Aderlig Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 Er det noen som har en formel for hvordan man regne ut hvor fort et legeme faller ned på bakken, på jorden? (i vakum, trenger ikke luftmotstand surret) Jeg bare lurer, jeg skal lage en enkel flash-film, og lurer bare på hvordan jeg kan få en sprettende ball ti se perfekt ut... Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 hva var det... 33ft * sekund² tror jeg. hint: google :smile: Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 Og av dette får vi: Akselerajonen, også kjent som tyngdekraft, er som nevnt 9.81m/s^2. Du skal ha farten, eller? Da benevnelsen på farten, V er m/s ser du lett at hvis du multipliserer akselerasjonen med antall sekunder et objekt er eksponert for denne får du farten. Alså: Fart = akselerasjon * tid Eller mer SI korrekt V = a * t [m/s]. ..Og det var dagens lille fysikktime. Sjekk forøvrig ut fysikkboka hos noen som går på videregående. Det meste står der... God natt folkens! Lenke til kommentar
Lch Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 Ahh, var det det Andre mente. Eller? Edit: Tidlig til sengs, Jalla? :wink: [ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-07-02 22:02 ] Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) ... Endret 23. desember 2010 av Nakmus Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 24. desember 2010 Del Skrevet 24. desember 2010 Er det noen som har en formel for hvordan man regne ut hvor fort et legeme faller ned på bakken, på jorden? (i vakum, trenger ikke luftmotstand surret) Jeg bare lurer, jeg skal lage en enkel flash-film, og lurer bare på hvordan jeg kan få en sprettende ball ti se perfekt ut... F=G(m1m2)/r2 og F=ma Er du nærme nok jorden er akselerasjonen ~9.8 m/s2 og alt du trenger og vite er initialbetingelsene, så kan du bruke euler-cromers metode for å evolvere i tid. Hvis ballen skal sprette på bakken må du på en eller annen måte implementere en form for tap av energi siden kollisjonen ikke er helt elastisk. Enkleste måten ville nok være å bare finne opp en konstant. Slike konstanter blir bestemt empirisk i praksis fordi det er så ufattelig mange grader av frihet man ikke kan vite hvis man skulle regnet det ut helt presist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå