Gå til innhold

err 99 på eos 350D

Anbefalte innlegg

Har to objektiv til mitt eos 350D:

sigma 18-50 DC som jeg kjøpte sammen med kameraet og

sigma 28-200 DL som har blitt brukt til eos filmbaserte speilrefleks

Problemet oppstår når jeg bruker det "gamle" objektivet på mitt dig.speilrefl.

etter noen bilder kommer det opp "err 99". Tar da ut batteriet og setter det inn igjen. Får da tatt noen få bilder til før "err 99" kommer frem igjen

Er det noen andre som har vært opplevd dette?

Mener å ha lest på nettet at disse kameraene (eller 300D) kan ha problem med enkelte objektiv. Synes det er rart at kameraet klarer ett sigma, men ikke et annet

Noen tips? Er det kanskje bare å kjøpe seg et nytt objektiv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Err 99" indikerer feil på kommunikasjon mellom linse og kamerahuset. Dette har vært omtalt tidligere her på forumet. Ett kjapt søk på Google ga mange treff:

I tried my Sigma lens and couldn't get the built-in flash to fire and record an exposure. "Err 99" was the error message I got. I called Canon and they said this is a known issue with some third party lenses.

Try cleaning the contact on the Sigma lenses. And while you're cleaning your lens contacts, also clean the lens mount contacts on the camera body, but be carefull not to get eraser dust in anything.

En oppdatering av firmware i linsa kan også være en løsning, ref.:

http://forum.akam.no/index.php?showtopic=3...0entry3862653

Lenke til kommentar

Ja, kjent sak at noe eldre piratoptikk (spesielt Sigma) kan ha problemer med digitale speilrefleks da de ikke har tatt seg bryet med å følge standarden satt av produsenten 100%. Linsene kan virke nå og da, eller aldri.

Ny piratoptikk skal ikke ha noen problemer med digitalt.

Lenke til kommentar

Sigma betaler ikke lisensavgift til Canon for å bruke fatningen. Derfor må de drive reverse enginieering for å finne utav signalgangen.

Canon endrer av og til litt på signalene, sånn at noen eldre Sigmaobjektiver slutter å virke.

Det går an å sende objektivet til Sigma og få det ordnet så det virker igjen, men neste gang du kjøper nytt kamerahus kan du ha samme problemet igjen.

Fenomenet skjer ikke hos f.eks. Tamron, for de betaler lisensavgiften til Canon.

Erik

Lenke til kommentar

:love:

Tusen takk for alle svar

Skal kontakte importør av sigma, og få ordnet objektivet

Har et spm til nå:

Hvis jeg får ordnet objektivet, vil det da fungere med de filmbaserte eos speilrefleks jeg har, eller vil det heretter kun passe til eos 350D?

Lenke til kommentar

Det skal så vidt jeg forstår da passe både digitale og filmbaserte speilrefleks, men er det noen som vet om de gjør dette gratis? Hørte noen her på forumet sa det var så dyrt at det ikke lønte seg om ikke linsen var veldig dyr i utgangspunktet.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
[...]

Fenomenet skjer ikke hos f.eks. Tamron, for de betaler lisensavgiften til Canon.

Påstanden om at Tamron lisensierer Canons grensesnitt/protokoll for EF-fatningen, er sannsyligvis kun et rykte uten rot i virkeligheter. Jfr.

http://photonotes.org/reviews/sigma-ef-500-super/

SItat fra URL'en: "This reverse engineering process is needed since Canon is unwilling to license their protocols to third party manufacturers. (there are often rumours that Tamron obtained a licence for Canon technology, but this has been refuted publicly by Canon USA’s Chuck Westfall)"

Tamron har antagelig bare gjort en bedre jobb med "reverse engineering" enn Sigma.

Lenke til kommentar
Det skal så vidt jeg forstår da passe både digitale og filmbaserte speilrefleks, men er det noen som vet om de gjør dette gratis? Hørte noen her på forumet sa det var så dyrt at det ikke lønte seg om ikke linsen var veldig dyr i utgangspunktet.

Jeg har mange ganger hørt/lest at Sigma ordner dette gratis, men jeg har ikke prøvd det selv (siden Sigma aldri gir slike problemer på Nikon-kamera).

Lenke til kommentar

Jeg har en gammel Sigma 70-300 telelinse, som jeg innimellom bruker på mitt 300D. Fikk ofte "Err99" i begynnelsen, til jeg fant ut at linsa kun fungerte på kameraet dersom jeg brukte størst mulig blender. Så nå kan jeg bruke den - til en viss grad - siden telebilder stort sett blir tatt med største blender.

Prøvde et annet gammelt Sigma-objektiv også, da fikk jeg error uansett hva jeg prøvde...

Lenke til kommentar

TIL INFORMASJON

har nå vært i kontakt med Camera og Videoteknikk A/S i Bergen angående dette problemet.

det koster i dag 1250,- (dette er inkl frakt fra service)å få reparert en slik type feil

Hvis du har garanti på objektivet, dekkes det av garantien.

Har ikke sjekket muligheten for å sende objektivet direkte til sigma, da dette ikke er noe jeg gidder å gjøre.

spurte dem litt rundt dette problemet, og ble fortalt at objektiver kjøpt til og med canon eos 300 (litt uklar tidsregning, men dog) ofte hadde dette problemet. Nyere objektiv skal normalt ikke trenge denne oppdateringen. Grunnen til dette var at canon gjorde en endring i obj.fatningen på denne tiden, som gjør at dette fører til err 99 på digitale i dag.

Enden på visen ble at jeg kjøpte meg et tamron 28-300 :w00t:

Lenke til kommentar
TIL INFORMASJON

har nå vært i kontakt med Camera og Videoteknikk A/S i Bergen angående dette problemet.

det koster i dag 1250,- (dette er inkl frakt fra service)å få reparert en slik type feil

Hvis du har garanti på objektivet, dekkes det av garantien.

Har ikke sjekket muligheten for å sende objektivet direkte til sigma, da dette ikke er noe jeg gidder å gjøre.

spurte dem litt rundt dette problemet, og ble fortalt at objektiver kjøpt til og med canon eos 300 (litt uklar tidsregning, men dog) ofte hadde dette problemet. Nyere objektiv skal normalt ikke trenge denne oppdateringen. Grunnen til dette var at canon gjorde en endring i obj.fatningen på denne tiden, som gjør at dette fører til err 99 på digitale i dag.

Enden på visen ble at jeg kjøpte meg et tamron 28-300 :w00t:

Blir dette regnet som en mangel i lovens forstand?

I såfall vil jo også den 5 år lange reklamasjonsretten dekke dette.

Lenke til kommentar

Kan virke som om det går på garantien fra sigmas side.

Forstod det slik på serviceverkstedet. Da jeg nevnte at objektivet var kjøpt i Tyskland for to år siden, da de at jeg måtte dekke reperasjonen selv, da objektivene kun har ett års garanti i utlandet

Lenke til kommentar

Kan virke som om det går på garantien fra sigmas side.

Forstod det slik på serviceverkstedet. Da jeg nevnte at objektivet var kjøpt i Tyskland for to år siden, da de at jeg måtte dekke reperasjonen selv, da objektivene kun har ett års garanti i utlandet

Ja, er objektivet kjøpt i utlandet gjelder jo ikke den norske forbrukerkjøpsloven.

Da er det enten en evt internasjonal garanti fra Sigmas side eller lokal tysk lov. I siste tilfellet er det selger i tyskland du må reklamere til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...