Gå til innhold

X800xt vs. DirectX 9c

lost^

Anbefalte innlegg

Hei!

Skjermkortet mitt støtter ikke DirectX 9c, støtter bare opp til 9b. Er det mulig å avinstallere directX 9c eller rullere tilbake til gamlere versjon slik at jeg kan få en directX som fungerer på korte mitt ?

Dell Dimension 8400 p4 3,2ghz

1024DDR ram

250GB hd

ATI Radeon x800xt 256mb

Microsoft Windows XP Professional SP2

Takk på forhånd ;)

Endret av lost^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det vil fungere uansett! :)

Jepp. Selv om ikke kortet støtter alle funksjonene i Dx9c i hardware, vil maskinen din kunne kjøre spillene som krever det, men da uten å bruke akkurat de funksjonene. Hvis du hadde hatt et Dx8-skjermkort, for eksempel, ville du kunne kjøre spillet, men du hadde gått glipp av en del spesialeffekter.

Lenke til kommentar

vel, etter at jeg installerte 9c så begynte maskinen min å fryse opp i spill og jeg endte opp med en svart skjerm og rar lyd, tastatur og mus reagerte ikke. Eneste måten var å restarte maskinen manuelt for å få tilbake kontrollen.

Har lest på download.com at DirectX 9c kan foråsake kræsj hos noen maskiner i spill som i min situasjon.

http://www.download.com/Microsoft-DirectX-...l?pn=2&sb=0&v=0

kan jeg rullere tilbake?

plisa flisa :)

edit: la inn webside for comments for DirectX 9c

Endret av lost^
Lenke til kommentar

Nei, offisielt kan du ikke rulle tilbake. Eneste måten å bli kvitt DX9c på er en fullstendig formattering av harddisken. Men det finnes et lite filleprogram som kan "resette" maskinen din tilbake til DX 8.1. Jeg skal google litt etter den...

Lenke til kommentar

Jeg ville fjernet "løst" fra temaet, for problemet er definitivt ikke "løst". Problemet ditt er ikke DX9C fordi denne skal fungere flott med X800, og gjør det også for 99% av de med dette kortet. Feilsøkingen din bør begynne et helt annet sted, for med kun DX8 vil du få _dårligere_ utnyttelse av kortet ditt enn med DX9C.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt samme problem, dog med et Geforce 6800 Ultra.

DirectX 9.0c får spill til å fryse. Lyden går i mer eller mindre regelmessige looper, og jeg må ta strømmen for å boote.

Til dere som sier at feilsøkingen må begynne et helt annet sted: her har dere en som har gjort det. Jeg feilsøkte hardware i flere uker uten resultat før jeg forsøkte å rulle tilbake til DirectX 9.0b etter at jeg ble tipset om dette. Bang. Problemet løst.

Etter mer research (og enda litt til igjen. Jeg har holdt på med dette problemet i en og en halv måned nå) og testing har jeg kommet til at så lenge jeg holder meg unna DX9.0c og VIA 4in1, så fungerer alt helt perfekt.

Jeg byttet RAM, byttet PSU to ganger, testet skjermkort i andre maskiner (med varierende resultat pga ulik hardware og software generelt), formaterte flere ganger.. ingenting av dette nyttet.

Og en annen ting: Jeg har enda ikke kommet over noe som KREVER DX9.0c. Selv om det ofte står det, fungerer det fint med 9.0b (HL2, WoW og nyligst Splinter Cell: Chaos Theory er noen eksempler).

Løsningen for min del var kort sagt å reinstalle (rullet tilbake, men har senere formatert) med 9.0b istedet for 9.0c.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...