtte gi ekstra igjen til staten?

Henger egentlig ikke helt på grep synes nå jeg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...