Gå til innhold

WD Raptor 36,7GB eller 73,4GB?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men Simen1 er i mot desse diskene. Hva grunnen er vet ikke jeg... :D

Jeg er ikke så veldig mot disse, de har absolutt sitt bruksområde. Det blir en vurdering av pris/GB mot noe ekstra ytelse. Om det er verd pengene kommer helt an på hvem som vurderer. Jeg vil påstå at mange velger feil fordi de ikke helt har satt seg inn i om dette er noe som passer for dem. Noen burde heller kjøpe 15k SCSI, andre bør holde seg til vanlige 7200rpm. Noen bør vurdere ett eller annet Raid-nivå, andre bør ikke.

 

Inntrykket mitt av Håvard86 er at han bør enten bør kjøpe 74GB-versjonen eller bare holde seg til en god 7200rpm-disk.

 

36GB-versjonen er jeg ikke så begeistret for siden den faller litt mellom to stoler. Den yter ikke spesielt mer enn gode 7200rpm-disker, og pris/GB er svært mye dårligere enn for 7200rpm. 74GB'en er betydelig raskere men dårligere pris/GB enn 36GB'en. Vanlige 7200rpm har mye bedre pris/GB, men ikke merkbart dårligere ytelse enn 36GB'en.

Lenke til kommentar

Simen1:

Jaha...... for da hadde du også sittet å lurt på hvorfror systemet går fortere enn testene skulle tilsi.. For allt det med accesstid osv. har du argumentert med før og jeg (vi) har forståelse for det....

 

Men hva er det testene ikke fanger opp når systemene alikevel blir så utrolig raske???

Lenke til kommentar

Hehehe.

 

Første gangen eg skulle kjøpe en virkelig stor harddisk var på vårparten i 1994. Gikk og ventet på at 500MB disker skulle koemme under 5000kr!

 

Var veldig fornøyd når eg fikk en 810MB Conner disk til 5000kr! :w00t:

 

Dette var vel mens folk flest kjøpte 80-120MB :!:

Lenke til kommentar
håvard87: Les postene, det står at storebroren lager mindre lyd enn lillebroren, selv har jeg ikke hørt storebror vs. lillebror, men stoler på folkene på forumet her.

Ang. det at den koster nesten dobblet så mye:

36*2=72

Ser du hvorfor de mener at den ikke er så mye dyrere? Du får jo i tillegg høyere utelse, og lavere lydnivå. ;)

At ytelsen er bedre er jo greit nok, men 72 GB er uansett for lite for de fleste, dermed trenger de fleste en ekstra disk, og 600 spenn eller noe slikt for 36 gb er mye. (36 holder jo til system og program for de fleste).

 

AtW

Lenke til kommentar

Les posten over, så finner du ut av det er snakk om 810 MB (megabyte) IKKE gigabyte

Det største jeg har hørt om på en enkelt disk i dag, er 500 GB

 

ATWindsor: Den store er på 74 GB, ikke 72, ja, vet at 2 GB ikke er mye, men det er snakk om en OS og driver-disk her, ikke til HL2, FarCry, og alle filmene, og da holder det kanskje med 74 GB til det.

Lenke til kommentar
Les posten over, så finner du ut av det er snakk om 810 MB (megabyte) IKKE gigabyte

Det største jeg har hørt om på en enkelt disk i dag, er 500 GB

 

ATWindsor: Den store er på 74 GB, ikke 72, ja, vet at 2 GB ikke er mye, men det er snakk om en OS og driver-disk her, ikke til HL2, FarCry, og alle filmene, og da holder det kanskje med 74 GB til det.

Det er akkurat det som er peonget mitt, 36 holder til OS og progs, mens 74 ikke helder til alt (for de fleste), dermed må de fleste ha en ekstra disk, og da er det mye billigere for 36 gb ekstra i den andre disken, enn 600 spenn for 36 "raptor-gb" som du ikke skal bruke til OS og progs. Men som sagt ting blir jo ganske annerledes av ytelse og støybetraktninger.

 

AtW

Lenke til kommentar
Den koster ikke så mye mer enn lillebroren.

Bre nesten dobbelt så mye! :p

887,- og 1398,-

511kr mer for dobbelt så mye.

Ikke i dette tilfellet. 74GB er riktignok dobbelt så mye lagringsplass som 36GB, men det er ikke det det er snakk om her. Som sagt tidligeree i tråden så kommer han bare til å bruke 10-15GB av disken (til OS og programmer). Så vidt jeg forsto så kommer resten til å stå ledig. Dermed spiller det ingen rolle for trådstarter om disken er 36 eller 74GB.

 

Det som spiller noen rolle er hvor rask den er til OS og prammer. Siden Raotor 74GB ikke er dobbelt så rask som Raptor 36GB vil jeg påstå at han ikke får "dobbelt så mye" som du sier. Hvis vi sier at 74GB'en er 25% raskere enn 36GB'en så får han altså 25% mer for 510 kr. Eller sagt på en annen måte: 25% mer ytelse for 58% høyere pris.

Lenke til kommentar
Det er akkurat det som er peonget mitt, 36 holder til OS og progs, mens 74 ikke helder til alt (for de fleste), dermed må de fleste ha en ekstra disk, og da er det mye billigere for 36 gb ekstra i den andre disken, enn 600 spenn for 36 "raptor-gb" som du ikke skal bruke til OS og progs. Men som sagt ting blir jo ganske annerledes av ytelse og støybetraktninger.

 

AtW

Dette var enda ett (faktisk nytt) argument for ikke å kjøpe Raptor (uansett størelse og pris) av en som aldri har prøvd disken, men bare sett noen bruke den.

Det er saklighet i "sæklasse".

Lenke til kommentar

Det er det jeg mener, jeg har brukt opp all plassen på min 36 GB, og derfor mener jeg at trådstarter bør gå for 74 GB-versjonen, siden han som sagt (av deg) får 25%mer ytelse, mindre støy, og en generelt bedre disk, og alikevel ikke betaler mer enn litt under det dobbelte av 36 GB-versjonen.

Lenke til kommentar
Det er akkurat det som er peonget mitt, 36 holder til OS og progs, mens 74 ikke helder til alt (for de fleste), dermed må de fleste ha en ekstra disk, og da er det mye billigere for 36 gb ekstra i den andre disken, enn 600 spenn for 36 "raptor-gb" som du ikke skal bruke til OS og progs. Men som sagt ting blir jo ganske annerledes av ytelse og støybetraktninger.

 

AtW

Dette var enda ett (faktisk nytt) argument for ikke å kjøpe Raptor (uansett størelse og pris) av en som aldri har prøvd disken, men bare sett noen bruke den.

Det er saklighet i "sæklasse".

Hva har det med å prøve disken å gjøre? Poenget er at du betaler "overpris" for 36 GB ekstra som ikke trenger å være raske, disse 36 GBene kan du få billigere i den sekundære disken din.

 

Det er jo du som er usaklig her, 1. Du vet ingenting om jeg aldri har prøvd disken 2. Har ikke sagt noe som helst om at disken ikke yter bra nok o.l, bare at man betaler mye for 36 GB ekstra, som man neppe trenger hverken til OS eller progpartisjon. 3. Argumentet var ikke imot raptor, argumentet var "imot" 74 GB.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
1. Du vet ingenting om jeg aldri har prøvd disken

Du svarte meg i en tidligere tråd at du ikke hadde prøvd men bare sett...... :D

 

Da også drev du med sånne vriomargument mot desse diskene.

 

Edit: Heheheh 3. Argumentet var ikke imot raptor, argumentet var "imot" 74 GB.

"hopp i sandkassa" :D

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
1. Du vet ingenting om jeg aldri har prøvd disken

Du svarte meg i en tidligere tråd at du ikke hadde prøvd men bare sett...... :D

 

Da også drev du med sånne vriomargument mot desse diskene.

Ok, så fint, du vet det da, det hindrer ihvertfall ikke at innlegget ditt var usaklig og irrelevant.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...