gspr Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Det skjer ikke i dagens verden, dessverre. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Husk at nvidia har sagt at de ikke KAN gi driveren ut under open source, på grunn av lisensierte teknologier (som f.eks ST3C Texture compression..) som er i driveren. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Har aldri hatt funksjonelle problemer med nVidias drivere før (ideologiske problemer, derimot...) Men du bruker dem og sover godt, samtidig som du har en GNU-avatar på forumet. (Noen som husker da wil nærmest ble tvunget til å fjerne Tux-avataren sin?) Lenke til kommentar
gspr Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Jepp. Jeg er et svakt menneske som gjerne vil spille spill i ny og ne. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. april 2005 Forfatter Del Skrevet 4. april 2005 Men tilbake til topic: Har noen forresten prøvd driverne i FreeBSD? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 Har nå testet ut FreeBSD-driverne litt, og etter en del styr med oppsett, har jeg nå endelig klart å konfigurere driverne riktig. Det viser seg at FreeBSD-driverne gir like god ytelse som linux-driverne. UT2004Demo går som en drøm, og det vil nok antakelig Doom 3 også gjøre. Får like høy score i glxgears i FreeBSD som jeg gjør under linux. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Jeg har aldri hatt problemer med driveren, og jeg heller ikke så sær at jeg lar være å bruke driveren fordi den er lukket. Det er særs liten vits i å skaffe seg et moderne skjermkort dersom en ikke skal utnytte seg av mulighetene det gir. Hurra for nVidia som faktisk utvikler flotte drivere for Linux-brukere. At det eksisterer bugs i driveren er da vitterlig ikke et Linux-only problem, jeg husker godt hvordan oppdatering av driver i et par tilfeller fikk ytelsen til å synke i de gamle Windows-dager, i tillegg til enkelte merkverdigheter nu og da. Klart det hadde vært flott med en åpen og god driver, men det er snakk om et marked som for øyeblikket ikke tillater det - det er ikke nVidia alene som har rettigheter på all teknologi de har tatt i bruk. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. april 2005 Forfatter Del Skrevet 6. april 2005 Jeg har aldri hatt problemer med driveren, og jeg heller ikke så sær at jeg lar være å bruke driveren fordi den er lukket. Det er særs liten vits i å skaffe seg et moderne skjermkort dersom en ikke skal utnytte seg av mulighetene det gir. Hurra for nVidia som faktisk utvikler flotte drivere for Linux-brukere. At det eksisterer bugs i driveren er da vitterlig ikke et Linux-only problem, jeg husker godt hvordan oppdatering av driver i et par tilfeller fikk ytelsen til å synke i de gamle Windows-dager, i tillegg til enkelte merkverdigheter nu og da.Klart det hadde vært flott med en åpen og god driver, men det er snakk om et marked som for øyeblikket ikke tillater det - det er ikke nVidia alene som har rettigheter på all teknologi de har tatt i bruk. Linux-driveren 1.0-7167-driveren senket ytelsen i forhold til 1.0-6629, men det gikk ikke lang tid før 1.0-7174 kom ut, og den forbedret ytelsen ganske bra igjen. I tillegg kom 7174 også for FreeBSD, og resultatet er like bra der. Hva kan man klage på? De som ikke bruker lukkede drivere fordi de er lukket og klager over dårlig ytelse på de frie driverne, kan bare ha det så godt. Lenke til kommentar
olear Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 nVIDIA skal ha all ære for å ha støttet Linux gjennom årene, men jeg har nå sett meg lei av å være nVIDIAs slave. Jeg har ikke hatt en en driver som fungerte siden 5-serien og nå er det nok (har dette skjedd i Windows så har det blitt opprør). Skal skaffe meg en ATI 92xx og bruke de frie driverene til X.org. Endelig får jeg en 100% fri Linux (har jo såklart bruk NV driveren den siste tiden, men dere skjønner hva jeg mener ) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. april 2005 Forfatter Del Skrevet 6. april 2005 (endret) Så lenge jeg får tilnærmet full 3D-ytelse i Linux og FreeBSD gjør det meg ingen ting å bruke proprietære drivere fra enten nVIDIA eller ATI. Jeg vil berømme nVIDIA for deres brede støtte på linux/BSD-fronten. Det som jeg også leste på nvnews-forumet er at nVIDIA vil gi ut FreeBSD AMD64-drivere hvis mange nok ønsker det. En ansatt i nVIDIA bekreftet dette. Edit: det er jo nettopp på grunn av dette jeg byttet fra et Radeon X800 Pro til et GF6800GT, på grunn av nVIDIA sin gode støtte for Linux/FreeBSD. Endret 6. april 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
comicz Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Ikke for å kjøre tråden alt for off topic, men jeg antar du heller ikke ville tenke på å bruke ndiswrapper(som tar i bruk lukkede Windows-drivere) eller f.eks. mplayers win32-codecs(som jo også er lukkede, og kun fungerer på under x86)? Jeg som bruker vil på ingen måte finne meg i å måtte bruke utgått hardware for å kunne utnytte denne, og dersom en propretiær lisens kommer i veien for mitt open source-eventyr får det nesten bare godtas, og benytter meg således av nVidias velfungerende drivere. Lenke til kommentar
olear Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 (endret) Så lenge jeg får tilnærmet full 3D-ytelse i Linux og FreeBSD gjør det meg ingen ting å bruke proprietære drivere fra enten nVIDIA eller ATI. Jeg vil berømme nVIDIA for deres brede støtte på linux/BSD-fronten. Det som jeg også leste på nvnews-forumet er at nVIDIA vil gi ut FreeBSD AMD64-drivere hvis mange nok ønsker det. En ansatt i nVIDIA bekreftet dette. Greit det, men hvis du har vært i mine "sko" så har du knust skjermkortet ditt for lenge siden. Jeg kan IKKE bruke drivere fra nVIDIA selv om jeg vil eller ikke. De frie driverene til ATI er faktisk veldig bra, spiller glatt alle spill som er til Linux (ikke Doom3). Jeg spiller aldri spill så alt jeg trenger er en driver som greier 2D. 2D støtten til NV driverene er en vits.. Endret 6. april 2005 av olear Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. april 2005 Forfatter Del Skrevet 6. april 2005 Så lenge jeg får tilnærmet full 3D-ytelse i Linux og FreeBSD gjør det meg ingen ting å bruke proprietære drivere fra enten nVIDIA eller ATI. Jeg vil berømme nVIDIA for deres brede støtte på linux/BSD-fronten. Det som jeg også leste på nvnews-forumet er at nVIDIA vil gi ut FreeBSD AMD64-drivere hvis mange nok ønsker det. En ansatt i nVIDIA bekreftet dette. Greit det, men hvis du har vært i mine "sko" så har du knust skjermkortet ditt for lenge siden. Jeg kan IKKE bruke drivere fra nVIDIA selv om jeg vil eller ikke. De frie driverene til ATI er faktisk veldig bra, spiller glatt alle spill som er til Linux (ikke Doom3). Jeg spiller aldri spill så alt jeg trenger er en driver som greier 2D. 2D støtten til NV driverene er en vits.. Klart, hvis skjermkortet ikke fungerer med de proprietære driverne, nytter det ikke, og du må da bruke open-source driverne. Men poenget mitt er det at hvis begge driverne fungerer på et kort, og man ikke vil bruke de ufrie driverne fra produsenten fordi de er ufrie, så er det bare tåpelig. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Jeg har ingenting i mot de proprietære driverne til nVIDIA. De tilbyr meg twinview-funksjonen som gjør at dobbelskjerm funker som en drøm, samtidig som de gir meg god 3d-ytelse, både på begge skjermene og hvis bildet ligger litt på hver skjerm. I dette tilfellet synes jeg at den praktiske bruken av driverne er nyttigere enn friheten til driverne, så om nv-driverne hadde hatt god 3d-ytelse så ville jeg fortsatt holdt meg til de proprietære driverne, såfremst de ikke hadde implementert twinview også. Jeg kjører forøvrig 1.0.6111 på et GF4 MX440 og det funker uten problemer. Jeg har ikke testet høyere versjoner fordi jeg ikke har sett noe behov for å oppgradere. Er det forresten noen andre som vet noe om flerskjermsstøtte på andre kort? Hvordan er det f.eks på Matrox-kort? Jeg vil helst ha kort/driver som har mulighet til å kjøre det på gpu, slik twinview fungerer. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. april 2005 Forfatter Del Skrevet 7. april 2005 Er det forresten noen andre som vet noe om flerskjermsstøtte på andre kort? Hvordan er det f.eks på Matrox-kort? Jeg vil helst ha kort/driver som har mulighet til å kjøre det på gpu, slik twinview fungerer. Hvis du synes ATI suger på linux, er det lite i forhold til Matrox. De gir ut RPM-pakker kun beregnet på Redhat og SuSE. Man må ellers betale hvis man skal ha bedre drivere enn de som er gratis. Enten bruker man windows eller så må man spesialtilpasse. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Er det forresten noen andre som vet noe om flerskjermsstøtte på andre kort? Hvordan er det f.eks på Matrox-kort? Jeg vil helst ha kort/driver som har mulighet til å kjøre det på gpu, slik twinview fungerer. Hvis du synes ATI suger på linux, er det lite i forhold til Matrox. De gir ut RPM-pakker kun beregnet på Redhat og SuSE. Man må ellers betale hvis man skal ha bedre drivere enn de som er gratis. Enten bruker man windows eller så må man spesialtilpasse. Virker alien til å konvertere? Hadde kanskje tenkt å kjøpe et brukt Matrox-kort, men vil undersøke litt om støtten med Ubuntu først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå