Gå til innhold

Prosjekt "Vindtunell", ideefase


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det lurere å la viftene "suge" i motsetning til å "blåse"?

Noen som kan begrunne dette med et saklig svar?

Ja, hvorfor er det lurere?

 

Jeg skal ikke prøve meg på en definitiv forklaring på det spørsmålet, men kan jo støtte meg til følgende:

I 99% av tilfellene du finner i industrien, det være seg biler, dieselaggregater av forskjellige slag, kondensatorer for kjølekompressorer, fancoils, etc, etc, er viftene montert sugende.

Dette kan ikke være tilfeldig.

 

Effekten av en vifte som er montert i sugende modus (i forhold til en radiator vil jeg tro), er at luftstrømmen gjennom radiatoren blir mer homogen = jevnt fordelt, og vil derfor gi en bedre kjøleeffekt, samtidig som:

Etter mitt skjønn, vil de aller fleste vifter arbeide bedre i sugende modus, dvs med et (stort) undertrykk på sugesiden, fremfor et (stort) overtrykk på motsatt side.

Viftebladenes fasong tilsier i alle fall det, og praktiske forsøk avslører også at dette i de aller fleste tilfellene gir best effekt.

Samtidig skal jeg være snedig nok til å innse at dette også kan variere, avhengig av vifta´s konstruksjon.

Er dette et godt nok svar, eller har du motargumenter, 8-Ball?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en har vifta på sugende so flytter vifta så og så mye luft. Da _må_ "tomrommet" erstattes av ny luft, som da må dras gjennom radiatoren.

 

Setter en derimot vifta til å blåse, kan det hende at luften "kræsjer" med radiatoren og du får lavere gjennomstrømming enn ved suging.

 

Håper dere skjønner hvordan jeg tenker, klarte ikke utrykke meg bedre :)

 

Mvh Øystein

Lenke til kommentar

Uten at jeg heller har noen tekniske bevis å slå i bordet med, henger jeg meg på skrue. Spessielt dette med mer homogen luftstrøm. Luftstrømmen å trykksiden av viftene er veldig retningsbestemte og konsentrerte.

Dog vil jeg tro at om en har mulighet til å plassere vifta "langt" foran radiatoren vil fordelen med en sugende vifte ha mindre å si siden luftstømmen vil bli gjevnere. Men dette er lite gunstig pga. plassen det tar.

 

Når vi ser på de viftene vi har med å gjøre i vår sammenheng, tviler jeg sterkt på at de er designet men tanke på å lage undertrykk. Alle pumper/vifter har én funksjonen, å skal lage trykkdifferanse mellom inn- og utløpsside. Det er denne trykkforskjellen som får mediet til å "løpe". Hvis man plasserer vifta langt nok fra radiatoren vil denne trykkdifferansen bli den samme om vifta står foran eller bak. Mostanden mellom radiatoren vil ikke ikke endre seg, og dermed skal luftstrømmen (og dermed kjøleffekten) bli den samme.

 

space

Endret av space
Lenke til kommentar
Hvorfor er det lurere å la viftene "suge" i motsetning til å "blåse"?

Noen som kan begrunne dette med et saklig svar?

Ja, hvorfor er det lurere?

 

Jeg skal ikke prøve meg på en definitiv forklaring på det spørsmålet, men kan jo støtte meg til følgende:

I 99% av tilfellene du finner i industrien, det være seg biler, dieselaggregater av forskjellige slag, kondensatorer for kjølekompressorer, fancoils, etc, etc, er viftene montert sugende.

Dette kan ikke være tilfeldig.

 

Effekten av en vifte som er montert i sugende modus (i forhold til en radiator vil jeg tro), er at luftstrømmen gjennom radiatoren blir mer homogen = jevnt fordelt, og vil derfor gi en bedre kjøleeffekt, samtidig som:

Etter mitt skjønn, vil de aller fleste vifter arbeide bedre i sugende modus, dvs med et (stort) undertrykk på sugesiden, fremfor et (stort) overtrykk på motsatt side.

Viftebladenes fasong tilsier i alle fall det, og praktiske forsøk avslører også at dette i de aller fleste tilfellene gir best effekt.

Samtidig skal jeg være snedig nok til å innse at dette også kan variere, avhengig av vifta´s konstruksjon.

Er dette et godt nok svar, eller har du motargumenter, 8-Ball?

En bilradiator er montert i grillen og har en vifte på baksiden. Viften har ingen funksjon før det går virkelig sakte. Det er en termostat som ved en gitt temp setter igang vifta til å blåse direkte på radiator ved f.eks krypekjøring i tett køtrafikk i sommervarmen.

Hvorfor blåse i den sammenheng, men suge i et kabinett ? :hmm:

Lenke til kommentar

Ganske enig gutta! Bare lurte på hvorfor??

Men i bilradiatorer sitt tilfelle er det ikke utelukkende dette som er grunnen til at de suger. Grunnen er den at luftstrøm går gjennom fangeren og ville laget mottrykk til viften hvis den hadde blåst samt at hvis den hadde blåst ville du kjørt varm luft fra motoren på rad. Selvfølgelig i de tilfellene hvor vifte er plassert "bak" rad. Har selv bil som har viftene plassert foran radiatoren og de blåser på rad. Men i samme retning som den naturlige luftstrømmen. Hvis en ser på biler med aircon så er veldig ofte viftene plassert slik de blåser. Så dette med bilrad er ikke tilfellet bare sugende vifter.

 

Ser en på prosessor vifter, f.eks boxed vifter er det ikke en eneste fabrikant som har vifteløsning med sugende design.

 

Men er fosåvidt enig i det som er blitt sagt, tror jeg..

Lenke til kommentar

Husk at en bil kjører fremover da, det gjør ikke pc'en din tror jeg :tease:

Min gjør ikke det ihvertfall!!

Noen her har sikkert prøvd å tisse i motvind, fungerer dårlig (erfaring)

 

Det beste hadde hvert å plassert viften ved en kabinettvifte slik at den vifta som sitter på radiatoren suger den varme luften vekk :thumbup:

Lenke til kommentar
Husk at en bil kjører fremover da, det gjør ikke pc'en din tror jeg :tease:

Min gjør ikke det ihvertfall!!

Noen her har sikkert prøvd å tisse i motvind, fungerer dårlig (erfaring)

 

Det beste hadde hvert å plassert viften ved en kabinettvifte slik at den vifta som sitter på radiatoren suger den varme luften vekk :thumbup:

Svært få biler som oppnår høy nok temp ved kjøring til at viften starter i det hele tatt. 90% av tiden vifter skiver på rad så står bilen stille på tomgang. f.eks kø.

Lenke til kommentar
Når en har vifta på sugende so flytter vifta så og så mye luft. Da _må_ "tomrommet" erstattes av ny luft, som da må dras gjennom radiatoren.

 

Setter en derimot vifta til å blåse, kan det hende at luften "kræsjer" med radiatoren og du får lavere gjennomstrømming enn ved suging.

 

Håper dere skjønner hvordan jeg tenker, klarte ikke utrykke meg bedre :)

 

Mvh Øystein

Bra forklart :yes:

Lenke til kommentar
gixxerman:

Tror du skal se litt nøyere på en bilradiator neste gang. Jeg har i alle fall aldri sett en vifte på bilradiator som blåser på radiatoer. Den suger!

 

space

Jepp og faktisk ser jeg at i de fleste moderne biler dekker ikke vifta mer enn mellom 25-50% av radiatorn heler, dette fordi de sannsyneligvis vil spare plass og at det ikke behøves mer for kjøling under sakte kjøring/tomgang .

Lenke til kommentar
gixxerman:

Tror du skal se litt nøyere på en bilradiator neste gang. Jeg har i alle fall aldri sett en vifte på bilradiator som blåser på radiatoer. Den suger!

 

space

Jepp og faktisk ser jeg at i de fleste moderne biler dekker ikke vifta mer enn mellom 25-50% av radiatorn heler, dette fordi de sannsyneligvis vil spare plass og at det ikke behøves mer for kjøling under sakte kjøring/tomgang .

Har hvert slik at den dekker ca 50% i maange år nå. Er slik fordi rad er dimensjonert til å kjøle passivt/naturlig, vifte er bare for å holde temp i sjakk under stillestående perioder.

 

Offtopic; Noen som har sett den MoraPro rad på komplett? Sliter med å finne tester på denne. erfaringer?? Hadde vært fin å kjørt passiv med 2stk pelt. Har akkuratt samme målene som siden på pcèn.

Lenke til kommentar
Offtopic; Noen som har sett den MoraPro rad på komplett? Sliter med å finne tester på denne. erfaringer?? Hadde vært fin å kjørt passiv med 2stk pelt. Har akkuratt samme målene som siden på pcèn.

Her er en billigere butikk:

http://www.articom.no/underkategori.asp?H=...gori=Radiatorer

 

Kun radiatoren, uten det gitteret i rustfritt stål er noe billigere:

http://www.watercool.de/cms/index.php?seiten_id=2

 

Edit: Var visst javascript-meny, trykk på "Wärmetauscher" >> "MO-RA 2"

 

Aber nun die Bilder:

http://www.watercool.de/cms/forum/thread.p...266ece81e4006e7

 

AC sin versjon av det samme er testa på Watercoolingplanet Siden den er litt større vil den sikkert yte litt bedre.

 

Om viftene skal blåse eller suge? Syns å huske en diskusjon om det temaet. Min konklusjon var at det er noe som må testes, svaret er avhengig av viften. Uansett folkens; bruk prevansjon og fan shroud, det er noe dere ikke vil angre på.

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar
Ser en på prosessor vifter, f.eks boxed vifter er det ikke en eneste fabrikant som har vifteløsning med sugende design.

Dette er fordi utfordringene ved prosessorkjølere er helt andre enn for radiatorer. Ved radiatorer får luften meget god kontakt med det som skal kjøles pga. stort areal. Ved prossesorkjølere er kjølearealet mye mindre, så for at luften som passerer skal få god kontakt med kjøleribbene er det en fordel med turbulent luftstrøm som man får på trykksiden av en (axial-)vifte.

 

space

Lenke til kommentar
Ser en på prosessor vifter, f.eks boxed vifter er det ikke en eneste fabrikant som har vifteløsning med sugende design.

Dette er fordi utfordringene ved prosessorkjølere er helt andre enn for radiatorer. Ved radiatorer får luften meget god kontakt med det som skal kjøles pga. stort areal. Ved prossesorkjølere er kjølearealet mye mindre, så for at luften som passerer skal få god kontakt med kjøleribbene er det en fordel med turbulent luftstrøm som man får på trykksiden av en (axial-)vifte.

 

space

Tja, en del av poenget her er at luft har så lav viskositet at den nesten alltid er turbulent så lenge den er i bevegelse. Når den treffer en hindring som f eks en radiator går minste hastighet for turbulent strømning ytterligere ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...