Troxx Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Hvordan skal man sette opp et system med optimal utnyttelse av GPU og CPU? Eksempelvis er Geforce2 i kombinasjon med en 3GHz prosessor skjevt fordelt. Eksempel 2: Geforce 6800GT sammen med Duron 750Mhz cpu er og skjevt. Det viktige er altså å finne noen fellesnevnere for hvordan man skal sette opp et system med optimal balanse mellom komponentene... Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Athlon 64 3500+ og X800XL? Er i hvertfall to komponenter i mellomklasse-til-toppklasse som gir mye for pengene. Det vil ihvertfall være en god kombinasjon til spill. Mest for pengene er vel kanskje 6600Gt og 3000+. Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 Eksempelet er greit nok, men jeg er på jakt etter noen grunnregler... Hadde vært fint med en GPU / CPU kombinasjonskalkulator.. webbasert.. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Det som i så tilfelle burde avgjøre en sånn regel er hvis skjermkort blir CPU-begrenset, eller motsatt. Dvs den ene komponenten lever ikke opp til det den vanligvis gjør fordi den andre er for dårlig. Det blir nesten umulig å hoste opp en sånn formel for gaming PC, men det nærmeste jeg kan tenke meg i farten, som en "gylden regel", er at man bør bruke ca dobbelt så mye på skjermkort som på prosessor. F.eks.: CPU: AMD A64 3500+ 2090,- Skjermkort: Radeon X800 XT 3990,- eller: CPU: AMD A64 3000+ 1290,- Skjermkort: GeForce 6600GT 256MB 2290,- Eller hva mener dere, folkens? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Njaa hilram, godt tenkt, men det er nok vanskeligere enn som så. Forskjellen mellom en 3000+ og en 3500+ er ikke så stor, mens forskjellen mellom 6600GT og X800XT er veldig stor. Hvis man bruker et skjermkort i klassen X800XT er CPU-kravet veldig høyt, for å ikke være en liten flaskehals. Jeg vil tro en 4000+ eller FX-xx vil stå mer i "stil" til skjermkortet. Troxx, det er nok litt enklere og mer praktisk om du har et budsjett, og heller tilpasser det som best man kan. Så kan du heller vurdere om du skal legge i noen hundrelapper for å få mest mulig for pengene. Det er ganske så umulig å lage en formel for den perfekte CPU/GPU-balanse. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 (endret) Tjaa, kan ikke lese av noen tester at en X800XT blir CPU-begrenset ved å kobles med en A64 3500+. Test hos AnandTech viser at det stort sett flater ut ved 2 til 2,2GHz (A64 =3200+ til 3500+). Det blir nesten umulig å hoste opp en sånn formel for gaming PC, men det nærmeste jeg kan tenke meg i farten, som en "gylden regel", er at man bør bruke ca dobbelt så mye på skjermkort som på prosessor. Kanskje den (jeg) ikke var så dum? EDIT: Couldn't resist... Endret 4. april 2005 av hilram Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 En s754 3000+ (2.0GHz) klarer å dra de fleste skjermkort i dag. En bør iallefall ikke ha under det til spill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå