Gå til innhold

Prosjekt "Vindtunell", ideefase

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ideen med radiator i serie er ikke så hakke gal, men du får mer effekt med separat vifte til hver radiator.

Det som taler for løsningen med en vifte er jo plasshensyn, og kanskje noe som ikke har vært nevnt før, og som vil øke effekten litt, nemlig motstrømsprinsippet:

kort forklart er dette at du har to strømmer , disse strømmer mot hverandre (forbi) . eksempel: hvis du har oppsett med luftstrøm slik: Rad1->Rad2->sugende vifte, bør vannstrømmen gå først gjennom Rad2, og siden Rad1. Da kan du i teorien nå vanntemp ned mot den tempen som lufta har når den entrer systemet, men om du kjører omvendt vil du ha god kjøling på den første radden, men nærmest ingen på den andre.

motstrømsprinsippet ruler, alle fisk vet det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liker ideen til trådstarter. Det blir vel til at jeg lager noe lignende når jeg går over til veskekjøling istedenfor luft som har har nå. Jeg er litt i tvil om hva slags løsning jeg skal velge, men det blir vel til at jeg bygger et kabinett selv. Da får jeg mulighet til å legge opp luftekanaler som jeg selv vil. Det blir gøy å se hvordan resultatet ditt blir :thumbup:

Ang. suge/blåse-effekten på vifter; en vifte som blåser ned på en kjøleribbe vil jo "presse" luft ned på hele ribben (også nederst i midten) der den er varmest. En vifte som suger vil jo "dra" luften fortest mulig igjennom ribben og da har jeg lett for å tro at det vil bli et område, nederst midt på ribben, der luftstrømmen er heller laber. En liten konklusjon: En vifte som blåser sørger for at det området, som ikke får like mye luft som resten av ribba, er mindre enn om viften settes til å suge.

Håper jeg forklarer så dere skjønner. Var ikke så lett dette.. hehe :)

Noen som evt. kan si at det ikke er slik?

(Dette kommer jo helt an på hvordan viften og ribben er bygd, men dette er jo bare en generell tanke også)

Lenke til kommentar

Ang. suge/blåse-effekten på vifter; en vifte som blåser ned på en kjøleribbe vil jo "presse" luft ned på hele ribben (også nederst i midten) der den er varmest. En vifte som suger vil jo "dra" luften fortest mulig igjennom ribben og da har jeg lett for å tro at det vil bli et område, nederst midt på ribben, der luftstrømmen er heller laber. En liten konklusjon: En vifte som blåser sørger for at det området, som ikke får like mye luft som resten av ribba, er mindre enn om viften settes til å suge.

Håper jeg forklarer så dere skjønner. Var ikke så lett dette.. hehe :)

Noen som evt. kan si at det ikke er slik?

(Dette kommer jo helt an på hvordan viften og ribben er bygd, men dette er jo bare en generell tanke også)

Om du leser tidligere innlegg i denne tråden, så vil du se at temaet er ganske godt utbrodert fra før.

Forholdene mellom en radiator og en kjøleribbe mht vifta´s påvirkning kan ikke sammenlignes, så da blir det nok litt for enkelt å konkludere slik.

Lenke til kommentar

Atanatar: Det er stikk motsatt av slik du tror. Når en vifte blåser blir luftstrømmmen gjennom radiatoren mer ugjevn enn en som suger. Hvis du kobler til en vifte og holder den i løse luften, kan du kjenne at luftstrømmen kommer ut i "stråler" som peker noe utover fra senter av vifta. Over vifta derimot er luftstrømmen mye jevnere.

Det er derfor det fungerer bedre med sugende vifter til det formålet det her er snakk om.

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...