Gå til innhold

Hva du bør stemme (Informasjonstråd)


Anbefalte innlegg

hkm: Som jeg allerede har prøvd å forklare, mener jeg at slik informasjon ikke bør være selektiv. Om det i det hele tatt skal stilles noe kriterie for hvilke partier som skal være med på listen, bør det være partiets størrelse - dvs. partiets sjanse til å komme på Stortinget. Optimalt sett burde alle partier vært med på listen. Det som ihvertfall ikke går an er å kun ta med utvalgte ubetydelige partier bare fordi det finnes tilhengere eller representanter fra partiet på forumet, som ønsker å reklamere for sitt eget parti.

Joda, man kan bruke hvilke kriterier som helst, og det er trådstarter som startet dette. Han kan bestemme hva han vil ha i innleggene sine. Hvis du mener at informasjonen er mangelfull, så er det bare å sette i gang med å bidra. Dette er tross alt et forum som du får bruke helt gratis, og da nytter det ikke bare å sitte der og syte og klage over at ingen gidder å gjøre jobben din for deg.

 

Sett i gang, skriv om disse partiene du ønsker å fortelle oss mer om! Ikke bare sitt der på rumpa og krev at alle andre skal gjøre alt for deg.

 

Ja, jeg hater DLF. At du og andre DLF-ere kan sidestille det med å hate liberalisme og individets rett til å bestemme over seg selv, forteller bare hva slags parti dette er, og ikke minst hvilke personer som er tilhengere av det.

Hva får deg til å tro at jeg er tilhenger av DLF? Og hvilken relevans har det? Klarer du ikke å forholde deg til det som faktisk er partiets program?

 

Jeg har ikke bestemt meg for hvilket parti jeg skal stemme på, og jeg er ikke medlem av noe parti i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare så det er sagt, jeg har som mål å få med alle partier som stiller til valg. Om f.eks. Hvit valgallianse stiller til valg noen steder, så skal jeg ta de med. Hele poenget med dette her er å få med mest mulig innformasjon, det er ikke noe mål å drive noe selektivt.

 

Selvfølgelig vil enkelte spørsmål og tilgjengelig informasjon om partier ståsted bli påvirket av om noen partier er mer representert på dette forumet. Jeg har ikke tid til å finne frem alt på egen hånd, derfor er hjelpen som kommer uvurderlig. Og det er derfor jeg vil konsentrere meg stort sett om å finne standpunkt til partier jeg antar har liten dekning når det kommer til medlemmer her inne. Partier som H, DLF og AP kommer det en god del tilbakemeldinger på, så der setter jeg en god del tillit til folk som orker å hjelpe. Dessverre er partiene selv dårlig med å komme med bidrag, men jeg vil fortsette å mase på de og utfordrer de til å komme med spm de ønsker i oversikten.

 

Som sagt, er det noe man er misfornøyd med her, så kom med forslag til bedringer.

Lenke til kommentar
Høyre gikk inn for brennvin til attenåringer, bør kansje være en post om det.

Hvorfor er dette viktig for folk?

Det blir opp til hver enkelt å anse om de ser på det som viktig, er det rimelig konstruktivt og relevant så tar jeg det med. :yes:

I denne tråden diskuterer vi ikke sakene, vi bare gir en oversikt. Så kan vi starte egne tråder om forskjellige emnene som jeg kan legge link til fra denne tråden. Slik kan man også få andre sine synspunkter på sakene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Noen oppdateringer på DLFs standpunkt:

 

Arbeide for å fjerne dødsstraff internasjonalt

DLF er imot.

 

Sanksjoner overfor Israel

DLF er imot.

 

Oljeboring i Barentshavet

DLF ønsker å åpne for dette.

 

Fjerning av boligskatt (fordelsbeskatning)

DLF er for.

 

Avvikle vinmonopolet

DLF er for.

 

Senke bensinavgiften

DLF er for.

 

For besteårsregelen

For: DLF,

DLF er for et privat pensjonssystem. Innenfor dagens paradigme, er forslaget som foreligger å foretrekke fremfor dagens system.

 

Tillate at homofile adopterer:

Dette er dessverre ikke nevnt i DLFs program.

 

Legalisering av Hasj

DLF er for dekriminalisering av alle narkotiske stoffer.

 

Fylkeskommunen bør avvikles

Dette er ikke nevnt i programmet.

 

Minst 40% kvinner i bedriftenes styrer.

Formuleringen er noe uklar, men jeg regner med at du mener hvorvidt partiene er for kvotering eller ikke? I så fall er DLF imot.

 

Beskytte ulven

DLF er imot.

 

Innskrekning av ulvens bevegelsesfrihet/ynglingsområder (evt. gi fellingstillatelse)

DLF mener at grunneieren eier ulven som befinner seg på grunnen.

Lenke til kommentar

Bruk briller folkens:

 

For å quote hva jeg skrev innledningsvis(dvs i første tråd):

 

Ikke bruk denne siden til å diskutere saker, kun kom med forslag eller påvis feil som er gjort.

 

Kanskje en vennlig moderator stikker innom og fjerner innleggene som kun er diskutering av saker? (hint hint Tom ;) )

 

Vær så vennlig, la oss holde denne tråden kun til det formål å komme med standpunkter og annen informasjon som kan gjøre det enklere for folk å få seg en oversikt. Sakene kan diskuteres i egne tråder. Jeg ber så innstendig for at dere klarer å holde dere på matta ;)

Lenke til kommentar
Noen oppdateringer på DLFs standpunkt:

osvosv.

De vil bli ført inn ASAP. Takker for infor :)

 

Dotten: ser ut som om en eller annen sjel har kopiert ideen din og smelt den ut på nettet. Se her

Banditter :p

 

Som straff tar jeg meg den frihet å ta med punktene i oversikten, legger også ved en link til siden.

Lenke til kommentar

Da har moderator vært inne og ryddet opp. En diskusjon om DLF og narkotika ble splittet ut som egen tråd, den finner dere igjen nederst på siden (for øyeblikket) dersom dere ønsker å fortsette med det.

 

Et par inlegg om SV og narkotika og gudene vet hva ble slettet.

 

Så oppfordres dere til å lese trådstarters retningslinjer i den først posten i tråden.

 

Geir ;)

Lenke til kommentar

Hvilket grunnlag har man for å hevde at høyresiden er materialistisk mens venstresiden er idealistisk (er disse i det hele tatt motsetninger?)? Den modellen der ser mer ut som sosialistpropaganda enn noe annet. Dessuten er det helt håpløst å plassere Frp like langt ute til høyre som RV er til venstre. Samtlige store norske partier befinner seg i sentrum i et ideologisk perspektiv, med RV/NKP/AKP helt til venstre og DLF alene til høyre.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar

Dotten:

 

Jeg vil tro DLF er for å legalisere bruk av mariuana og hasj, som de er for å legalisere bruk av narkotika. Jeg vet ikke om hasj kvalifiseres for å være et narkotisk stoff, men det er naturlig å anta at det går under samme kategori i slike spørsmål.

Lenke til kommentar

Helt objektivt sagt...

 

Vel, det er et poeng. Jeg vil ikke si inndelingen i materialisme og idealisme er "sosialistpropaganda". Det er MEGET sjelden jeg hører sosialister snakke slikt. Det var vel mer de amerikanske hippiene som røykte hasj og ikke fikk kanalisert opprøret sitt (slik som SUFene og AKPerne i Norge gjore) som ble sterke anti-materialister etter at foreldregenerasjonen dunget seg i nye biler, hus, tv og duppedingser etter å ha hatt to verdenskriger med nød og død. Jeg vil vel si det er meningsløst å rangere partier etter hvor materialistisk de er, der kan jeg si meg enig med PelsJakob.

Og som sagt handler all politikk om fordeling av goder og byrder, mye av det rene materielle goder. "Moderne" og "tradisjon" holder ikke helt greip heller. Hva er et moderne parti? Et som følger dagens høyre-sosialdemokratiske linje mest mulig? Det er vel helt subjektivt!

Noen mener DLF er gammeldagse og ikke har tatt til seg sosialliberalismen som kom for lenge siden. Andre mener kommunismen ble ferdig som idé etter Sovjets bommert.

 

Den gode gammeldagse høyre-venstre aksen er nok ikke perfekt den heller (f.eks hvor plasserer vi SP?). Det er jo også mye subjektivt her. Jeg ville si at et stalinistisk parti ville hatt mer til felles med høyreekstreme fascistpartier enn SV,RV, AKP. Mens andre mener det holder til på venstreaksen forever. Men det er ihvertfall nogenlunde rett slik det gjøres med de mest kjente partiene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pels, det er forskjell på dekriminalisering og legalisering av stoffer.

Med dekriminalisering menes det at det som oftest at kjøp, bruk og oppbevaring av Cannabis og evnt. sterkere ting ikke blir straffet, men det er fortsatt ulovlig, endog ikke i praksis, men selgerne fortsatt skal tas. Ved legalisering blir bruk/oppbevaring/kjøp og salg fullt lovlig, dvs. også på papiret, ikke bare i praksis.

 

Slik jeg har forstått det så vil DLF legalisere alle stoffer.

 

Ellers saker som kan tas med:

 

-For eller mot EØS-medlemsskap, viktig sak fordi denne avtalen har stor innvirkning på norsk politikk. Etter det jeg vet så er RV, NKP og Kystpartiet i mot, muligens også SP. Alle andre stortingspartier er for.

 

- Gratis skolemat, er egentlig allerede avgjort da, men ikke innført. AP, SV, FRP, SP og Venstre er for, Høyre er i mot, sannsynligvis også KRF, DLF vil visst privatisere hele skolen slik jeg forstår det og er derfor så klart i mot, de andre partiene vet jeg ikke, men partier på venstresiden er nok alle for.

 

- Skjønner heller ikke hvordan vi kan ha glemt kjønnsnøytral ekteskapslov. AP, SV, V og RV er for, SP, H, KRF og FRP er i mot. DLF vil sikkert fjerne hele ekteskapslovgivningen, og sikkert la folk få inngå private avtaler før ekteskap, men de er nok for, dersom lovvgivningen skal opprettholdes så.

 

 

Muligens var det dumt å fjerne fritt sykehusvalg, joda det er innført, men du kan ta med hvem som vil beholde og hvem som vil avskaffe dette.

Endret av [Protus]
Lenke til kommentar
Pels, det er forskjell på dekriminalisering og legalisering av stoffer.

Ja, det er nettopp derfor jeg bruker førstnevnte ord. Ved å bruke ordet «dekriminalisering» istedenfor «legalisering», kommer det klart frem at staten ikke lovliggjør noe som i utgangspunktet er ulovlig, men at den tvert imot avskaffer et forbud mot (dekriminaliserer) en handling.

 

Ellers saker som kan tas med:

 

-For eller mot EØS-medlemsskap, viktig sak fordi denne avtalen har stor innvirkning på norsk politikk. Etter det jeg vet så er RV, NKP og Kystpartiet i mot, muligens også SP. Alle andre stortingspartier er for.

Også DLF er imot EØS-medlemskap.

Lenke til kommentar

Sosialisme er ikke tvang. Sosialisme er ideologien om å yte til samfunnets beste. Vi er alle mennesker som lever sammen i et samfunn, enten vi vil eller ei. Sosialisme er ikke diktatur eller kommuniststat, hvor hvert enkelt medlem blir fortalt av Staten hva det skal gjøre for felles beste. Hvert enkelt menneske skal få lov til å realisere seg selv, men man må alltid tenke frihet, likhet og solidaritet. :)

Endret av cun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...