Gå til innhold

Hva du bør stemme (Informasjonstråd)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
EU

 

kilde

 

Partiet ønsker at et eventuelt fremtidig norsk medlemskap i EU skal avgjøres av folket gjennom en folkeavstemming, og medlemmene står fritt til å arbeide for sitt syn i EU- spørsmålet.

 

Resultatet av folkeavstemningen skal imidlertid respekteres.

 

Demokratene har altså samme forhold til EU som frp, og mener at avstemming skal være bindende.

 

edit: for øverig bør linken til Frps program endres til denne som er utkastet til valgprogrammet (ikke prinsipprogram og kommunevalgprogram)

Endret av hageby1
Lenke til kommentar

 

Når det gjelder abort, er DLF for selvbestemt abort, og de ønsker å utvide grensen. SV er vel for øvrig ikke for å utvide grensen, men Ap er det.

Som nevnt over så har ikke AP tatt offisielt standpunkt enda. Det er kommet forslag fra "kvinnebevegelsen" (eller hva de nå kaller seg) i AP om å utvide grensen, men det er uenighet i partiet, også blandt kvinnene.

SVs kvinnenettverk stemte nei, såvidt, men SV har i dag altså gått inn for å utvide til 16 uker. APs kvinnenettverk stemte ja, men det er en del skepsis til dette blant APs fylkesledere og topper, men standpunkt for vi vite til helgen da AP har landsmøte.

 

En annen viktig ting å ta med: Om de rike skal betale mer i skatt, dvs. skattenivå i % avhengig av lønnsnivå i kroner. Dette er det klassiske spørsmålet som fremfor alt gir hovedskille mellom Høyre- og venstresiden.

 

En annen ting, du kunne ikke greid å lage (tegne)en linje, hvor partiene plasseres til Venstre og til Høyre avhegig av i hvor stor grad partiene er borgelig eller sosialistisk. Kanskje ikke så lett det, da, men, kanskje mulig?

Lenke til kommentar
,03/04/2005 : 22:26]

 

En annen viktig ting å ta med: Om de rike skal betale mer i skatt, dvs. skattenivå i % avhengig av lønnsnivå i kroner. Dette er det klassiske spørsmålet som fremfor alt gir hovedskille mellom Høyre- og venstresiden.

 

Skal finne frem noen aktuelle spørsmål om emnet imorgen.

 

 

En annen ting, du kunne ikke greid å lage (tegne)en linje, hvor partiene plasseres til Venstre og til Høyre avhegig av i hvor stor grad partiene er borgelig eller sosialistisk. Kanskje ikke så lett det, da, men, kanskje mulig?

Tja, kan jo forsåvidt det, men problemet er at etter at partier ble mer og mer "folkepartier" som skal gjøre flest mulig fornøyd, så er det stor uenighet i hvorrdan partiene egentlig ligger. Det er til og med modeller som bruker x/Y diagram.

Lenke til kommentar
Det er til og med modeller som bruker x/Y diagram.

Og selv ikke de er alltid så gode. Jeg foreslår at vi dropper å ha en slik linje, siden en del partier er litt frem og tilbake, og at linja blir meget unøyaktig.

PS: Hvor skal sentrum være? I henhold til norsk eller internasjonal politikk?

Lenke til kommentar
Sleng ved link til Political Compass. Min mening: Beste test i sitt slag.

Link

Skal ta den med, var interessant. Kom likt som Hitler på "economics scal" :ermm::ohmy: , men heldigvis på minsussiden når det kom på den andre skalaen. Dvs, er mer liberal enn autoritær. Kom faktisk på et sted som ikke var i nærheten av noen av eksemplene nevnt, nærmest var jeg Schrøder og Martin, men jeg er et par hakk mer liberal. Lærerikt, tro jeg skal se litt på de to personene.

 

Economic Left/Right: 0.67

Social Libertarian/Authoritarian: -2.67

 

Forresten, flott at folk bidrar :thumbup:

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Sleng ved link til Political Compass. Min mening: Beste test i sitt slag.

Political Compass er sikkert grei nok for sosialister og sosialdemokrater, men for andre er den håpløs. Den skiller ikke mellom moral og politikk, og flere av spørsmålene er «biased». Dersom man for eksempel svarer at abstrakt kunst ikke er kunst eller at sex hører til innenfor ekteskapet, blir man ansett som totalitær. Dette er greit nok for sosialister, ettersom de ikke evner å se forskjell på moral og politikk, men liberalister skiller mellom disse, og et moralsk standpunkt innebærer således ikke at man skal påtvinge andre denne moralkodeksen. Da foretrekker jeg Politopia, som riktig nok går mindre i dybden, men som likevel får med det essensielle.

Lenke til kommentar
Sleng ved link til Political Compass. Min mening: Beste test i sitt slag.

Political Compass er sikkert grei nok for sosialister og sosialdemokrater, men for andre er den håpløs. Den skiller ikke mellom moral og politikk, og flere av spørsmålene er «biased». Dersom man for eksempel svarer at abstrakt kunst ikke er kunst eller at sex hører til innenfor ekteskapet, blir man ansett som totalitær. Dette er greit nok for sosialister, ettersom de ikke evner å se forskjell på moral og politikk, men liberalister skiller mellom disse, og et moralsk standpunkt innebærer således ikke at man skal påtvinge andre denne moralkodeksen. Da foretrekker jeg Politopia, som riktig nok går mindre i dybden, men som likevel får med det essensielle.

Du får sende en epost til fyren som driver sida da, kanskje han fikser på det ;)

 

Forsåvidt så får jeg -9.x/-9.x ;);)

Lenke til kommentar
Sleng ved link til Political Compass. Min mening: Beste test i sitt slag.

Political Compass er sikkert grei nok for sosialister og sosialdemokrater, men for andre er den håpløs. Den skiller ikke mellom moral og politikk, og flere av spørsmålene er «biased». Dersom man for eksempel svarer at abstrakt kunst ikke er kunst eller at sex hører til innenfor ekteskapet, blir man ansett som totalitær. Dette er greit nok for sosialister, ettersom de ikke evner å se forskjell på moral og politikk, men liberalister skiller mellom disse, og et moralsk standpunkt innebærer således ikke at man skal påtvinge andre denne moralkodeksen. Da foretrekker jeg Politopia, som riktig nok går mindre i dybden, men som likevel får med det essensielle.

Kanskje det. Uansett: Jeg kan vanskelig tenke meg at noen stemmer det ene eller det andre partiet på bakgrunn av en test på internett. Dette er jo ment som moro.

Lenke til kommentar

Kanskje det. Uansett: Jeg kan vanskelig tenke meg at noen stemmer det ene eller det andre partiet på bakgrunn av en test på internett. Dette er jo ment som moro.

"En løgn gjentatt mange nok ganger, blir til slutt en sannhet."

 

Ved å ta kanskje 10 slike tester, er det mange som faktisk tror at de ligger der hvor de har blitt anvist på disse grafene, fremfor å sette seg inn i det enkelte partis program og tenke selv. Det som er enda verre til slikt lureri er jo media. Hadde vi ikke hatt VG, DB, NRK, TV2, osv. osv. hadde man plassert sentrum i norsk politikk annerledes, og FrP hadde antakeligvis ikke vært særlig høyre-preget. Skole og liknende institusjoner må også ta sin del av ansvaret for hvordan man ser på de forskjellige politiske partiene. Lærere skal være politisk nøytrale, men jeg tror ikke jeg har sett én lærer som har vært det. Ikke engang mattelærer.

 

 

 

PS#1: Kan du utdype i oversikten hva 'besteårsregelen' går ut på?

 

PS#2: Kan du få med noe som forklarer de forskjellige partiers standpunkt til nasjonale prøver (med mindre jeg har oversett det, da)?

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Ved å ta kanskje 10 slike tester, er det mange som faktisk tror at de ligger der hvor de har blitt anvist på disse grafene, fremfor å sette seg inn i det enkelte partis program og tenke selv. Det som er enda verre til slikt lureri er jo media. Hadde vi ikke hatt VG, DB, NRK, TV2, osv. osv. hadde man plassert sentrum i norsk politikk annerledes, og FrP hadde antakeligvis ikke vært særlig høyre-preget. Skole og liknende institusjoner må også ta sin del av ansvaret for hvordan man ser på de forskjellige politiske partiene. Lærere skal være politisk nøytrale, men jeg tror ikke jeg har sett én lærer som har vært det. Ikke engang mattelærer.

Sentrum i norsk politikk den politikken man har i dag. Et sentrumsnært parti ønsker i stor grad å bevare systemet slik det er, og kan til en viss grad kalles konservative. Er man fjernere fra sentrum ønsker man forandringer. Om man er til høyre eller venstre avhenger av hvilke forandringer man ønsker.

Lenke til kommentar

PS#1: Kan du utdype i oversikten hva 'besteårsregelen' går ut på?

 

PS#2: Kan du få med noe som forklarer de forskjellige partiers standpunkt til nasjonale prøver (med mindre jeg har oversett det, da)?

Det er gjort, se under "merknader"

 

PS#2: Kan du få med noe som forklarer de forskjellige partiers standpunkt til nasjonale prøver (med mindre jeg har oversett det, da)?

 

kommer ASAP

 

 

 

Ellers:

Har tatt et lite skippertak og plassert stortingspartiene og RV stort sett ut av "uvisst" og over til der de hører hjemme. Men fortsatt er småpartiene utenfor Storting mye plassert i "uvisst", så jeg takker for alle bidra, spesielt med tanke på småpartiene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...