knaill Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 De fleste bruker forkortelsen PC når de snakker om datamaskinen sin, PC står som de fleste vet for Personal Computer. Dette er jo som vi ser ikke norsk, men mange mener at vi ikke trenger å bruke fremmedspråk om gjenstander og begreper vi kan finne norske ord for. Dette er en kjent debatt. For en del år tilbake forsøkte noen å innføre en ny forkortelse for datamaskinen, nemlig PD, som står for Personlig Datamaskin. Her på HW-forumet ser jeg svært sjeldent forkortelsen PD, det går mest i PC, eller andre ord. Jeg må si jeg synes det er noe merkelig at ikke flere går inn for en norsk forkortelse for en gjenstand som har fått en så sentral rolle i samfunnet, og som kommer til å bety mer og mer for mennesker i tiden som kommer. Hadde vært gøy å fått til en debatt om dette Så hva mener DU? Bør det hete PC eller PD? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Vel, det heter jo egentlig PD. Er ihvertfall en term som er fullt lovlig å bruke skriftlig i det norske språket idag. Jeg synes forøvrig datamaskin ikke er et bra navn. Beregningsmaskin er myyye bedre. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Denne debatten hadde vært interessant for 15 år siden, nå er den bare teit. Og om femten år sier ingen "PC", og "en data" er rettskrivningsnormen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 (endret) PB altså? Tja, jeg liker norske navn på ting. Synes det går inflasjon i engelske uttrykk. Men jeg klarer ikke å være konsekvent. Det er jo så mange norske IT-relaterte ord som høres helt rart ut. Akkurat som det høres helt rart ut når folk prater blandinger av dialekter så synes jeg det høres teit ut når det blandes for mye mellom engelsk og norsk. Jeg synes derimot det er ganske stilig å høre på folk som kan prate rent to vidt forskjellige dialekter og enkelt skifte mellom dem. Dette gjelder engelsk vs. norsk også. Det værste jeg hører er "Dataen". Data er som kjent ikke hardware i det hele tatt men 1'er og 0'er. Endret 3. april 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Dwagon Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Fornorsking: bacon : beiken skateboard: rullebrett Helpdesk : Hjelpebord USB Memory Stick : Minne pinne <-bruker den selv.. er såå fåå folk som fatter hva usb er osv.. PC : PD huff tror neppe noen hær på forumet kommer til å bruke PD... Lenke til kommentar
NoLimit_^ Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 PD klinger bare ikke like godt som PC Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Gje meg den knappfjøla der, eg kobla ho til pd'n min. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Datamaskin er jo i og for seg et tåpelig ord da. Når du høyrer ordet "maskin" så tipper eg en stor del av oss tenker på ei mekanisk maskin (en motor f.eks.) - ikkje en elektronisk dings. La det vere PC, fornorsking er av og til fullstendig mislykka. Gje meg den knappfjøla der, eg kobla ho til pd'n min. Tastatur er et fint norsk ord. Endret 3. april 2005 av arve87 Lenke til kommentar
owgrant Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Holder meg til PC. Hater den fornorskningen av alle ordene. Hvem glemmer vel Austin Powers: spionen som spermet meg?? Latterlig mener jeg!! Lenke til kommentar
punar Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Det burde hete HD for Hjemme-Datamaskin. Vent jeg bare tuller. Jeg synes egentlig det er bortkasta å prøve å lure på hva man skal kalle ting som allerede har et navn. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Ser hovedsakelig ikke noe problem i at man bruker veletablerte begrep som : Pc. Datamaskin. Harddisk (mannen i gata kaller mange gange pc for harddisk). Ved å bruke mindre brukte begrep som Pd og fornorsking av visse begrep gir bare rom for forvirring og en enda verre situasjon for mannen i gata å forstå forskjellene på begrepene. La oss gjøre det enkelt og da mener jeg at vi like godt kan bruke de gamle uttrykkene litt til. Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Blir nok fortsatt PC ja, sjølv om det hadde blitt "ulovleg" i det norske språket, trur eg ikkje det hadde gjort noko særlig... Edit: Leif'ern Endret 3. april 2005 av Ed Hunter Lenke til kommentar
knaill Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 Harddisk (mannen i gata kaller mange gange pc for harddisk). Dette er det som irriterer meg mest. Holdt på å gå på veggen da jeg leste i Byavisa i Trondheim om et LAN i Charlottenlundhallen der "mange har colaflasker stående på harddisken sin." Kanskje datamaskinbruk burde vært et fag på skolen? Det kommer jo etterhvert til å bli helt nødvendig å kunne å bruke en for å henge med i samfunnet. Når kunst og håndverk og heimkunnskap blir regnet som nødvendige fag, så burde jaggu datamaskinbruk bli regnet som det det også I skolen vil det helt sikkert hete PD :!: Lenke til kommentar
Pels Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Fornorsking:bacon : beiken skateboard: rullebrett Helpdesk : Hjelpebord USB Memory Stick : Minne pinne <-bruker den selv.. er såå fåå folk som fatter hva usb er osv.. PC : PD huff tror neppe noen hær på forumet kommer til å bruke PD... haha.. sånn som snøbrett, for et ord PD ? Ja bare bruk det som ingen annen forstår Endret 3. april 2005 av Fur Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Harddisk (mannen i gata kaller mange gange pc for harddisk). Dette er det som irriterer meg mest. Holdt på å gå på veggen da jeg leste i Byavisa i Trondheim om et LAN i Charlottenlundhallen der "mange har colaflasker stående på harddisken sin." Kanskje datamaskinbruk burde vært et fag på skolen? Det kommer jo etterhvert til å bli helt nødvendig å kunne å bruke en for å henge med i samfunnet. Når kunst og håndverk og heimkunnskap blir regnet som nødvendige fag, så burde jaggu datamaskinbruk bli regnet som det det også I skolen vil det helt sikkert hete PD :!: På skolen min heter det Datakurs OG skolen vår satser hardt på IT, og maser om at det er viktig, men vi har to tre kurs i året hvor vi sitter og gjør akkurat same møkka i excel osv... fordi folk ikke klarer å skrive inn akkurat samme formel som vanlig. Lenke til kommentar
THacker Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Til trådstarter: Jeg mener det, dette er en idiotisk ting å ta opp. Blir litt provosert av dette. Det virker som du kun prøver å få opp stats'en din på "starta tråder". Uansett om du mener det skal hete pd eller pc, vil det _aldri_ komme til å hete pd...... dette er rett og slett for godt innarbeidet, og rett og slett jalla. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 PC. Fornorsking er noe tull. Enig med deg at fornorsking er tull. Men du har også de tilfeller der norsk ikke blir bruk. F.eks. i basket så klarer de faktisk å snakke om "personlige fouls" og "Antall steals". En latterlig blanding når personlig feil er et helt normalt begrep. Men det kan kanskje hende det funker for fjortissene.. Som jeg har en anelse om at er målgruppen til blno Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Rullebrett og snøbrett er vel egentlig ganske greie fornorskinger. Litt mindre glad i sjåk (choke), og har nesten kunne akseptert at enkelte skriver kløtsj. PD derimot ville jeg ikke ha fattet med en gang. Det finnes forøvrig enkelte geniale fornorskinger som "Fjøl" for synth og slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå