Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

XBox i trådløsnett - endelig i mål?

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet en del med dette, mildt sagt. Og endelig - det ser ut til at alt nå fungerer. Men for meg måtte det til to trådløsroutere og to SSIDer.

Hos meg er det nå satt opp slik:

Range: 192.168.xxx.0-192.168.xxx.255

Fra ADSLmodemet går ledningen inn i en dedikert Firewall/VPNboks. Dette er en helt ordinær Compaq pc som kjører Linux. Hovedfunksjonen dens er egentlig kun VPN mot jobb, men den har også SmoothWall Express som er en kurant Firewall. IP-adresse er 1 som også er Gateway.

Compaqen har ekstra nettverkskort som er koblet inn i trådløsrouter 1, Linksys WRT54GS med F/W Sveasoft 6.0 rc6a. IP-adresse 3 med samme gateway som over. Har satt opp denne som DHCPserver (range 102-152). Det er altså denne som er base for de trådløse enhetene i nettet. De andre LANportene på denne benyttes til en stasjonær pc, adapter for IPtelefoni OG kabel over til trådløsrouter 2. Sistnevnte er en D-link 624+ Rev A1 F/W 3.10. Router 2 har ipadresse 10. DHCP selvsagt avslått. Det er koblet en stasjonær pc til denne med fast ipadresse 20.

Til sist benytter jeg en trådløs bridge, D-link DWL-G810 med fast ipadresse 30. Denne er satt opp til å kjøre mot SSID 2. Denne boksen står på andre siden av huset i etasjen over. Fra denne går det kabel til Xboxen.

Sistnevnte kan nå - endelig - finne bridgen og de ulike trådløse nettene (inkl naboens, hehe, som kjører på kanal 11). På Xboxen har jeg satt fast ipadresse 50 og gateway 1. Samme på DNS. Xbox en påstår nå at den har 54 Mbps og Very Good strength.

SSID 1

Kanal 1

WEP 64 Hex

MAC-filtrering

Broadcast enabled

SSID 2

Kanal 6

WEP 128 ASCII

Broadcast enabled

Det gjenstår nå å jobbe litt mer med sikkerheten - alle enheter skal feks være i stand til å kjære WPA-PSK. Det kan også være aktuelt å skru av broadcast av SSID.

De trådløse pcene i nettet hadde jeg tidligere problemer med vedr at de gikk opp og ned i sendestyrke og ramlet av og til helt ut. Også dette ser nå greit ut. På den som benyttes mest er det et Intel Wireless Pro 2200 BG nettverkskort. Etter at jeg lastet ned siste driver for dette fant jeg et parameter som går spesielt på CISCO routere. Linksys bygger jo en del på dette, og etter at jeg skrudde på det har jeg kongesignal på den pcen.

Imidlertid - kjenner jeg meg selv rett, så vil jeg snart komme til å justere på to parametre samtidig slik ingenting med ett virker. Trust me, jeg har vært der 1000 ganger før :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...