Eilif Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Jeg trenger litt hjelp. Jeg driver og leker meg litt med html og css i notepad, men har aldri laget en skikkelig hjemmeside. Det er dette jeg har noen spørsmål til. 1) Trenger man et program for å lage en "skikkelig" webside, som f. eks. denne? 2) Hvis ikke, hvordan gjør man det da?(Deler opp i menyer, midtdel, osv)... Bruker man frames eller noe sånt? På forhånd takk, mvh Eilif Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 1) Du trenger vel engentlig bare notepad for å lage slike. Selv foretrekker jeg Notepad 2, som jeg synes er mye bedre å bruke 2) Siden du refererer til, er bygd opp ved hjelp av tabeller. Dette vil jeg ikke anbefale. Det som er riktig å bruke er div-tagen. Lenke til kommentar
Eilif Skrevet 2. april 2005 Forfatter Del Skrevet 2. april 2005 Tusen takk. Det fører meg videre til disse spørsmålene: 1) Hvordan får man to "bokser" til å stå ved siden av hverandre? 2) Hvordan får jeg linjer rundt boksene? - Eilif Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 HTML: <div class="boks">Innhold i boks #1</div> <div class="boks">Innhold i boks #2</div> CSS: div.boks { width: 200px; float: left; /* for å få dem til å stå ved siden av hverandre*/ border: 1px solid #ff00ff; /*Linje rundt*/ } Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Tusen takk. Det fører meg videre til disse spørsmålene: 1) Hvordan får man to "bokser" til å stå ved siden av hverandre? 2) Hvordan får jeg linjer rundt boksene? - Eilif http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=386882 og http://www.thenoodleincident.com/tutorials...sson/boxes.html Lenke til kommentar
Eilif Skrevet 2. april 2005 Forfatter Del Skrevet 2. april 2005 Tusen takk for hjelpen, alle. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 La meg anbefale at du leser igjennom HTML og CSS tutorials på www.htmldog.com I tillegg har eg skrive Grunnleggande CSS i håp om at slike som deg kan lære litt av den 2) Siden du refererer til, er bygd opp ved hjelp av tabeller. Dette vil jeg ikke anbefale. Det som er riktig å bruke er div-tagen. Både ja og nei. Les dette for bedre forklaring. Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Jeg mente ikke at han skulle bruke div-tagen til absolutt alt, men å bruke det framfor tabeller til layout. Beklager hvis jeg utrykte meg upresist Lenke til kommentar
Eilif Skrevet 2. april 2005 Forfatter Del Skrevet 2. april 2005 Hmm... Nå vil ikke "boksene" stå ved siden av hverandre Brukte Mikka sine koder, men det virket ikke. Er det noen som vet råd? Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Hmm... Nå vil ikke "boksene" stå ved siden av hverandre Brukte Mikka sine koder, men det virket ikke. Er det noen som vet råd? Funka her vertfall, og jeg brukte disse kodene: index.html <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> <html> <head> <title>Bokser</title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> <link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css"> </head> <body> <div class="boks">Innhold i boks #1</div> <div class="boks">Innhold i boks #2</div> </body> </html> style.css div.boks { width: 200px; float: left; /* for å få dem til å stå ved siden av hverandre*/ border: 1px solid #ff00ff; /*Linje rundt*/ } Lenke til kommentar
Eilif Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 Takk, der fikk jeg det til Hadde bare glemt en </div> tag Et spørsmål til, så skal jeg slutte å mase: Hvordan får jeg en slags "stripete" linje rundt "boksene"? Lenke til kommentar
Flurry Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Takk, der fikk jeg det til Hadde bare glemt en </div> tag Et spørsmål til, så skal jeg slutte å mase: Hvordan får jeg en slags "stripete" linje rundt "boksene"? style.css: div.boks { width: 200px; float: left; /* for å få dem til å stå ved siden av hverandre*/ border: 1px dashed #ff00ff; /*Linje rundt*/ } Lenke til kommentar
Eilif Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 Tusen takk igjen Nå ble det ikke slutt på maset likevel; Er det noen som har en kode til en poll/vote? -Eilif Lenke til kommentar
Mira Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 For å lage en egen poll fra bunnen av må du kunne en del Serverside språk. Så det beste er nokk å finne et ferdiglaget script på www.hotscripts.com. Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Advanced Poll er etter min mening det beste ferdiglagde poll scriptet. Men hvis du har nok kunnskaper til å lage poll selv, så ville jeg heller gjort det. Lenke til kommentar
Eilif Skrevet 6. april 2005 Forfatter Del Skrevet 6. april 2005 Tja, jeg er ganske ny med slikt, så jeg tror det blir et ferdiglaget. Tusen takk Lenke til kommentar
Eilif Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 Nå er det noe jeg ikke forstår her... Jeg har så vidt begynt med php. Må jeg laste siden opp på en server for å få forhåndsvist den når den er i .php format? Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 (endret) Nå er det noe jeg ikke forstår her...Jeg har så vidt begynt med php. Må jeg laste siden opp på en server for å få forhåndsvist den når den er i .php format? Ja, eller du kan installere PHP på maskinen din. Endret 8. april 2005 av Prodigy_ Lenke til kommentar
andm Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Ja, eller du kan installere PHP på maskinen din. Hvordan gjør en dette? Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Ja, eller du kan installere PHP på maskinen din. Hvordan gjør en dette? http://www2.tisip.no/boker/php/kap01.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå