Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk gjennom ISDN kontaktene

Anbefalte innlegg

Dette er nok et dumt spørsmål, men jeg vil prøve.

Går det ann å ta en nettverkskabel fra bredbåndsrouteren å sette den i en ISDN kontakt på veggen å så gå et annet sted i huset å koble en annen pc til en annen ISDN kontakt med en nettverkskabel å få internett på den maskinen?

Tar ikke sjansen på å prøve viss det kan skade noe maskinvare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går an men du må kople opp ekstra kontakter eller bruke doble .

Gjorde det i det forrige huset .

ISDN bruker pin 4+5 & 3+6 .

Ethernett bruker 1+2 & 3+6 .

Så man kan ikke blande i samme kabling uten videre siden 3+6 brukes av både isdn og eth.

Løsning var:

Dobbel RJ45 kontakt ved ruter og ved uttak til PC .

Koplet de ledige to parrene i ISDN kablen på det ubrukte uttaket i dobbelkontakten på pinne 1+2 & 3+6 .

Her ble ruteren tilkoplet .

Der kablingen gikk forbi en ISDN kontakt på S0-bussen var bare to parr tappet

til ISDN telefon mens de ubrukte parrene gikk ubrutt videre og terminerte de på nr.2 i en dobbel kontakt der ethernettet skulle tas ut på riktige pinner .

Dette funket fint med 100mbit . ( hele s-bussens lengde var vel 30m eller no )

:blush: Hvis noen skjønte den ....

ISDN kablingen må selfølgelig være 4 parr (8 leders) hvis dette skal funke

ellers har man ikke de to reserve parrene som man kan bruke til eth.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Vel, en ISDN bus bruker bare 2 par. Jeg la iallefall masse 2 par da ISDN var det store. La også 4par til tider, men da pga at det var bruk for de ekstra parene.

Lenke til kommentar

Vel, en ISDN bus bruker bare 2 par. Jeg la iallefall masse 2 par da ISDN var det store. La også 4par til tider, men da pga at det var bruk for de ekstra parene.

Tull, eller nesten iallefall. ISDN brukar eit par fram til NT1 boksen og 2 etterpå. Og dei kablane som ligg for framføring av denne bussen er i dei fleste tilfeller 2par. Sidan du ikkje brukar ISDN (like mykje) lenger, går det jo kanskje an å kople om kablane. Dei kablane som då sannsynlegvis er nytta støttar 10Mbit.

Lenke til kommentar

Jeg la alltid 4par kabler for ISDN-busser slik at det var fleksibilitet til å få frem andre tjenester senere uten å måtte gjøre hele kablingsjobben på nytt.

Lenke til kommentar

Tull, eller nesten iallefall. ISDN brukar eit par fram til NT1 boksen og 2 etterpå. Og dei kablane som ligg for framføring av denne bussen er i dei fleste tilfeller 2par. Sidan du ikkje brukar ISDN (like mykje) lenger, går det jo kanskje an å kople om kablane. Dei kablane som då sannsynlegvis er nytta støttar 10Mbit.

Det er ikke tull , begrepet isdn-bus refererer til etter nt1 aka' to par(tx + rx) .

U interface er 1 par , S interfacet (S-bus) er to par .

Snakker man om kontaktene i et hjem antar man vel at det er "etter" nt boksen.

Eks.

-----U--->| NT1 |=========S-bus=======>ISDN kont=======>ISDN kont========>ISDN kont med bus avslutning

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...