Gå til innhold

WD Raptor 36,7GB eller 73,4GB?


Anbefalte innlegg

Jeg føler på meg at det har vært mange tråder om denne saken tidligere, men siden jeg ikke kan finne noen lager jeg like godt en ny tråd.

 

Jeg har hørt av mange at det er lurt å ha en egen harddisk for bruk til OS og kanskje noen spill og viktige programmer. Jeg har derfor bestemt meg for å kjøpe en slik 10000RPM-disk, tiltross for at de er sykt dyre med tanke på hvor lite lagerplass de har. Jeg har kommet frem til at det blir enten WD Raptor 36,7GB eller WD Raptor 73,4GB. Det jeg da først og fremst lurer på er om det er verdt det, å kjøpe en egen systemdisk altså? En annen ting jeg lurer på er om ytelsen på de diskene jeg her har skrevet opp er forskjellig hvis man ser bort fra størrelse (antall GB)? Jeg har nemlig ikke bruk for mer enn 36,7GB, men hvis den på 73,4 er bedre på andre punkter bør jeg jo vurdere den istedefor.

 

Vær snille og hjelp meg :whistle:

Endret av håvard87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

74GB Raptor har noe mindre aksesstid, litt mindre støy, høyere overføringshastigheter, grunnet høyere datatetthet. Alt i alt en bedre disk. Jeg har selv en 36GB Raptor, og skulle gjerne ønsket at jeg hadde lagt i litt mer penger på storebroren. Hvis du skal installere en del spill og programmer, er det selvsagt best å gjøre det på Raptoren. Og med spill som Half-Life2, Doom3, FarCry og lignende blir 36GB faktisk ganske fort brukt opp.

 

Du får Maxtor 300GB 16MB Cache til ca samme pris som 74GB Raptor, men Maxtor kan ikke måle seg med aksesstiden til Raptor.

 

Det blir vel også et pengespørsmål. Har du pengene til det, kjøp 74GB så klart!

Lenke til kommentar

Greia er at jeg har ikke all verden med penger, og Raptoren skal bare brukes til OS + et par spill - dermed trenger jeg ikke mer enn den på 36GB (ikke i fremtiden heller) for jeg skal ha en Caviar (7200RPM) på 250Gb i tillegg til alt annet. Men hvis dere mener den på 74GB er raskere og muligens mer støysvak så bør jeg vel gå for den da? Selv om jeg ikke egentlig ikke trenger mer enn 10-15GB på en systemdisk. :hmm:

Endret av håvard87
Lenke til kommentar
Jeg har to 36GB raptorer i raid 0, men skulle jeg valgt i dag så ville jeg gått for en 74GB. Lavere aksesstid og mindre støy samt høyere overføringshastighet er verd prisforskjellen etter min mening.

Det har jeg også.... Og aldri meir noe dårligere for systemdisk.

Planen er på utvide med 2 stk. 74

 

Seff kostrer de penger men det tar jeg inn på 5 års garanti og mindre trøbbele ... :D

(Jeg har en ekstern med familiebilder og uerstattlige filer)

Så har man brenner ... Skjønner ikke hva folk skal med en Terr. med programmer og dritt som man kan laste ned fra nettet når som helst.

Når oljen i motoren og på akslingen i hardisken harskner etter 3-4 år stopper de sånn som viftene på hovedkortene....

 

Edit: Med et sånnt oppsett har man nesten ikke bruk for RAM. Aksesstiden blir enormt god alikevel.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Jeg har to 36GB raptorer i raid 0, men skulle jeg valgt i dag så ville jeg gått for en 74GB. Lavere aksesstid og mindre støy samt høyere overføringshastighet er verd prisforskjellen etter min mening.

Det har jeg også.... Og aldri meir noe dårligere for systemdisk.

Planen er på utvide med 2 stk. 74

 

Seff kostrer de penger men det tar jeg inn på 5 års garanti og mindre trøbbele ... :D

(Jeg har en ekstern med familiebilder og uerstattlige filer)

Så har man brenner ... Skjønner ikke hva folk skal med en Terr. med programmer og dritt som man kan laste ned fra nettet når som helst.

Når oljen i motoren og på akslingen i hardisken harskner etter 3-4 år stopper de sånn som viftene på hovedkortene....

 

Edit: Med et sånnt oppsett har man nesten ikke bruk for RAM. Aksesstiden blir enormt god alikevel.

Har tenkt på det samme selv, å bytte ut begge til fordel for 2x74GB. Har pc'en inne til "reparasjon" hos min lokale pc-butikk pga. mulig diskfeil. Gjør ikke noe om filene har gått tapt da jeg ikke har noen kritiske filer liggende på RAID 0 oppsettet :) Om jeg får en ny som erstatning, så selger jeg begge og slenger inn et par 74GB disker.

 

Edit: 74GB, ikke 75GB :tease:

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

min anbefaling: Kjøp den største, jeg har selv den minste, og føler at den er for liten. Men hvis du ikke vil/kan bruke masse penger på den, så kjøper du jo såklart den minste, men vær forberedt på at den har en høyfrekvent lyd, siden det er 10.000 RPM på den.

Lenke til kommentar

74GB'en er klart å foretrekke med tanke på ytelse og støy men så koster den jo ganske mye også. (1398kr)

 

36GB'en koster langt mindre men har en ytelse som ligger mye nærmere vanlige 7200rpm-disker med 8-16MB. Men på den andre siden så dukker disse opp i bruktmarkedet med jevne mellomrom til bra priser. (74GB'en dukker neppe opp med det første) Nypris for 36GB'en er 887 nå, og bruktpris ligger ofte på 6-700kr.

Lenke til kommentar

håvard87: Les postene, det står at storebroren lager mindre lyd enn lillebroren, selv har jeg ikke hørt storebror vs. lillebror, men stoler på folkene på forumet her.

Ang. det at den koster nesten dobblet så mye:

36*2=72

Ser du hvorfor de mener at den ikke er så mye dyrere? Du får jo i tillegg høyere utelse, og lavere lydnivå. ;)

Lenke til kommentar

Slutte å preike om der lille lyden. Du hører den ikke over viften. Sterkt overdrevet å kalle det støy.

Men Simen1 er i mot desse diskene. Hva grunnen er vet ikke jeg... :D

 

Edit : Snakker om støynivået ; skulle tro det var et fjellbor...

 

Edit igjen: ...og om frekvensen som et tannlegeborr... :green:

 

Atter edit: ...og prisen ; En ca 38 gig IBM crashdisk kostet rundt Kr. 1400 i 1999 (tror jeg det var) I 1998 kjøpte jeg en den gang stor 8gig disk for 1800 kroner .... :cry:

En 128 MHz SD RAMmodul kostet omtrent det samme...

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...