Goophy Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Hvor mye penger vil du bruke? Helst under 8000,-, men kan strekke meg til 10000,- Hva skal du bruke maskinen til? Enkel programmering, kompilering, skriving, enkel bildebehandlig og wlan-tull. Hvilke krav stiller du til maskinen? 40GB hd, 256MB RAM (512Mb er å foretrekke), skjerm med minst 1024px oppløsning, minst 3 USB2.0-porter, minst 2 pcmcia-porter, seriell-port og helst PS2-mulighet. Vil _ikke_ ha centrino-opplegg, eller integrert wlan-kort som feks. intel sitt BG2200Pro o.l. Heller ikke Celeron-prosessor. Har du noen spesielle krav til design/farge/fysiske mål? Helst ikke veie så veldig mye over 3kg. Er ikke så veldig oppdatert i laptop-verdenen om dagen, så alle forslag mottas med stor takk. PS: Integret WLAN-kort går greit om det er basert på Prism2, Orinoc-kort eller Realtek 8081-basert. (Aner ikke om disse finnes som integrert engang). Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Da regner jeg med at det er en med AMD64 du vil ha Ta en titt på denne: http://www.siba.no/index.aspx?identifier=N...rbare&SiteId=no Den har både AMD64, nvidia-skjermkort (bra drivere), 512mb ram, 80gb harddisk, dvd-brenner og wlan, men aner ikke av hvilken type det er, men tipper Broadcom siden min Acer Ferrari 3200 har det. Men tror det skal funke selv i 64bit Dette er en veldig bra pc til 9995,- Ellers hvis du skal ha noe billigere så blir det desktop Celeron med jalla integrert skjermkort det ikke finnes drivere til Skal teste Gentoo/AMD64 på laptopen i dag Endret 3. april 2005 av Fredrik Larsen Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 Jøsses, ante ikke at A64 på laptop var blitt så billig alt. Ser jo veldig fin ut den PC-en og i tillegg har visst min far en god avtale med Acer via jobben. Får sjekke ut det litt nærmere, takk for tipset. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Ser ut som eneste mulighet til å få wlan til å funke er ndiswrapper og XP drivere. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 Ja, men jeg trenger uansett antenne, så det er bare å plukke ut det kortet og hive inn et PCMCIA, tar ikke lange tiden. Ser ikke ut som det finnes bærbare med pci-kort som har god linux-støtte. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Eg har ein celeron 2ghz med 256mb ram som eg bruker til lettvindte programmer, som openoffice, programmering, gimp, mp3 og xvid. Det fungerer heilt smooth, men er det noko eg ville ha lagt vekt på istedenfor ytelse så er det batterilevetid og vekt. Dell selger heilt greie bærbare for ned til 6500kr, bruk det du har igjen på eit betre batteri kanskje? For pcmia wlan kort så funker det heilt smooth med feks Ubuntu Hoary distroen. Er ikkje så kjent med dei andre, men fedora skal visstnok og vera bra med det. Endret 3. april 2005 av siDDIs Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Hvor mye penger vil du bruke?Helst under 8000,-, men kan strekke meg til 10000,- Hva skal du bruke maskinen til? Enkel programmering, kompilering, skriving, enkel bildebehandlig og wlan-tull. Hvilke krav stiller du til maskinen? 40GB hd, 256MB RAM (512Mb er å foretrekke), skjerm med minst 1024px oppløsning, minst 3 USB2.0-porter, minst 2 pcmcia-porter, seriell-port og helst PS2-mulighet. Vil _ikke_ ha centrino-opplegg, eller integrert wlan-kort som feks. intel sitt BG2200Pro o.l. Heller ikke Celeron-prosessor. Har du noen spesielle krav til design/farge/fysiske mål? Helst ikke veie så veldig mye over 3kg. Er ikke så veldig oppdatert i laptop-verdenen om dagen, så alle forslag mottas med stor takk. PS: Integret WLAN-kort går greit om det er basert på Prism2, Orinoc-kort eller Realtek 8081-basert. (Aner ikke om disse finnes som integrert engang). Kvifor vill du ikkje ha wlan som mini-pci? Drivarane til både ipw2100 og ipw2200 er gpl, og meget gode. Full støtte til det meste. Inludert straumsparing og senderstyrke. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Kvifor vill du ikkje ha wlan som mini-pci?Drivarane til både ipw2100 og ipw2200 er gpl, og meget gode. Full støtte til det meste. Inludert straumsparing og senderstyrke. Fordi jeg trolig trenger å bruke en ekstern antenne, noe som kan bli litt slitsomt å modde inn. Edit: Jeg aner ihvertfall ikke hvordan man gjør det på andre brikkesett enn de jeg nevnte. Endret 3. april 2005 av Goophy Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Kvifor vill du ikkje ha wlan som mini-pci?Drivarane til både ipw2100 og ipw2200 er gpl, og meget gode. Full støtte til det meste. Inludert straumsparing og senderstyrke. Fordi jeg trolig trenger å bruke en ekstern antenne, noe som kan bli litt slitsomt å modde inn. Edit: Jeg aner ihvertfall ikke hvordan man gjør det på andre brikkesett enn de jeg nevnte. Med det er jo det du jo PCMCIA porten(e) til ... Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 Ja, men det er da ikke vits med internt kort om du alikevel skal dytte inn et i PCMCIA porten? Eller er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Vell, det skader ikke med 2 kort. Det interne mini-pci kortet veier kanskje 15gram ekstra og du kan uansett skru det av når du ikke vil bruke det. Lenke til kommentar
renpeder Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Du kan få en helt grei HP til 6990,- hos deal.no. Hp har kampanje på en del Pavilion modeller. Maskinen har en Celeron prosessor (360 med 1,4 GHz) 512 MB ram og 40 GB Harddisk. Helt grei til kontorbruk. Maskinen er 3000 billigere enn Siba sin, men dersom du skal bruke den til annet enn word, wlan osv. kan det nok gå tregt. Maskinen har delt skjermminne, så spill er nærmest uaktuelt. Tilbudet er derimot godt og kan anbefales. Hvorfor ønsker du forresten ikke celeron/centrino osv. Det gjør jo nærmest bare AMD mulig. RTP Endret 3. april 2005 av renpeder Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 Har dårlig erfaring med både centrino og WLAN og celeron-prosessorene fra både bærbare og stasjnære PC-er, men det er en stund siden nå. Men det kan jo hende slikt har blitt bedre nå de senere årene. Ting skal ikke være så lett gitt. Men A64 hadde jo egentlig vært trivelig å ha. Tror kanskje det kan være greit med _litt_ prosessorkraft ekstra da jeg ikke helt vet hvor mye arbeid jeg kommer til å gjøre på den fremfor de stasjnære PC-ene. Lenke til kommentar
renpeder Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Dersom det er en dekstop-erstatter du er ute etter kan jeg forstå at du vil ha en AMD A64 prosessor, men med en gang du skal bruke den under forflytning bli dette problematisk grunnet batteri-varighet. A64 bruker en del strøm. Lykke til RTP Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Huff, det er så mye man må tenke på. Skulle bare vært en type bærbare, da hadde alt blitt så mye lettere. Får vel muligens vurdere ett ekstra batteri eller noe om jeg kjøper en skikkelig strømkrevende sak. Får tenke litt til. Tror jeg stikker en tur innom Acer imorgen og hører om jeg kan få PC uten software og OS til en fin pris. De holder til like ved meg så... Edit: Leif. Endret 3. april 2005 av Goophy Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Dersom det er en dekstop-erstatter du er ute etter kan jeg forstå at du vil ha en AMD A64 prosessor, men med en gang du skal bruke den under forflytning bli dette problematisk grunnet batteri-varighet. A64 bruker en del strøm. Lykke til RTP Min varer i 3 timer og den har Athlon64 Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 4. april 2005 Forfatter Del Skrevet 4. april 2005 Min varer i 3 timer og den har Athlon64 Jøsses, hva for en PC er det? Og hvordan batteri bruker du da? Lenke til kommentar
renpeder Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Det er jo ikke akkurat en Notebook som kommer inn under kategorien 8000-10000. RTP Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Vil jo komme mange bærbare etterhvert med 35w/25w A64 (Turion 64) som kommer til å få enda bedre batteritid enn AF3400/3200 har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå