Gå til innhold

Paven er død - hvem bør ta over?

Anbefalte innlegg

Selv om jeg så veldig opp til paven, synes jeg vi burde få en mindre konservativ pave denne gangen; som kanskje (med tiden selvfølgelig, alt kan ikke gjøres på noen få dager) vil akseptere abort, homofili og prevensjon.

R.I.P Johannes Paul II.

Synes det er litt respektløst av dere å spøke så mye med dette; han er tross alt en person som betyr ALT for oss katolikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes det er litt respektløst av dere å spøke så mye med dette; han er tross alt en person som betyr ALT for oss katolikker.

Jeg stiller bare spørsmål ved at en person skal ha så stor makt. Mennesker dau jo som fluer både dag og natt her i verden. Hvorfor alt dette oppstyret rundt en død?

Lenke til kommentar

Jeg stiller bare spørsmål ved at en person skal ha så stor makt. Mennesker dau jo som fluer både dag og natt her i verden. Hvorfor alt dette oppstyret rundt en død?

Fordi han var viktig for mennesker? Det er ikke noe mer enn hvis en president, en konge, en kjent skuespiller, en sportslegende dør.

Du kan vel si deg enig i at noen mennesker er viktigere enn andre?

Lenke til kommentar
Selv om jeg så veldig opp til paven, synes jeg vi burde få en mindre konservativ pave denne gangen; som kanskje (med tiden selvfølgelig, alt kan ikke gjøres på noen få dager) vil akseptere abort, homofili og prevensjon.

R.I.P Johannes Paul II.

Dere katolikker (og andre religiøse) må da være så sterke i troen at dere tåler å bli latterliggjort. Ellers er dere jo ikke gode troende. Og da havner dere i helvete. Og der skal jo vi hedninger være - det er ikke plass til dere.

Lenke til kommentar

R.I.P Johannes Paul II.

Dere katolikker (og andre religiøse) må da være så sterke i troen at dere tåler å bli latterliggjort. Ellers er dere jo ikke gode troende. Og da havner dere i helvete. Og der skal jo vi hedninger være - det er ikke plass til dere.

Vanlig folkeskikk gjelder for katolikker, hedninger og alle andre.

hishadow: Da er vi uenig. Jeg mener at Johann Gutenberg var en viktigere person enn Steve Guttenberg, og at en person som bryr seg om andre og bidrar til samfunnet er mer verd enn en trygdesnylter som spiller X-Box hele dagen.

Lenke til kommentar

R.I.P Johannes Paul II.

Enig med deg, en mindre konservativ pave er viktig. Som jeg har sagt tidligere, jeg synes at det hadde vært stilig om han hadde vært mørkhudet.

Jeg må også bare få legge til at jeg tar avstand fra alt køddet rundt paven i denne tråden, selv om jeg er trådstarter. Det var ikke slik den skulle utvikle seg. Som Thea så klokt sier, mannen betydde alt for katolikker. Jeg synes at man bør kunne klare å respektere dette, og dermed ikke bare tulle. Litt er greit, men nå holder det i lange baner. ;)

Lenke til kommentar

Huff, nå krangler de så busta fyker og river til seg likdeler...

Good riddance. Gubben gjorde jo ikke noe annet enn å gape

Tja.. han veivet da også litt med armene og cruiset litt rundt i gatene med den rare bilen.

Men seriøst, det er nå godt at han døde før han ble skikkelig pleiepasient. Litt verdighet altså. Håper det blir en liberal pave som tar over. Fjerning av kondomforbudet kunne vært en fin start.

Lenke til kommentar

Jeg må også bare få legge til at jeg tar avstand fra alt køddet rundt paven i denne tråden, selv om jeg er trådstarter. Det var ikke slik den skulle utvikle seg. Som Thea så  klokt sier, mannen betydde alt for katolikker. Jeg synes at man bør kunne klare å respektere dette, og dermed ikke bare tulle. Litt er greit, men nå holder det i lange baner. ;)

Jeg kan respektere at han var viktig for en hel del mennesker, men å spøke med hvem som bør ta over er ikke mangel på respekt. Ordningen med paven er ikke fredet for diskusjon og meninger bare fordi paven er død. Han er heller ikke fredet fra komentarer og meninger for hvem han var og hva han stod for.

Paven er død ja, en person som bl.a. oppfordret (eller nærmest kommanderte) millioner av katolikker til å diskriminere homofile. Han og resten av varikanet er en av de største skyldige når man ser på den behandlingen samfunnet gir homofile.

La han vile i fred med visshet i at han har forårsaket mye godt, men også mye elendighet her i verden.

Det er i slike tider man må ta til orde å diskutere hele ordningen, ettersom det er satt på dagsorden.

Edit: For ikke å snakke om de som har fått HIV pga at de følger han når det kommer til bruk av kondom(eller mangel på sådan).

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

hvorfor gjør han egentlig det? han gjør jo nesten ingen ting.. :roll:

edit:

hva er det foresten med de syke menneksene som sender liket til paven rundt for at folk skal kunne se det. det er skikklig perverst! syke syke katolske mennesker :hrm:

Endret av Aurgjelme
Lenke til kommentar

R.I.P Johannes Paul II.

Enig med deg, en mindre konservativ pave er viktig. Som jeg har sagt tidligere, jeg synes at det hadde vært stilig om han hadde vært mørkhudet.

Jeg må også bare få legge til at jeg tar avstand fra alt køddet rundt paven i denne tråden, selv om jeg er trådstarter. Det var ikke slik den skulle utvikle seg. Som Thea så klokt sier, mannen betydde alt for katolikker. Jeg synes at man bør kunne klare å respektere dette, og dermed ikke bare tulle. Litt er greit, men nå holder det i lange baner. ;)

Kardinal Arintze er ikke visstnok interessert i jobben, som er synd, fordi det hadde vært interessant.

Men akkurat som i diskusjonene rundt en svart/kvinnelig/svart kvinnelig president: vi har ikke kjempet så mange år for likestilling for at det skal bli omvendt likestilling; la den beste mann/kvinne vinne.

Dotten: Enig, han var en mann som gjorde kontroversielle ting som mange vil kritisere; det jeg reagerte på var innlegg som åpenbart var preget av ignoranse og fordommer mot kristendommen generelt.

Aurgjelme: De begravelsene jeg har vært i har hatt det som kalles "open casket", det vil si at man kan se liket og ta farvel. Hvis du mener at det er perverst, eller antyder til at katolikker flest sitter hjemme og jokker mens de ser på paven liggende der så får dine fordommer være dine fordommer, men det er faktisk snakk om å si farvel til mannen som betydde mye for mange.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...