guardianpegasus Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Det er riktignok mye galt i og med USA... men ha nå littegrann perspektiv. Hvorfor skal venstresiden til stadighet kritisere USA og Israel? To land som tross alt er rimelig moderne og siviliserte, og som ikke dreper eller søker å skade sivile med overlegg eller i noen organisert form. Hvorfor kritiserer man ikke de virkelige verstingene? Hvorfor er konflikten mellom israelere og palestinere så himmla viktig, når det bare går med noen få tusen liv i året. Samtidig som millioner sulter, hundretusener dør i etnisk rensing i afrika, hundretusener dør i borgerkriger verden over, i narkotikakriminalitet... hundretusener dør på veiene, millioner av røyking, ytterligere millioner av sykelig overspising, alkoholisme, fattigdom, AIDS... Har vi ærlig talt ikke større problemer i verden enn å banke til døde anti-USA hesten med hvorvidt det var riktig eller ikke å styrte et brutalt regime ansvarlige for uendelige lidelser og krigsforbrytelser, som tidligere innehadde masseøddeleggelsesvåpen og man hadde all grunn i verden til å tro fortsatt hadde det, og allerede var ansvarlig for millioner av dødsfall? Har vi ikke viktigere ting fore enn å legitimere muslimske fundamentalister og arabiske leiesoldaters drap ikke bare på okkuperende styrker, men i ennå høyere grad også sivilbefolkningen og den demokratiske regjeringen i irak? Hvor faen er det blitt av perspektivet? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Kanskje fordi venstresiden er sterkest representert blandt media? Kanskje fordi man liker å flusere på de sterkeste som store stygge ulver? Kanskje fordi konflikt selger mer aviser enn å vise tragedier? Jeg vet ærlig talt ikke svaret på dette her, men skulle ønske fokuset ble rettet litt mer mot der det trengs. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Den beste måten å få vekk fokus fra seg selv og sine feil, er å angripe andre. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Kanskje fordi venstresiden er sterkest representert blandt media? Tror jeg neppe. Det har nok mer å gjøre med at USA har et stort mediaapparat og at det er lett å hente nyheter derfra. Og dessuten, alt som skrives om USA er ikke negativt. Men når det gjøres er det som oftest en stor jeg anti-folk som liker å hause det fram, og en annen gjeng amerikavenner som hisser seg opp. Kanskje fordi man liker å flusere på de sterkeste som store stygge ulver?Medias rolle er å passe på at maktfaksjoner ikke misbruker sin posisjon. Man bør ikke demonisere landet, men å passe på er en del av jobben.Kanskje fordi konflikt selger mer aviser enn å vise tragedier? Min første kommentar burde vel vise at det er konflikt folk er opptatt av. Det aviser selger er nyheter/informasjon. I følge informasjonsteori øker verdien av en informasjon med hvor usannsynlig det er for at hendelsen det informeres om inntreffer. At millioner av barn dør av sult i Afrika er en tragedie, men informasjonsverdien er dessverre lav. Men dette bør folk ta ansvar for selv, og ikke bare skylde på at media ikke holder folk oppdatert. Har vi ikke viktigere ting fore enn å legitimere muslimske fundamentalister og arabiske leiesoldaters drap ikke bare på okkuperende styrker, men i ennå høyere grad også sivilbefolkningen og den demokratiske regjeringen i irak?Nå deler jeg ikke din oppfattning av at drapene legitimeres. Spørsmålet er hvordan man kan få slutt på det. Så lenge man har holdningen at vi, pga. at vi lever i et fritt demokratisk samfunn, har rett og de andre har feil er ingen løsning. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Men dette bør folk ta ansvar for selv, og ikke bare skylde på at media ikke holder folk oppdatert. Hvis media ikke oppdaterer oss, hvordan skal man da kunne ta ansvar og finne ut om situasjonen selv? Skal vi ringe de fattige i Afrika. Nei, vent, der har vel ikke telefon... Media rolle er å formidle informasjon. Men grunnet behov for å selge mest mulig så blir nyhetsbildet styrt av behov, ikke nødvendigvis det som er viktigst å formidle. Er selv mer interessert i å høre om tragedier i verden enn om Svenno gifter seg. Men denne forbrukeren ønsker media ikke å ta hensyn til. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Men dette bør folk ta ansvar for selv, og ikke bare skylde på at media ikke holder folk oppdatert. Hvis media ikke oppdaterer oss, hvordan skal man da kunne ta ansvar og finne ut om situasjonen selv? Skal vi ringe de fattige i Afrika. Nei, vent, der har vel ikke telefon... Jeg mener ikke at media skal la vær å fortelle oss om barn som sulter og andre tragedier. Poenget er at det er vi som glemmer det så lett. Dersom en tragedie finner sted er det ikke nødvendig å komme med en påminnelse to ganger i uke (det er ca. så lenge folk husker nyheten). Da kan de heller komme tilbake til den når det har skjedd noe nytt (en forandring i tilstanden). Men dette hadde jeg håpet at du kunne kommet fram til på egen hånd. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Men dette hadde jeg håpet at du kunne kommet fram til på egen hånd. Hehe, er bare jeg som er i det vanskelige hjørnet idag. Så det er bare til å bruke teskje Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Vel... man kunne jo alltids kanskje ha en daglig spalte/rubrikk i media. 700 barn er antatt døde av sult i Afrika i dag. 1500 personer døde av aids. 900 død av div andre grunner. Og nå - hovednyhetene! Lenke til kommentar
Döden Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 USA sin jakt på fridom. Nei vent, dette er jo bare propaganda... Noen må åpne øynene vår for det urette onkel politi gjør. Hvis du følger litt med på nyhetene vil du fort oppdage at de tingene du, trådstarter, ramser opp, nevnes både en og to ganger. Alt som kommer fra media er foresten ikke gjennomsyret propaganda... Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Alt for å bli kalt en gift kjent som "kommunisme". Det er bare èn måte å håndtere voldelige radikale på, og det er å skyte dem. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 USA sin jakt på fridom. Nei vent, dette er jo bare propaganda... Hva er galt med å intervenere i land med et undertrykkende styresett? Det finnes ingen rett for diktatorer til å undertrykke befolkningen. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Kanskje fordi venstresiden er sterkest representert blandt media? Kanskje fordi man liker å flusere på de sterkeste som store stygge ulver? Kanskje fordi konflikt selger mer aviser enn å vise tragedier? Ja, det er vel derfor media dekket "opprøret" på Haiti, uten å si et pip om USAs innflytelse i "opprøret" og Haitis tidligere historie. Det var nok for å sverte USA gitt Om det er slik som du tror at media består av rabiate USA-hatere så gjør de en fryktelig dårlig jobb ... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Kanskje fordi venstresiden er sterkest representert blandt media? Kanskje fordi man liker å flusere på de sterkeste som store stygge ulver? Kanskje fordi konflikt selger mer aviser enn å vise tragedier? Ja, det er vel derfor media dekket "opprøret" på Haiti, uten å si et pip om USAs innflytelse i "opprøret" og Haitis tidligere historie. Det var nok for å sverte USA gitt Om det er slik som du tror at media består av rabiate USA-hatere så gjør de en fryktelig dårlig jobb ... Lær deg å lese gutt Eller for å quote hva jeg skrev: Jeg vet ærlig talt ikke svaret på dette her, men skulle ønske fokuset ble rettet litt mer mot der det trengs. Så for deg å legge ord i munnen min slik bør du slutte med. Hvem har plutselig gitt deg rett til å si at jeg tror det du hevder? Jeg skrev ikke det. Så regner med du bare misforsto. Lenke til kommentar
Döden Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 USA sin jakt på fridom. Nei vent, dette er jo bare propaganda... Hva er galt med å intervenere i land med et undertrykkende styresett? Det finnes ingen rett for diktatorer til å undertrykke befolkningen. Du vet like godt som meg at USA har støttet diktatorer både en, to og tre ganger... Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Du vet like godt som meg at USA har støttet diktatorer både en, to og tre ganger... Noen ganger må man velge mellom pest og kolera. Da velger man den minst undertrykkende sådanne, for eksempel Pinochet fremfor Allende. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Noen ganger må man velge mellom pest og kolera. Da velger man den minst undertrykkende sådanne, for eksempel Pinochet fremfor Allende. Tror du virkelig at den folkevalgte Allende var verre enn den grusomme diktatoren Pinochet?` Har du i det hele tatt snakket med noen politiske flyktninger fra Chile? Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Noen ganger må man velge mellom pest og kolera. Da velger man den minst undertrykkende sådanne, for eksempel Pinochet fremfor Allende. Tror du virkelig at den folkevalgte Allende var verre enn den grusomme diktatoren Pinochet?` Har du i det hele tatt snakket med noen politiske flyktninger fra Chile? Teknisk sett var ikke Allende folkevalgt, og da han i tillegg gikk inn og umyndiggjorde Chiles egen grunnlov var et statskupp den eneste moralsk riktige løsningen. Mange hadde tro på at Pinochet kunne gjøre noe med det økonomiske uføret Chile hadde havnet i, noe han forsåvidt også til en viss grad gjorde, og i så måte gjorde han faktisk en nokså god jobb. Problemet er at mannen mest sannsynligvis er ansvarlig for at tusenvis av mennesker ble torturert og drept, og i så måte vil jeg tørre påstå at det overskygger det meste annet han har gjort av positive ting for Chile. Dermed får jeg store problemer med at folk kan finne på å forsvare han kun fordi han gikk mot sosialistene/kommunistene(som i og for seg utelukkende er et positivt trekk) og fikk Chile på rett kjøl, mannen er morder og forbryter og bør for eftertiden bli husket som et svin. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Eg må sei meg enig i at venstresiden ikkje bruker nok resurser på å kritisere andre imperisalister som Eu og Kina. Det at enkelte bruker ja til Eu som eit argument for å stoppe amrikansk imperialisme er heilt idiotisk. Det bør vel ikkje vera tvil om at Europa gikk i mot krigen i Iraq på grunn av egne intereser. Samtidig så fortjener nok Statene det meste at den kritiken dei får. Dei er den eineste supermakta og med ein agresiv utenrikspolitikk. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Det bør vel ikkje vera tvil om at Europa gikk i mot krigen i Iraq på grunn av egne intereser. Selvsagt. Hvilket land vil vel leve med skammen over å ha blitt lurt av en røverhistoriene til en alkis. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Det bør vel ikkje vera tvil om at Europa gikk i mot krigen i Iraq på grunn av egne intereser. Nei. Og hva er så galt i det? I egne interesser ligger hovedsakelig at USA så på det som best å fjerne en diktator som undertrykte, forfulgte, frepte, torturete egne innbyggere, de ville fjerne en diktator som truet USA og som man anså beskyttet terrorister og oppfordret til terrorisme, og de vill inn og fjerne masseødeleggelsesvåpen som deres etteretning viste at Irak var i besittelse av. Begrunnelsen kan du lese mer om i resolusjonen om grunnlaget for krigen mot Irak, som ble vedtatt av amerikanerene. Samtidig så fortjener nok Statene det meste at den kritiken dei får. Dei er den eineste supermakta og med ein agresiv utenrikspolitikk. Aggresiv utenrikspolitikkk mot det de ser på som terroriststater, stater som støtter terrorisme, stater som undertrykker sin egen befolkning. Er det virkelig så gale at noen fører aggressiv politikk mot slike stater? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå