Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er WPA ikke kompatibelt med Windows 98?


Anbefalte innlegg

Jeg har en PC med Windows 98 (IKKE second edition). Jeg vil koble opp denne pc'en til hjemmenettverket mitt, men ruteren og de andre maskinene bruker WPA-kryptering. Problemet er at jeg ikke kan finne et trådløst nettverkskort eller trådløs USB-adapter som støtter både Windows 98 (IKKE 98 SE altså) og WPA. Det virker som bare 802.11b-adaptere støtter Windows 98, men de bruker bare WEP-kryptering.

 

Ruteren min kan forøvrig stilles inn på WEP-kryptering, men da må alle de andre maskinene mine også kjøre på WEP. (ruteren støtter ikke begge formatene samtidig). Dette vil jeg helst unngå, ettersom jeg har hørt at WEP er et dårlig krypteringsformat.

 

Hvordan kan jeg sørge for WPA kryptering på en windows 98-maskin?

 

Finnes det trådløse PCI- eller USB- adaptere som støtter Windows 98 first edition og samtidig støtter WPA.? 802.11g er ingen nødvendighet. En 802.11b som støtter WPA er greit, men de finnes vel ikke (?). Finnes det da 802.11g adaptere som støtter windows 98 first edition?

 

Hvis ikke vurderer jeg å bruke en nyere PC som har windows XP SP2 som bro mellom den gamle PC'n med windows 98 og ruteren, slik at windows-98 pc'n kan få internett. Lar det seg gjøre? Jeg vet nemlig at windows 98 ikke støtter dette med at 2 pc'er deler internett, men hvis jeg bruker en XP-maskin som bro, lar det seg gjøre

 

P.S. Er WEP 128-bit bra nok for et vanlig hjemmenettverk kanskje? Sender ikke akkurat noe hemmelig informasjon over det trådløse nettverket, men det hender jeg bruker kredittkort til betalinger, så jeg må ha god nok sikkerhet til dette.

Endret av Eärnur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at den heller ikke støtter windows 98 first edition. De fleste sakene støtter jo WPA, men problemet er nettopp det at det ser ut som ingen av dem støtter windows 98 first edition :no:

 

EDIT: når det står at trådløse nettverkskort og USB-adaptere støtter 98SE/Me/2000/XP osv, betyr det da at programvaren bare støttes av disse OS'ene, eller at man MÅ ha en av disse OS'ene for at kortet skal funke. (kanskje man ikke trenger driverne...?)

Endret av Eärnur
Lenke til kommentar

Ethernetklienter som den jeg foreslo ovenfor er OS-uavhengig så lenge maskinen har et normalt nettverkskort.

 

Når det står at en enhet støtter bestemte operativsystemer vil det si at det bare finnes drivere for det bestemte kortet til de operativsystemen som er nevnt. Win98 first edition er generelt svært dårlig støttet med trådløse kort.

Lenke til kommentar
Ok, men trenger man ikke driverne for at nettverksklienten skal funke da?

På komplett http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300828&cks=PRL

står det ar klienten trenger 98SE eller nyere.

 

Ut i fra min erfaring fungerer ting som regel ikke uten drivere på win98, og hvis driverne ikke støttet 98 first edition....

Siden den er OS-uavhengig kan du bruke den til X-Box, PS2, Linux eller hva annet du har lyst til. Man trenger kanskje Win 98SE eller nyere for å få tilgang til konfigurasjonsprogrammet. Men man kan jo konfigurere enheten via en annen maskin, eventuelt bruke webgrensesnittet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...