Gå til innhold

IpodMini: Batteri vs lydkvalitet med øreklokker ++

Anbefalte innlegg

Bah. Slet med å finne tittel.

Saken er at jeg vil ha bedre kvalitet med meg når jeg er utafor rekkevidden til stereoanlegget mitt. Så jeg kjøpte en Ipod Mini, og er veldig fornøyd. Men noe som plager meg er at jeg ikke liker ørepropper i det hele tatt, og derfor vil jeg gå til innkjøp av noen ordentlige "øreklokker" (morsomt ord :tease: ) Men så har jeg fått med meg at batteritiden skal synke noe ved bytting av "øreklokker". Hvordan er dette? noen osm har noen erfaringer å dele?

Ørepluggene til de som fulgte med Mini-Ipoden

• Hodetelefoner (øreplugger) med 18 mm-enheter med neodymmagneter
  • Frekvensområde: 20 til 20 000 Hz
  • Impedans: 32 ohm

Hodetelefonene som jeg har lyst til å kjøpe (Sennheiser HD 280 Pro)

• Impedans: 64 Ohm
  • Frekvensområde: 8 - 25000 Hz
  • Følsomhet: 102 dB
  • Konstruksjon: Lukket (ca.32 dB demping)

Og hvordan er det med lydutgangen på Ipod Mini? Er den av grei kvalitet, eller hvordan er det? Hørte en nevne noe om at den var av dårlig kvalitet, men jeg stoler lite på personens dømmekraft mtp. at han har Creative Zen Micro, og at han favoriserer den..

Noen som har noe å si? Setter veldig pris på det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sa ikke du selv i en annen tråd at jo høyere impedans, jo mindre strøm bruker de??? :hmm:

jo, men jeg ble usikker selv når jeg leste at de ørepluggene som fulgte med Ipod Mini'en hadde lavere impedans enn øreklokkene.. (Skal redigere det andre innlegget også :) )

Lenke til kommentar

Hei,

jeg har dessverre ingen praktiske erfaringer å dele med deg hva angår de spesifikke hodetelefonene du vurderer, sammen med din Ipod mini.

Jeg vil likevel tillate meg å peke på et par muligheter du har for å ivareta den lydopplevelsen du tydelig er ute etter å oppnå via kvalitetsøreklokker:

1) Gå for HD 280 Pro-klokkene. Kjøp en bærbar øreklokkeforsterker (jada, slike finnes) - men hvis du er fornøyd med lyden uten slik, trenger du ikke bekymre deg. Titt på en sticky hos head-fi.org, de lister ganske mange forskjellige (mange batteridrevne småsaker, noen har til og med oppladbare m/AC-inngang, f.eks. Electric Avenues' Pocket Amp 2, som ser flott ut til en nogenlunde billig penge.)

2) Gå for en lukket konstruksjon med impedans tilsvarende de proppene. Mye å velge i rundt 32 Ohm - se guiden til Dostojevski i Audio-delen. Et eksempel er Beyerdynamic DT 660, mener den er 32 Ohm.

Det kommer an på budsjettet ditt. Fordelen med ekstra lommeforsterker, er at du sparer batteri på selve MP3-spilleren - og antakelig får bedre lyd. Ulempen er noen ekstra hundrelapper, samt ekstra drass - vi snakker tross alt portabelt her.

Lykke til med funderingene.

Lenke til kommentar

Tusen takk :D

Skal sjekke ut det med "bærbar øreklokkeforsterker". Vurderer HD280pro sterkt grunnet at de har en støydemning på 32dB, og det er veldig fint på buss/tog, når du ikke vil ha lyd inn/ut til omgivelsene.

Flott at du tar deg til til å skrive et så bra innlegg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...