Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trøbbel med treigt internett og NAT-config

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i lengre tid irritert meg over at jeg kun får mellom 700kbit/s og 1400kbit/s mot itavisen på min 2048/256 Online ADSL linje. Da jeg for noen dager siden sjekket linjen mot itavisen på den andre maskinen nede (en litt nyere PC), fikk jeg nøyaktig rett fart, og alt gikk som smurt. Dette synes jeg var meget merkelig, da jeg har en noenlunde rask PC (2,4GHz, mer specs i profil).

PCen nede er koblet rett i router (Netscreen 5-XT) med vanlig cat5-kabel.

PCen min er koblet i en 100mbit CNet-switch og videre til ruter derfra.

Først trodde jeg det var nettverkskortet mitt som hadde skylden, da det er mye eldre enn selve maskinen (3Com 905C 10/100), men jeg kan hente filer i nesten 100mbit fra serveren min som er koblet på samme switch. At OS eller maskininstillinger har skylden tror jeg også kan utelates, iom. at både min maskin og serveren min har samme problemet. Begge maskinene er satt opp automagisk via DHCP.

Via logisk eliminering er det da egentlig bare en ting som kan være dårlig, og det er kabelen i veggen. Er det mulig at en dårlig montert kabel kan senke overføringsfarten mellom switch og ruter med så mye som 99 Mbit? Kan routeren være såpass feilkonfigurert at noe slikt skjer, og da kun på en fysisk kontakt?

Spørsmål 2: Hvordan får jeg satt opp port-forwarding på min Netscreen 5-XT? Har lett rundt på google og netscreen (nå juniper networks) sine sider, men har ikke funnet noe som har hjulpet meg noe særlig. Web-UIet er fryktelig lite brukervennlig mtp. akkurat dette, så det hadde vært veldig greit hvis noen her hadde erfaringer med å få dette til. Hadde vært greit å få noenlunde ok fart på bittorrent og kunne ha FTP fra innsiden. ;)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...