Gå til innhold

Normalzoom, Tele, Telezoom ?

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare forskjeller og egenskaper for disse objektiv benevnelsene.

Normal zoom

Tele

Tele zoom

Jeg har 350D og skal plukke ut noen objektiver til "grunnsortimentet"

Som normal objektiv virker Canon EF 50mm f1.4 USM fristende.

Jeg vil også ha et godt zoom objektiv, men står fast i begrepsforvirringen på dette området.

Som siste objektiv ønsker jeg vidvinkel av normalt god kvalitet.

Tar gjerne imot tips og forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, bare å korrigere meg hvis jeg tar feil her

Begrepene "vidvinkel" "normal" og "tele" refererer henholdsvis til brennvidder som på et 35 mm system er henholdsvis 24-35 mm, 50 mm (eller deromkring) og 70 mm (og oppover). Hva som er å oppfatte som en normal avhenger av formatet, på 6x6 eller andre mellomformat er "normal" rundt 80 mm mens med dSLR med APS-C-størrelse på brikka befinner normalen seg rundt 30 mm et sted.

Normalzoom er sånn jeg forstår det det allroundobjektivet som dekker vidvinkel, normal og kort tele, type 24-85/24-70/28-90, på et dSLR vil jeg si at f.x. 18-70 er en slags normalzoom.

Telezoom er en zoomlinse med minste brennvidde innenfor området "tele", type 70-300, 70-200, 80-400 etc.

Tele betegner vel normalt objektiver med faste brennvidder over 70 mm.

Betegnelsen normal går på at det er den brennvidden som er mest lik det man oppfatter med øyet. 50 mm 1,4 er helt sikkert et kjempeflott objektiv til 350D, men det gir ikke samme utsnitt som et normalobjektiv, mer som en kort tele egentlig. For normalobjektiv til APS-C kan man se på f.x. faste 28 mm.

Vidvinkler er det litt smått med til APS-C (er det ikke?), faste rettegnende objektiver fra 14-17 mm har en tendens til å koste skjorta og buksa og begge mansjettknappene, men det finnes (heldigvis) en hel del vidvinkelzoomer av svært god kvalitet (selv om disse også koster sitt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...