Gå til innhold

Hva er egentlig meningen med livet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meningen med livet er i mine øyne å gjøre noe som fører menneskeheten ett skritt videre i utviklingen. Frem til i dag har vi lykkes med å ta kontroll over organimene på jorda. De nærmeste utfordringene er å få bedre kontroll over naturen og å kolonisere andre kloder. På den måten minsker vi sannsynlighenen for at menneskeheten blir utryddet av en katastrofe, slik som meteornedslag, atomkrig eller ekstrem utpining av jordas ressurser. Genteknikk åpner også mange muligheter for å øke menneskehetens overlevelsesevne.

Som individer har vi alle et ansvar for å bistå i utviklingen eller å sørge for at menneskeheten overlever lenge nok.

-Zlatzman

Lenke til kommentar
Meningen med livet er i mine øyne å gjøre noe som fører menneskeheten ett skritt videre i utviklingen.

Joa, men det blir jo liksom mer et personlig mål man velger for seg selv da... det er svært mange som ikke ville lagt to pinner i kors for å hjelpe sin neste, eller pisse på deg om du stod i brann. De blåser også fullstendig i hva som skjer når de er borte.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Livet er nok desverre bare en tilfeldighet (at du er du).. Det er jo egentlig ganske logisk, du er bare kjøtt og blod som budhistene sa.

Endret av medlem-16183
Lenke til kommentar

Monty Pythons meaning of life synes jeg hadde en veldi bra slutt.

Kameraet følger etter en kelner som går ut av en by å inn på landet og prøver unngå det, men når han blir tatt igjen så sier han at: Han er ikke rik, viktig jobb eller noe sånt. Men det er HANS liv, og han lever det som han vil.

Noe sånt.. var full når jeg så den :roll:

Endret av co2
Lenke til kommentar

The Meaning of Life: Well, it's nothing special. Try and be nice to people, avoid eating fat, read a good book every now and then, get some walking in and try and live together in peace and harmony with people of all creeds and nations.

For min personlige mening, se min post lenger oppe på siden.

Lenke til kommentar

Egentlig er meningen med livet like kraftfull som hos en mus eller lignende; Å få barn og la avkommet få det best mulig grunnlaget for videreføring... (Merkat jeg ikke er så mye i tvil over dette ;))

Men siden vi nok er såpass 'smarte' så innbiller vi oss at det finnes noe mer... Er da heller mange planer; Fred på jord, finne opp noe, lage noe som setter spor eller kun "drugs,sex and rock'n'roll"

Lenke til kommentar
"To live is to die"  :cool:

"...And Justice For All" :cool:

Fra spøk til alvor tror jeg det er en naiv ting å måtte ha en mening med livet. Mennesker føler seg "ubetydelig" om det ikke er noe høy mening med livet. Dette som har lagt grunnlaget for religion.

Personlig tror jeg at liv er et resultat av en rekke kjemiske prosesser over lang tid - ikke noe hokkus pokkus altså. Det er ganske enkelt ikke noe mening med livet. Så istede for å gruble på dette synes jeg du heller skal ta deg en tur, ta en utepils med venner, lag deg noe god mat og kos deg :fun:

PS. Dette var ikke ment som anti-religiøs propagande eller der rundt, men bare mine egne tanker.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Som alt metafysisk er harmonien mellom tanke og virkelighet å finne i språkets grammatikk.

Hvordan et ord blir forstått, det sies ikke av ord alene. (Teologi.)

Vi sier: "Dersom dere under multipliseringen virkelig følger regelen, MÅ resultatet bli likt". Nå, dersom dette bare var den noe hysteriske uttrykksmåten til universitetsspråket, så behøver det ikke interessere oss altfor mye. Det er likevel ett uttrykk for en instilling til regneteknikk, og denne viser seg overalt i våre liv. Vektleggelsen av må'et stemmer overens med ubønnhørligheten til denne innstillingen, både mot regningens teknikk, og også til utallige beslektede øvelser.

Kunnskapen blir ikke oversatt til ord når den ytrer seg. Ordene er ingen oversettelse av noe annet, som var der før dem.

Forståelse blir bevirket gjennom forklaring; men også gjennom dressur.

Det er svært bemerkelsesverdig at det som foregår i tenkeprosessen så godt som aldri interesserer oss. Det er bemerkelsesverdig, men ikke merkelig.

I'll miss the sea, but a person needs new experiences. They jar something deep inside, allowing him to grow. Without change something sleeps inside us, and seldom awakens. The sleeper must awaken.
Lenke til kommentar

Meningen med livet som sådan er å leve, utvikle og formere seg.

Meningen med livet ditt avgjør du selv. Folk som sier de er på søken etter svar og tyr til religion er mennesker som ikke klarer å leve med det faktum at ingen faktisk vet hvorfor vi eksisterer og trenger en kjapp fix. En annen bestanddel av religion er sansyneligvis evolusjonær og fysisk. Man kan f.eks gi folk religiøse opplevelser ved å stimulere enkelte områder av hjernen. Gærninger hører stemmer osv. Selv om det er upopulært er det ingen hemmelighet at religion og sinnsykdom alltid har gått hånd i hånd. Det rare er at folk faktisk hører på disse selv-erklærte 'profetene' fordi de desperat trenger noe å tro på.

Ta en titt på sekter og kulter. Religioner er bare ekstensjoner av disse. Sekter som er blitt så store at de har opptjent en viss automatisk autoritet ved sitt store antall medlemmer.

Lenke til kommentar

"Life is what happens when you are busy making other plans" et sitat fra filmen Kuffs, og jeg vil si meg enig i den.

Men hva meningen med livet er? tror det aldri var mening med livet.

Føre genene videre er iallefall den biologiske forklaringen. noen ganger skulle jeg ønske jeg var en hund.

Jeg er av den tro av at mennesket blir reinkarnert og meningen med livet er å oppleve hva livet har å tilby, jeg er også av den tro at livet er determinert.

For de uinnvidde i examen philosophicum så er determinismen den tro at alt som skjer er forhåndsbestemmt, det er to greiner av denne, at alt er bestemmt på forhånd og ingenting en gjør blir gjort av fri vilje, og at mennesket har en fri vilje til å bestemme om de vil gjøre handlingen frivillig eller ufrivillig.

men tilbake til at jeg mener vi er deterministisk anlagt, dette er fordi at alle handlinger en gjør leder til en annen, og viss en gjør X så må en også gjøre Y.

så noe mening har ikke livet som jeg kan se det. Gjør hva du vil så lenge du ikke sårer andre.

Lenke til kommentar
En herremann ved navn Douglas Adams skrev bok om emnet. Svaret på spørsmålet ditt er 42.

Dersom det ikke er tilfredsstillende kan du se etter svar her, her eller her

likte ikke det.

Var en test poll på 50 alternativer et sted her, fra 1-50 og flesteparten hadde stemt. ja... 42.

Er det ikke en mening at akkurat jeg vant kappløpet til egget? er det en tilfeldighet av 4mrd eller whatever? Kanskje det var en grunn? at jeg skal oppleve noe speselt på min ferd gjennom livet, eller kanskje jeg skal være et offer for en annen?

Hvem vet?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...