Gå til innhold

”Lydløs” amd64 multitask pc 15000

Anbefalte innlegg

”Lydløs” amd64 multitask pc 15000

Jeg er på jakt etter et oppsett som blir mest mulig støysvakt, for jeg skal sove med pcen på.

Drømmen er at en ikke kan høre om pcen er på.

Jeg er veldig følsom på støy når jeg skal sove.

Pcen skal ikke overklokkes.

Den kan støye litt når jeg spiller eller jobber med 3dgrafikk, men ikke ved f.eks nedlasting, tekstbehandling, lyd/videoavspilling...

Har satt opp med luftkjøling foreløpig, men vannkjøling er også aktuelt. Bare det ikke er veldig fordyrende.

Men da må jeg få et komplett oppsett for det har jeg ikke peiling på.

Budsjettet er ca 15000. rundt 5000 av dette til kabinett og kjøling.

(prisene er hentet fra litt rundt om)

Det jeg trenger hjelp til er kjølingen.

Støy er førsteprioritert

Skal bytte kjøler på chipset/northbridge, og gpu.

Foreløpig oppsett:

Dette er deler jeg skal ha:

Prosessor AMD Athlon 64 3200+ Winchester kr1474.-

Hovedkort Asus A8N-SLI Deluxe kr1247.-

Skjermkort Gainward GeForce 6600GT kr1584.-

RAM Corsair ValueSelect 1024 (2x512) kr975.-

Harddisker 2stk Samsung Spinpoint P80 160gB kr1468.-

Dette er delene jeg er interessert i:

Kabinett Cooler Master Stacker kr1174.-

PSU MIST 500w kr895.-

CPU kjøler Thermalright XP-120 kr450.-

Chipset kjøler Zalman passiv kr65.-

Goop Arctic Silver Arctic Silver 5 12gram kr140.-

Vifter SilenX ixtrema quiet 80mm 9dbA kr176.-

2stk SilenX ixtrema quiet 120mm 11dbA kr500.-

Dette skal jeg også ha:

DVD NEC ND-3520A kr445.-

Mus Logitech MX510 kr343.-

Tastatur Keytronic KT2001pro kr186.-

Skjerm BenQ FP937s kr3483.-

TOTAL kr14604.-

GPU kjøler Kikket på zalman og arctic cooling men de bråker nok for mye. Finnes det andre med vifte? Hvilken passiv bør jeg velge?

Mine spørsmål:

Vil dette kjøle godt nok?

Er det for mange passive kjølere? Spesielt dersom GPU også er passiv?

Er det behov for flere vifter? (Den ene kjøler hdd’ene)

Vil jeg få plass til alt på hovedkortet? Uten at kjølerene tar borti hverandre

Får jeg samme harddisk med større kapasitet?

Blir harddiskene vibrasjonsdempet i ”4-in-3” sloten som følger med kabinettet?

Har funnet mye på bl.a Hansforum sin tråd, men blir litt for uoversiktlig for meg.

Hadde satt veldig stor pris på om noen kunne hjelpe meg litt. Har brukt veldig masse tid på dette. Lese tester, se på andres oppsett og kommentarer de har fått, etc.

Endret av TB9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Startet selv med liknende prosjekt, begynte med å fore kabinettet med støydempningsmatter fra biltema, varenr. 36-9214 eller 36-9217....

Så fikk jeg tak i en stille cpu kjøler, som faktisk er stillegående....

Da hørte jeg skjermkortet suse, og passiv heatpipe kjøler ble montert.

Måtte selvfølgelig ha silent PSU etter dette, kjøpte 350 W med 120mm vifte, og stille ble maskinen....

Men da hørte jeg bråket fra HDD, og gikk til innkjøp av gummioppheng til disse....

2 stk. 80 mm vifter i kabinett som jeg enkelt monterte av/på bryter for å kunne øke luftsirkulasjonen ved spilling og andre "tunge" oppgaver.

Dette er en meget stille PC, men helt lydløs er den ikke. Vifter lager lyd, uansett hvordan du vrir og vender på det, så skal du ha en stille PC, gå for vannkjøling, og da mener jeg ALT!!! CPU, GPU, Chipsett, HDD, PSU.....

Dette komplett blir en del dyrere, men verd penga hvis du skal ha en stille PC.

Finnes jo noen ferdige sett tilgjengelig, men du trenger en stoor radiator som klarer å kjøle alt uten hjelp av vifter....

Skal selv hoppe på vannkjølingsbølgen, og kommer tilbake med komponenter som jeg mener passer sammen.....

Lenke til kommentar

Hehe, dette minner meg om mitt eget prosjekt "multitaskingsmesteren", som er midlertidig på is til dual-core-situasjonen er oppklart.

Min plan er å bare kjøre løpet helt ut, og skaffe en zalman resirator passiv vannkjøling, da har man kun to støykilder igjen, PSU og HD, det er dessverre dyrt og vasnkelig å få tak i skikkelige vannkjølte PSUer, men det må være noe stillegående å få tak i der (northq elelr noe). Hovedstøykilden blir antakelig HD, dessverre er det vansklig å få ta i en stille HD med "normal" kapasitet nå om dagen, mulig det finnes ett støydempene hus som funker bra (strikk er ikke bra nok, idlenoise er det mest irriterende).

Eller vil jeg ikke anbefale CM-stacker om du vil ha neo som er stille, eller annet aluminium for den saks skyld (selv om noen få alu-kabbiser er bra). Antec p180 virker lovende men har dessverre ikke kommet ut ennå. Støydempingsmatter er adekvate, men hjelper relativt lite, hovedjobben bør gjøres på komponentnivå.

AtW

Lenke til kommentar

Her er kanskje det stilleste oppsettet en kan få fatt i til en relativt normal penge:

En tager en vanlig pc og legger til følgende komponenter:

Zalman Reserator Kr 1895.00 Vannkjøling uten vifter.

http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet948.htm

Denne kan kjøle både prosessor, og grafikk kort.

Lydløs Strømforsyning Antec Phantom kr 1 419,-

http://www.advance.no/PartDetail.aspx?q=p:649310

Hardiskk kabinetter

AC Ryan XTOR Xilencer HDD Kjøler kr 595,-

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301684&cks=PRL

Stillhetens pris: 3909,-

Etter dette har du en pc som omtrent ikke gir et knyst fra seg.

Lenke til kommentar

Pumpe/tank

Radiator

GPU

CPU

Chipset

Nipler til tank x 2

3 meter slange

Algemiddel

Rele til pumpe

Vifter 120mm x 3

Viftestyring

Gummi til vifter x 3

PSU

HDD, etter behov

Kommer ikke på mer i farten, trengs kanskje noen flere nipler og overganger, men hvis du går for vannkjøling av alt dette så blir maskinen meget stille, kan lett kjøre uten vifter på de oppgaver du nevner (nedlast, tekstbehandling osv) Og hvis du også fester tanken i gummioppheng vil du knapt høre vannpumpa som står og går nede i vann......

Nice & Quiet PC?

Lenke til kommentar
Pumpe/tank

Radiator

GPU

CPU

Chipset

Nipler til tank x 2

3 meter slange

Algemiddel

Rele til pumpe

Vifter 120mm x 3

Viftestyring

Gummi til vifter x 3

PSU

HDD, etter behov

Kommer ikke på mer i farten, trengs kanskje noen flere nipler og overganger, men hvis du går for vannkjøling av alt dette så blir maskinen meget stille, kan lett kjøre uten vifter på de oppgaver du nevner (nedlast, tekstbehandling osv) Og hvis du også fester tanken i gummioppheng vil du knapt høre vannpumpa som står og går nede i vann......

Nice & Quiet PC?

Hadde heller godt for en resirator, du får med alt du trenger, og den er konstruert for å gå uten vifte, og prsen er omtrent den samme. Pluss at den er tøff :)

AtW

Lenke til kommentar
Her er kanskje det stilleste oppsettet en kan få fatt i til en relativt normal penge:

En tager en vanlig pc og legger til følgende komponenter:

Zalman Reserator Kr 1895.00 Vannkjøling uten vifter.

http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet948.htm

Denne kan kjøle både prosessor, og grafikk kort.

Lydløs Strømforsyning Antec Phantom kr 1 419,-

http://www.advance.no/PartDetail.aspx?q=p:649310

Hardiskk kabinetter

AC Ryan XTOR Xilencer HDD Kjøler kr 595,-

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301684&cks=PRL

Stillhetens pris: 3909,-

Etter dette har du en pc som omtrent ikke gir et knyst fra seg.

Vifteløs strømforskyning i ett vifteløst kabinett? Det høres i overkant dristig ut.

AtW

Lenke til kommentar

Hadde heller godt for en resirator, du får med alt du trenger, og den er konstruert for å gå uten vifte, og prsen er omtrent den samme. Pluss at den er tøff :)

AtW

Skal man utvide etterhvert og kjøle noe særilig mer enn CPU og GPU blir det for puslete med en slik reserator, pumpa tar 300 l/min, mens "min" tar 1000 l/min.

Kraftig pumpe sammen med stoor radiator er det beste valget.

Lenke til kommentar

Ser intel har blitt nevnt tidligere her, og det må jeg bare støtte. Det høres ut som du trenger en intel-maskin med hyperthreading-mulighet - dette er et system som faktisk er laget for akkurat multitasking. Det simulerer 2 separate prosessorer for maskinen slik at multitasking går mye raskere, rett og slett.

Lenke til kommentar

AtW

Skal man utvide etterhvert og kjøle noe særilig mer enn CPU og GPU blir det for puslete med en slik reserator, pumpa tar 300 l/min, mens "min" tar 1000 l/min.

Kraftig pumpe sammen med stoor radiator er det beste valget.

300 l/time bør vel være mer enn nok? La oss si du kan tolerere enn oppgang på 5 grader i vannet som går igjennom systemet (som såklart blir nedkjølt igjen i radiatoren). Da har man 5/60= 0,083 liter vann gående igjennom hvert sekund. Det koster 4200 J, å varme opp en liter vann en grad(?), det tilsvarer mao at om du kan varme opp 5 grader, så kan vannet ta unna over 1700 watt.

igwaterkittet har under halvparten, og klarer seg fint, og zalmanen har jo verdens største radiator også ;) Dessuten har den rikelig med ekstra vann, så du kan kjører over maks kapasitet lenge før du får problemer.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Ser intel har blitt nevnt tidligere her, og det må jeg bare støtte. Det høres ut som du trenger en intel-maskin med hyperthreading-mulighet - dette er et system som faktisk er laget for akkurat multitasking. Det simulerer 2 separate prosessorer for maskinen slik at multitasking går mye raskere, rett og slett.

Spørs nå litt det, dualcore er jo definitivt kulest for multitasking.

AtW

Lenke til kommentar

Newbeee, hvis trådstarter velger vannkjølingsoppsettet ditt, inkludert PSU og 2 harddiskkjølere, koster det rett under 7000,- Er det virkelig verdt prisforskjellen mot f.eks Big Water, passiv på chipsett, gummi til harddisk og støysvak PSU/vifter, når dette kan fåes for kanskje 2000,-?

Man hadde vel vært kongen på vannkjølingshaugen med ditt oppsett, men er det ikke litt overkill? Nå skal det også nevnes at Microplex tar seg godt overbetalt for komponentene deres. Ikke umulig at de har nærmere 50% fortjeneste på det oppsettet der.

Lenke til kommentar

mye tilbakemeldinger her :)

er kanskje ikke multitasking som er rette betegnelse men heller allround?

har en mistanke om at det er mest gaming den kommer til å bli brukt til.

newbeee sitt oppsett ser interessant ut men kommer ca3000 over budsjettet med kab. det har jeg nok ikke råd til.

og det er kanskje litt overkill?

vifteløs psu er jeg skeptisk til, og mist'en har fått mye skryt. 1700kroner er langt mer en det jeg har satt av til psu sånn uten videre.

såvidt jeg har forstått er stackeren i 1mm stål med alu front. eller? (kan være jeg blander)

og vil ikke en kraftig vannpumpe lage mye lyd?

Endret av TB9
Lenke til kommentar
mye tilbakemeldinger her :)

er kanskje ikke multitasking som er rette betegnelse men heller allround?

har en mistanke om at det er mest gaming den kommer til å bli brukt til.

newbeee sitt oppsett ser interessant ut men kommer ca3000 over budsjettet med kab. det har jeg nok ikke råd til.

og det er kanskje litt overkill?

vifteløs psu er jeg skeptisk til, og mist'en har fått mye skryt. 1700kroner er langt mer en det jeg har satt av til psu sånn uten videre.

såvidt jeg har forstått er stackeren i 1mm stål med alu front. eller? (kan være jeg blander)

Mye mulig, kjennes ikek ut som dørene er stål ihvertfall, essensen er at kabinettet har tynne dører som stopper null lyd.

AtW

Lenke til kommentar

Hvis du spør om pumpen på Zalman Reserator systemet lager mye lyd, så er svaret nei.

Den ligger innkapslet i radiatoren, og er i tillegg stillegående, så den hører du knapt.

_

Vifteløs strømforskyning i ett vifteløst kabinett? Det høres i overkant dristig ut.

AtW

_

Varmen fra prosessor og gpu ved bruk av en Zalman Reserator blir dratt ut av selve pc boksen, i tillegg har jeg lest at Antec Pantom er ganke kjølig i drift. Så jeg tror ikke dette er så dristig som det kan høres ut.

Her er en test av Antec Phantom og to andre lydløse strømforsyninger.

http://www.xyzcomputing.com/index.php?opti...id=278&Itemid=2

In another, more accurate, way the Antec Phantom 350W is the winner. This PSU was one of the more expensive in the roundup but it delivered lots of power without heating up our system. Fanless equipment is expensive and if you are going to spend $129 on a less expensive one, it makes sense to invest the extra few dollars and get the additional performance.

Lenke til kommentar
Varmen fra prosessor og gpu ved bruk av en Zalman Reserator blir dratt ut av selve pc boksen, i tillegg har jeg lest at Antec Pantom er ganke kjølig i drift. Så jeg tror ikke dette er så dristig som det kan høres ut.

Er egentlig ikke varmen fra andre komponenter jeg er bekymret for, mer at PSUen får masse stillestående luft rundt seg og "koker i sitt eget fett". Har sett det har skjedd før, rigtignok med en relativt dårlige vifteløs PSU, men dog.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...