Gå til innhold

Hva du bør stemme (Informasjonstråd)


Anbefalte innlegg

Har gått 4-5 dager siden jeg tok kontakt med samtlige partier på listen vår, kun et parti har tatt seg bryet med å svare så langt. :thumbdown:

 

Fikk svar fra 2. nestleder i Demokratene om at de ville sette noen på saken og se på siden og komme med tilbakemelding. Så all honnør til det minste partiet på Stortinget, som faktisk tar seg bryet. :w00t: Håper andre partier har samme innsatsvilje og kommer på banen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har gått 4-5 dager siden jeg tok kontakt med samtlige partier på listen vår, kun et parti har tatt seg bryet med å svare så langt. :thumbdown:

De fleste partier får nok en del i innboksen, så det er vel ikke så rart om det tar litt tid. Du kan jo eventuelt forsøke å ta kontakt med partienes ungdomsorganisasjoner og se om de er mer hjelpsommme. :)

Lenke til kommentar
Har gått 4-5 dager siden jeg tok kontakt med samtlige partier på listen vår, kun et parti har tatt seg bryet med å svare så langt. :thumbdown:

De fleste partier får nok en del i innboksen, så det er vel ikke så rart om det tar litt tid. Du kan jo eventuelt forsøke å ta kontakt med partienes ungdomsorganisasjoner og se om de er mer hjelpsommme. :)

Tja, kan gjøre det. Men har hatt kontakt med andre partier angående enkeltsaker flere ganger tidligere, og altid fått svar rimelig kjapt. Men men, er ikke verdens undergang, skal nok altid finne ut det vi trenger å vite etterhvert. Men skal følge tipset ditt og se om ungdommen kan hjelpe :thumbup:

Lenke til kommentar

De tre siste delene under "Arbeidsliv" bør kanskje flyttes en kategori opp til "Utdanning/Skole"?

(desse herre her nede her ja)

Statlig støtte til private skoler

 

Gratis skolebøker (videregående skole)

 

Reklamefinansierte skolebøker

 

--

 

Kjempebra tiltak forresten!:)

Endret av troyel
Lenke til kommentar
Har gått 4-5 dager siden jeg tok kontakt med samtlige partier på listen vår, kun et parti har tatt seg bryet med å svare så langt. :thumbdown:

De fleste partier får nok en del i innboksen, så det er vel ikke så rart om det tar litt tid. Du kan jo eventuelt forsøke å ta kontakt med partienes ungdomsorganisasjoner og se om de er mer hjelpsommme. :)

Vis dette blir gjort må det presiseres at det er moderpartiets synspunkter som vi er ute etter (siden dette er politikken partiene teoretisk sett vil føre), og ikke ungdomspartiet sine meninger.

 

Sosialistisk Ungdom vil avskaffe privat eiendomsrett

Sosialistisk Venstreparti vil ikke avskaffe den.

Lenke til kommentar
De tre siste delene under "Arbeidsliv" bør kanskje flyttes en kategori opp til "Utdanning/Skole"?

(desse herre her nede her ja)

Statlig støtte til private skoler

 

Gratis skolebøker (videregående skole)

 

Reklamefinansierte skolebøker

 

--

 

Kjempebra tiltak forresten!:)

Fint du påpeker feilen, liten glipp i "klipp&lim" ;) Er fikset nå.

 

Er bare såvidt begynt på oversikten, den skal bli langt bedre og oversiktlig frem mot valget. Bare til å komme med bidrag ;)

Lenke til kommentar

Demokratene var først med å svare (men de har enda ikke kommet med noe konkret), men KRF tok seieren når det kommer til å komme med konkrete rettelser og innformasjon. Så to tomler opp for KRF :w00t:

 

Så det er komme tlitt rettelser i oversikten. Har også fjernet "fritt sykehusvalg" ettersom det er innført.

Lenke til kommentar

Høyres programforslag s. 49

 

Kun ett lokalt folkevalgt nivå

I et lite land som Norge er det tilstrekkelig med to forvaltningsnivåer. To forvaltningsnivåer – stat og kommuner – vil styrke lokaldemokratiet og gi et bedre tjenestetilbud. Høyre vil derfor avvikle fylkeskommunen som forvaltningsnivå.

 

Du må forøverig fikse en venstres link som gjelder sametinget.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forslag: Hva med å inkludere partienes standpunkt i debatten om ulv?

 

Edit: Dette har jeg funnet ut så langt:

 

Beskytte ulven

Venstre

Sosialistisk Venstreparti

 

Innskrekning av ulvens bevegelsesfrihet/ynglingsområder (evt. gi fellingstillatelse)

Høyre

Senterpartiet

Kristelig Folkeparti

Fremskrittspartiet

 

 

Uvvist

Arbeiderpartiet (ulv ikke nevnt i partiprogrammet for 2005-2009)

Er dessuten rimelig sikker på at RV er for å beskytte ulvebestanden, men har ikke funnet dokumentasjon på det ennå.

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar
Forslag: Hva med å inkludere partienes standpunkt i debatten om ulv?

 

Edit: Dette har jeg funnet ut så langt:

 

Beskytte ulven

Venstre

Sosialistisk Venstreparti

 

Innskrekning av ulvens bevegelsesfrihet/ynglingsområder (evt. gi fellingstillatelse)

Høyre

Senterpartiet

Kristelig Folkeparti

Fremskrittspartiet

 

 

Uvvist

Arbeiderpartiet (ulv ikke nevnt i partiprogrammet for 2005-2009)

Er dessuten rimelig sikker på at RV er for å beskytte ulvebestanden, men har ikke funnet dokumentasjon på det ennå.

Flott jobbet, skal ta det med :)

Lenke til kommentar

Et par bemerkninger til guiden:

 

1. Venstre er for vin i butikkene (mulig dette kan tas med under alkoholspørsmålet). Link

2. Det er ikke DNB som fastsetter rentenivået, men Norges Bank. Sikkert bare en glipp.

 

 

Flott jobbet, trådstarter. Synes guiden er ganske så oversiktlig.

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar
Om DLF skal være med bør vel Hvit Valgallianse, De grønne og Pensjonistpartiet også være det.

Jeg har ikke sett noen som støtter noen av nevnte partier i dette forumet. Jeg har derimot sett mange DLF-sympatisører. Derfor er det naturlig at DLF er med i oversikten, rett og slett fordi interessen for DLFs standpunkter ser ut til å være stor i forumet.

Jeg vet ikke om dette er et bevisst eller ubevisst forsøk på å manipulere innholdet i partioversikten, men det er iallfall ingen tvil om hva du prøver på. Argumentasjonen i innlegget ditt henger nemlig ikke på greip. DLF bør være med fordi det er mye omtalt i forumet? Hva slags retorikk er dette? En slik hjelpetråd bør selvfølgelig ha som mål å informere mest mulig om hvilke alternativer man har som velger. Da må man enten ta med absolutt alle partier som stiller til valg, eller kun partier over en viss størrelse. Hvis en slik partioversikt skal ha noen verdi, kan man ikke velge ut hvilke partier som skal være med basert på innspill fra de som leser den.

Lenke til kommentar

Pensjonistpartiet er jo inne allerede? Du kan sikkert bidra med stoff fra De grønne og Hvit valgallianse hvis du ønsker det, Spenol. Men slutt for guds skyld å syte over at DLF er med i oversikten. Jeg har selv fattet interesse for partiet, og selv om jeg ikke er sikker på om det er noe jeg ønsker å stemme på, så vil jeg gjerne høre mer om det.

 

Ang. heving av tollgrensen til 1000 kroner: AP er offisielt for, men stemte mot. Jeg tror det samme gjelder SV.

Lenke til kommentar

Spenol: Poenget er at det er interesse for DLFs standpunkt i dette forumet, mens det ikke er interesse for (for eksempel) Pensjonistpartiets standpunkt. Hvor mange ganger har du sett Pensjonistpartiet, Miljøpartiet de grønne eller Demokratene bli omtalt i dette forumet? Det er ingen grunn til at noen skal gidde å bruke tid på å grave frem disse partienes syn på homofil adopsjon og andre saker dersom ingen er interessert i å lese det. Men selvsagt, dersom du likevel ønsker å grave frem disse partienes syn, er det ingen som nekter deg det.

Lenke til kommentar
Høyre gikk inn for brennvin til attenåringer, bør kansje være en post om det.

Det er flere ting som omhandler alkoholpolitikken, så en post ang. "Liberalisering av alkoholpolitikken" hadde kanskje vært noe?

 

(PS: alkohol er et meget dumt ord, siden dette omfatter mange stoffer som er udrikkelige, hvor f.eks. metanol er et godt eksempel. Kan man si Etanolpolitikken, eller kanskje Rusmiddelpolitikken med tanke på alkoholer ?)

Lenke til kommentar
Spenol: Poenget er at det er interesse for DLFs standpunkt i dette forumet, mens det ikke er interesse for (for eksempel) Pensjonistpartiets standpunkt. Hvor mange ganger har du sett Pensjonistpartiet, Miljøpartiet de grønne eller Demokratene bli omtalt i dette forumet? Det er ingen grunn til at noen skal gidde å bruke tid på å grave frem disse partienes syn på homofil adopsjon og andre saker dersom ingen er interessert i å lese det. Men selvsagt, dersom du likevel ønsker å grave frem disse partienes syn, er det ingen som nekter deg det.

PelsJakob: Som jeg allerede har sagt henger ikke denne argumentasjonen på greip. Skal man følge din logikk bør ikke engang Senterpartiet være med i oversikten, siden dette er et parti som sjelden eller aldri diskuteres i dette forumet, og som det vises liten interesse for her. Så vidt jeg kan huske har du selv kalt demokrati for "flertallsdiktatur", og er det noe som kan kalles flertallsdiktatur er det iallfall dette - en situasjon hvor strømninger i en gruppe skal bestemme hva som skal informeres om.

Lenke til kommentar

Men kjære vene da. Det er ingen som hindrer deg i å grave opp informasjon om diverse partier, og så kan sikkert trådstarter legge til informasjonen i innlegget sitt. Men noen må gjøre det. Når det gleder DLF, så har tydeligvis noen tatt seg tid til å gjøre det.

 

Forøvrig så er det ganske tåpelige kommentarer du kommer med. Faktum er at det har vært interesse for DLF her, og noen har tatt seg tid til å finne fram informasjon, som så har blitt postet. Hvis ingen gidder å finne ut noe om Hvit valgallianse, så er det tydeligvis ikke interesse for det, og da er jo problemet løst. SP er et av partiene på stortinget, så det hører naturligvis hjemme i en slik oversikt, og også her har noen tatt seg tid til å finne ut hva SP står for.

 

Hvis du synes det er fryktelig at favorittpartiet ditt ikke er med, så gjør noe med det selv, og slutt med syting og klaging fordi det finnes flere her som har interesse for DLF, noe du tydeligvis finner helt uholdbart.

 

Hvorfor er du så negativ til DLF? Ønsker du å hindre folk i å høre om partiet, slik at det ikke øker i popularitet? Hater du liberalisme og individets rett til å bestemme over seg selv?

Endret av hkm
Lenke til kommentar

hkm: Som jeg allerede har prøvd å forklare, mener jeg at slik informasjon ikke bør være selektiv. Om det i det hele tatt skal stilles noe kriterie for hvilke partier som skal være med på listen, bør det være partiets størrelse - dvs. partiets sjanse til å komme på Stortinget. Optimalt sett burde alle partier vært med på listen. Det som ihvertfall ikke går an er å kun ta med utvalgte ubetydelige partier bare fordi det finnes tilhengere eller representanter fra partiet på forumet, som ønsker å reklamere for sitt eget parti.

 

Ja, jeg hater DLF. At du og andre DLF-ere kan sidestille det med å hate liberalisme og individets rett til å bestemme over seg selv, forteller bare hva slags parti dette er, og ikke minst hvilke personer som er tilhengere av det.

 

Til opplysning er favorittpartiet mitt Venstre. Jeg er dog usikker på om jeg kan fortsette å støtte et parti som ikke tar sterk avstand fra EU, globalisering og sentralisering. Hadde ikke Senterpartiet gått i union med Arbeiderpartiet og SV, ville det garantert fått min stemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...