DeadbeaT Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Hei Har bygget meg en ny pc, men har problemer med å få startet installasjonen av Windows, dette er vel muligens et mer software spørsmål men jeg vet overhode ikke hva jeg ikke har gjort så jeg jåper dere kan hjelpe. PCen er bygget og jeg ser at den virker, den starter opp og jeg sliter nå med å fikse bios'en, problemet er at jeg ikke får startet cd'en fra cd spilleren slik at jeg kan starte installasjonen. Jeg tror en av de følgedne er problemet: - Jeg har ikke fikset med master/slave eller prioriteringene mellom dvd-spilleren min og harddisken, dvd-spilleren er ide og koblet i første og beste ide plugg på hovedkortet, harddisken er s-ata og er bare plugget inn på første og beste plugg. Må jeg gjøre noe mer av det? - Jeg forstår ikke hva jeg gjør i bios'en, er det noen som har en god walkthrough? eller: -jeg prøver å installere en windows xp som kom med en hp pc, jeg prøvde først med dell cd'en men den viste det seg på nettet at ikke ville kjøre på andre enn dell pcer, er det slikt atter en gang? Håper dere kan hjelpe meg fort, for jeg sikler etter å få igang pcen min Endret 3. april 2005 av DeadbeaT Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Okay, Såvidt jeg vet; Nå har det seg sånn at Harddisker "kategoriseres" som HDD-0 og oppover mens CD-ROM enheter defineres som CD-ROM. I et normalt BIOS oppsett, ville jeg gjort følgende: (BIOS:) Advanced BIOS Options First boot device CDROM Secondary boot device HDD0 e.l. Trenger ikke være ordrett lissom. Dersom det står noe annet enn HDD0 på First/Secondary boot device, sett den til secondary (f.eks. dersom HDD1 er first, sett Secondary boot device til HDD1). Lagre endringer, det skal vel være alt? Lenke til kommentar
Co0O Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Hvis du har to optiske ROM (CD/DVD-spillere/brennere), må cd'en ligge i den som er master, BIOS leser ikke fra slave under oppstart. Lenke til kommentar
DeadbeaT Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 Okay, hvis det er alt jeg trenger å gjøre i bios så har jeg gjort det riktig, hva med de 2 andre alternativene? Lenke til kommentar
tukols Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Her en -godt nok Dansk side-, men håper du forstår den. Legg mærke til bootrekkefølgen. ! S-ATA istedet for HDD0 http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm Hilsen tukols Endret 3. april 2005 av tukols Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå