Gå til innhold

Hva er pagefile.sys

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Pagefile.sys er sidevekslingsfil eller virtuelt minne om du vil. At den er på 1.5 gig beror på hvor mye ram du bruker i maskina, virtuelt minne er at operativsystemet skriver minne til HD.

Har du 1GB med minne så trenger du ikke pagefile, men fjerner du pagefile så får du problemer med systemgjenoppretting om maskina di skulle crashe.

For og minske pagefile eller sidevekslingsfil gjør du følgende: start - kontrollpanel - ytelse og vedlikehold - system - avansert - ytelse - avansert - virtuelt minne.

Har du 1GB med ram kan du få en betydelig ytelses økning på maskina ved å slå av virtuelt minne, men samtidig ved å slå den av så kan du oppleve problemer om maskina di crasher.

Pagefile er satt til 1.5 - 3 størelsen på rammen din default. Setter du pagefile til litt mer enn 100MB så har du sikkret deg ved behov får bruk av systemgjenoppretting.

Og skal du justere pagefile sett den til lik størrelse dvs minium f.eks 100mb og maxium f.eks 100mb størrelse.

For litt enda bedre ytelse kan du flytte pagefile til en annen fysisk HD enn hva du har C: på.

EDIT: leifet litt..

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Får litt enda bedre ytelse kan du flytte pagefile til en annen fysisk HD enn hva du har C: på.

Bare ikke legg fila på en annen partisjon på disken Windows ligger på. Det vil senke ytelsen bittelitt. Det må være en annen fysisk disk, som helst bør være koblet på en annen IDE kanal enn Windowsdisken.

Lenke til kommentar

Hmm, akkurat.

Har 1GB med minne ja, oppgraderte nylig.

Partisjonen er på 6 GB og oppdaget plutselig at var under 1 GB igjen. (Var over 2 før og jeg kjører kun windows på C)

Bør kanskje forstørre den til 10 GB ?

Hmm, skjekket nå og den står faktiskt som egedefinert størrelse, kan ikke huska at jeg har endre på det.

Stod : Startstørrelse 768 MB og max størrelse 1536 MB.

Satte max størrelse til 768 MB også.

Det må da fungere fint ?

Hvor mye plass bør man egentlig ha ledig på system disken ?

Lenke til kommentar
Har du 1GB med minne så trenger du ikke pagefile, men fjerner du pagefile så får du problemer med systemgjenoppretting om maskina de skulle crashe.
Vissvass! Er ikke bare systemgjennoppretting som svikter uten pagefile. Mange andre programmer funker ikke uten. Microsoft anbefaler at RAM + pagefile utgjør 2GB.

Stod : Startstørrelse 768 MB og max størrelse 1536 MB.

Satte max størrelse til 768 MB også.

Det burde gå finfint. Har selv min på 766MB(min) - 1,5GB(max), og har aldri hatt behov for mer enn de 766 (og det med "kun" 512 MB RAM!).

Hvor mye plass bør man egentlig ha ledig på system disken ?
Det magiske tallet er visstnok 20%, men tviler på at det har noen praktisk betydning om du har 10% eller 5% for den saks skyld..
Lenke til kommentar

Ved å ha pagefile (istedet for ingen) får man det stikk motsatte av dårligere ytelse ved spilling .

Teit at ingen klarer å oppfatte dette :

windows/subsystem , applikasjoner/dll/drivere etc blir paget ut til pagefile når det umiddelbart ikke er behov for de.

Dette gjør at man får mer fysisk minne ledig .

Ved å disable pagefile gjør man seg selv en bjørnetjeneste , i og med

at windows aldri får paget ut /parkere diverse prog/drivere/dll

og man tvinger systemet til å oppta mer fysisk minne enn nødvendig .

Og vil derfor oppleve også at spill får mindre minne .(ergo dårligere ytelse)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Hmmm, kanskje jeg skulle bare flytte den til den andre disken min da og la den være på max 1535.

Har jo 2 disker i maskinen så.

Hehe.... du trenger nok ikke 1535MB for å laste ut drivere o. l Men du kan jo sette ned pagefile til ett ca minimum om du vil, 200 mb er max.... Men det er jo opptil deg seff.. :p

Du trenger ikke mer enn det...

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...