MrAHB Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 De folkene som sitter og finner på ord som de vil at andre skal bruke skulle vært oppsakt hele gjengen. MAKAN!!! Det de aldri kommer til å forstå er at skriftspråk laget av lyder alltid vil forandre seg, og så går de rundt og tviholder på "gode" gamle ord. Hadde vi ikke blitt okkupert (eller hva man vil kalle det) av danskene og svenskene ville det helt sikkert vært enkelte gamle tullinger med god betaling som hadde gått rundt og sagt: "Det heter ikke PD, det heter PDur". Som dostojevski var inne på heter det helt sikkert noe annet om noen år, kanskje vi bare sier skjerm, fordi dataen har blitt krympet inn i skjermen. Det viktigste med å utrykke seg er å bli forstått, og skal man bli forstått hjelper det ikke så mye å komme inn på forumet med spørsmålet: "Har fått ny personligdatamaskin (PDM), hvordan skal jeg stille inn den enkle ingangs og utgangs sammenstillingen (EIUS) for å få den sentral regnemaskinen (SR) til å gå raskere?" Det går nok litt enklere med: "Har fått ny PC, hvordan skal jeg overklokke CPUen fra BIOS?" Lenke til kommentar
capy Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 det er fremdeles folk som tror at darddisken = kabinettet. dette står for eksempel i IKEA kataloger og lignende. nå må vi ikke forvirre de som ikke har peiling mer enn nødvendig, det heter PC. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 På skolen min heter det Datakurs OG skolen vår satser hardt på IT, og maser om at det er viktig, men vi har to tre kurs i året hvor vi sitter og gjør akkurat same møkka i excel osv... fordi folk ikke klarer å skrive inn akkurat samme formel som vanlig. Er forsåvidt greit nok synes jeg, det er ikke så mange som trenger masse datakunnskap i jobben, spesielt ikek hardware-messig. Og skolen har jo mange andre ting folk må lære også. AtW Lenke til kommentar
Jim Rager Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Syns igrunn at hele norge burde starte og bruke engelsk, så slipper vi og lære så mange forskjellige språk. så kunne vi fordypet oss mer i de andre fagene, ingen vits i å drassa rundt på forskjellige språk når vi kan klare oss med ett. Jeg stemmer for pc. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Har vel egentlig aldri brukt PD, men det er jo et vel så greit ord som PC... Til vanlig bruker jeg vel PC og datamaskin sånn 50/50 om hverandre Lenke til kommentar
fudun Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 PC er jo det internasjonale navnet for en spesiell type datamaskin, hva det betyr på norsk er irrelevant. Skal man snakke om personlige datamaskiner innlemmer dette også annet enn pc (mac etc.) Lærte bare de norske navnene for dette på vgs, husker jeg - utrolig irriterende å sitte å lure på hva noe er fordi noen har laget et fantasifullt, norsk navn til det. Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 HYSJ FOLKENS. Ikke så høyt! Man må få guds skyld ikke sette han her på nye ideer. Han har undercover (unnskyld, "underdekka" ?) agenter overalt . Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 PC er jo det internasjonale navnet for en spesiell type datamaskin, hva det betyr på norsk er irrelevant. Det er jo egentlig også feil... PC er et veldig generelt uttrykk som egentlig også innlemmer Mac osv. IBM PC derimot er et spesielt uttrykk som brukes om x86-maskiner, men det har folk sluttet å bruke til fordel for det mer generelle og enklere PC. Så det gjør egentlig ingenting å ha et norsk ord på det. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 w00t? kem e det? (mannen på bildet) ? Personlig så synes jeg vi burde holde oss til PC fordi det er er så godt inne i det norske folk. At det finnes folk som kaller en harddisk en pc er for meg uforståelig :!: Lenke til kommentar
fudun Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 PC er jo det internasjonale navnet for en spesiell type datamaskin, hva det betyr på norsk er irrelevant. Det er jo egentlig også feil... PC er et veldig generelt uttrykk som egentlig også innlemmer Mac osv. At det er feil er helt riktig, men det er likevel temmelig utbredt over hele verden at pc og mac er to forskjellige ting... Lenke til kommentar
-Bassaddict- Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 (endret) det er fremdeles folk som tror at darddisken = kabinettet. dette står for eksempel i IKEA kataloger og lignende. nå må vi ikke forvirre de som ikke har peiling mer enn nødvendig, det heter PC. skjønner du hvor folk har fått det fra å døpe pcen etter EN komponent? virker som det har vært sånn lenge EDIT: skulle det vært no logikk i det ville jeg ihvertfall ha kalt den prosessoren EDIT2: nei det blir nesten like tåpelig hahaha :!: Endret 5. april 2005 av -Bassaddict- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå