tacomodo Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Som topic sier har jeg to maskiner, to ADSL linjer, og en switch. Jeg ville gjerne hatt det slik: Begge ADSL linjene og begge PC'ene er koblet til switchen, men bruker hver sin ADSL linje til internett. Dette er det grunnleggende jeg ønsker. Så skulle jeg også likt å ha en enkel måte å få maskinene til å "se" hverandre på i nettverk. Haken er at den ene ADSL linjen er en slags kvasi NGT linje hvor jeg ikke har tilgang til router. Den andre linjen er fra Bluecom med Speedstream 5100 router, men den klarer jeg ikke koble meg til. Skulle det gå ann å sette gateway på hver maskin til hver ISP, og at de da har internett begge to men ikke kan "se" hverandre? Noen som har noen forslag? Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Forutsatt at begge maskinene er på samme subnett (f.eks. hvis subnet mask er 255.255.255.0 må de tre første tall-gruppene i IP adressen være like)burde det vel funke. Både internett via forskjellig GW og å se hverandre på LAN'et. At de har forskjellig GW har ikke noe å si når det gjelder kommunikasjon mellom maskiner som er på samme subnett. GW forteller maskinen hvilken adresse pakker som skal utenfor LANet (til internett) skal sendes til. Endret 3. april 2005 av Pengu Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Problemet er at de to ADSL routerene mest sannsynlig har DHCP aktivert, slik at det blir en konflikt på nettverket hvis begge deler ut adresser i samme segment. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 Ville det fungere om jeg skrur av DHCP server på den ene, skrur på NAT på bluecom og setter subnet mask til det samme som den andre? Lenke til kommentar
osmoen Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 slik vi har det her hjemme, med wlan mellom to husstander, trenger vi kun å spesifisere default gateway om vi ønsker å benytte noe annet enn den som ender på 1 er vel en fordel at begge routerne benytter seg av samme adresseområde, 102.168.x.x f.eks. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Du er vel like greit å deaktivere DHCP på begge routerene og kjøre fast IP-adresse på PCene i og med at du likevel må konfigurere GW forskjellig på de to PCene. Det kan vel også være en fordel å bruke DNSen(e) til den respektive ISPen på hver av PCene. Når det gjelder Subnet mask på private nett (f.eks. 192.168.x.x og 10.0.x.x) er det vel vanlig å bruke 255.255.255.0, og da skal de tre første tallgruppene i IP-adressen være like på alle enheter på LAN'et dvs. PCene og LAN-siden på routerne. dvs. at Hvis router 1 har ip-adressen som begynner på 192.168.0 må router 2 og de andre PCene også ha en adresse som begynner på 192.168.0. NAT har vel så vidt jeg vet ikke noe betydning med mindre du skal nå tjenester på en maskin på LANet fra internett. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 Tingen er at jeg bare har tilgang til den ene routeren. Eller rettere sagt - MULIGENS tilgang på den ene routeren. Har enda ikke funnet ut hvordan jeg logger meg på routeren til Bluecom (Speedstream 5100) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Tingen er at jeg bare har tilgang til den ene routeren. Eller rettere sagt - MULIGENS tilgang på den ene routeren. Har enda ikke funnet ut hvordan jeg logger meg på routeren til Bluecom (Speedstream 5100) Det er ingen router så det er ingenting og logge på. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Kjøp dere 2 nettverkskort til, og koble i lag maskinene slik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå