Gå til innhold

Hva du bør stemme (Informasjonstråd)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så venter vi bare på Venstres landsmøte til helgen. Vet ikke hvor mange endringer vi får der i fra, men det er godt mulig at pariet vil skifte standpunkt fra nei til ja i EU-saken.

 

Ellers, kan jo ta med legalisering av narkotika. Muligens lavere alkoholavgifter/liberalisering av alkoholpolitikken/avvikling av vinmonopolet.

Se hva som passer best å ta.

Lenke til kommentar
hvorfor bry seg om partiprogrammene når de ikke blir holdt? :shrug:

Fordi det er den beste pekepinnen man har. Men å finne oversikt over antall løftebrudd målt i hva man sier i partiprogrammet og hva man stemmer i Stortinget, samt partienes budsjettforslag kan gi en pekepinn på troverdighet og integritet. En tredje faktor er jo også å se på personene man stemmer inn.

 

Men å ha en oversikt over hva partiene går til valg for på papiret skader ikke, det er en viktig del av den totale vurderingen en velger tar før han stemmer.

Lenke til kommentar

Veldig bra oversikt. Tenkte å hjelpe til litt. Ser du har RV ført opp på uvisst noen steder, og et par av dem så vet jeg hva RV mener.

 

RV er for å arbeide for å fjerne dødsstraff internasjonalt.

 

Rv er mot oljeboring i barentshavet. http://www.rv.no/manifest_2835.nml (står ganske lang nede, som eget punkt)

 

RV er mot kontantstøtten.

 

RV er mot pensjonskomiteens forslag til ny pensjonsordning.

 

RV er for gratis skolebøker i videregående skole, og mot at de skal være reklamefinansierte.

 

På skille av stat og kirke er RV ført opp som både "for" og "uvisst". "For" stemmer.

 

RV er også ført opp på både "for" og "uvisst" når det gjelder utvidelse av abortgrensen. Er ikke sikker på om RV er for selv.

 

Jeg savner en oversikt over partienes holdning til bruk av oljefondet. Det er jo et stadig tilbakevendende tema.

Lenke til kommentar

 

På skille av stat og kirke er RV ført opp som både "for" og "uvisst". "For" stemmer.

 

Fikset

 

RV er også ført opp på både "for" og "uvisst" når det gjelder utvidelse av abortgrensen. Er ikke sikker på om RV er for selv.

De er for. Fikset.

 

Jeg savner en oversikt over partienes holdning til bruk av oljefondet. Det er jo et stadig tilbakevendende tema.

 

Skal finne noe relevant om emnet og komme med en oversikt snart ;)

 

Takk for inspillene :thumbup:

Lenke til kommentar
Fylkeskommunen bør avvikles:

For: PP, Demokratene

Mot:

Uvisst:

Du glemte bold tag.. ;)

[b]Fylkeskommunen bør avvikles:[/b]
For: PP, Demokratene
Mot:
Uvisst: 

-

 

Uansett- der det noen som vet om hva de ulike partiene mener om avgiftsnivået på biler (som gjør meg kvalm) og hva som bør gjøres med disse?

Er jo helt sykt at Ola Normann skal betale såpass mye mer enn fks. sitt Svenske alias.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Fylkeskommunen bør avvikles:

For: PP, Demokratene

Mot:

Uvisst:

Du glemte bold tag.. ;)

[b]Fylkeskommunen bør avvikles:[/b]
For: PP, Demokratene
Mot:
Uvisst: 

-

 

Uansett- der det noen som vet om hva de ulike partiene mener om avgiftsnivået på biler (som gjør meg kvalm) og hva som bør gjøres med disse?

Er jo helt sykt at Ola Normann skal betale såpass mye mer enn fks. sitt Svenske alias.

Dotten kan sikkert fikse dette også.

Men nå var vi ikke ute etter din personlige mening om saken, dette skal være en informasjonstråd! Dette kommer klart fram!

 

Er helt sikker på å ha lest at KRF er for fritt sykehusvalg, bare å lete i partiprogrammet deres, der står det, mener jeg helt sikkert.

 

Forøvrig merker jeg at flere av partiene, som NKP og PP blir plassert på uvisst på det meste, da burde det kanskje revurderes om det er forsvarlig å ha dem med, når de nesten ikke har tatt standpunt i noen saker, de har bare overfladiske meninger om hvordan hele samfunnet skal være, f.eks. at vi skal ha kommunisme eller en bedre eldreomsorg.

Men kanskje meningen var å ha med så mange partier som mulig?

Da har vi nok forøvrig flere andre småpartier, som muligens kanskje dessuten har meninger om flere ting.

Jeg vet ikke helt...

Lenke til kommentar
,17/04/2005 : 00:51]Forøvrig merker jeg at flere av partiene, som NKP og PP blir plassert på uvisst på det meste, da burde det kanskje revurderes om det er forsvarlig å ha dem med, når de nesten ikke har tatt standpunt i noen saker, de har bare overfladiske meninger om hvordan hele samfunnet skal være, f.eks. at vi skal ha kommunisme eller en bedre eldreomsorg.

Men kanskje meningen var å ha med så mange partier som mulig?

Da har vi nok forøvrig flere andre småpartier, som muligens kanskje dessuten har meninger om flere ting.

Jeg vet ikke helt...

Står partien på "uvisst" så er det fordi jeg ikke vet hva det mener, det er ikke fordi de ikke har noen meninger om emnet. Da står de på "intet offisielt standpunkt". Men det kan godt være partiene mener noe om emnet selv om man ikke finner det i partiprogrammet, derfor kan det taes med opplysninger som viser hva de merner fra andre kilder også, som f.eks pressemeldinger og forslag til statsbudjett. Men ingern partier skal stå på "uvisst" når vi er nær valget, men det er mye å gjøre, så man får jobbe seg frem. Har sendt mail til samtlige partier med forsepørsel om de forskjellige emnene som er nevnt, har dessverre ikke fått svar fra noen enda.

 

Vil komme opp ny oversikt over de siste spørsmålene nevnt her inne snarlig :)

 

Jeg tar kun med partier som stiller til valg i oversikten Så er det noen partier man savner så er det bate til å nevne de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...