Gå til innhold

Hva du bør stemme (Informasjonstråd)


Anbefalte innlegg

Vet ikke hvem den andre isåfall er. Kystpartiet har også kun en.

 

men Simonsen mener jeg er i Demokratene, et eller annet parti er han ihvertfall i. Det samme som nettopp rekrutterte Jannicke ("jeg ser Ufo") dama fra VIP Robinson.

 

 

 

Legger til linker til relaterte diskusjoner her på forumet under "Merknader". Noen som vet om linker til diskusjoner herfra forumet, så bare kom med de.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DLF, NKP, RV, PP, Demokratene, Kystpartiet, Kristent Samlingsparti stiller ikke til valg i alle fylker.

Demokratene, RV og Kystpartiet stiller til valg i samtlige fylker, jf. Nettavisen-artikkelen Disse kan du stemme på i høst.

 

 

Vil på det sterkeste tro at DLF støtter adopsjon for homofile. De sier at hele deres program er bygget fullt og hellt på liberalismen, så noe annet skulle være meget galt.

Jeg vil også tro det, og jeg er for homofil adopsjon, men jeg kjenner til at enkelte DLF-ere har et annet standpunkt, så jeg er ikke sikker på hva partiet som sådan mener.

 

En annen ting, Liberaleren (en liberal avis, som dere sikkert forstår og kanskje visste) tok nylig opp stemmealternativene for liberalister ved høstens valg, de sa DLF var et alternativ, men at de ikke gikk god for hele programmet deres, se her. Har du en anelse om hvorfor, PelsJakob?

Liberaleren har en mer libertariansk innfallsvinkel enn DLF. Uenigheten ligger primært i utenrikspolitikk (for eksempel intervensjoner i andre land) og justispolitikk (for eksempel overvåking av potensielt farlige grupperinger som kommunisme, nasjonalsosialisme og islamisme).

 

 

men Simonsen mener jeg er i Demokratene, et eller annet parti er han ihvertfall i. Det samme som nettopp rekrutterte Jannicke ("jeg ser Ufo") dama fra VIP Robinson.

Dette stemmer. Simonsen er nestleder i Demokratene.

Lenke til kommentar
Dotten, du skrev ikke hva de forskjellige partiene har standpunkt til med tanke på innvandring. Det er en meget viktig faktor.

Da kan man ikke sette det opp i en like enkel måte som resten av alternativene.

 

f.eks.

 

DLF: Ja til åpne landegrenser

FrP: Kun for ærlige innvandrere (litt strengere kontroll)..

KrF: Mindre innvandring

 

(Jeg er ikke sikker på om dette stemer, det var bare noe jeg tippet på, men det illustrerer at det er en sak som ikke kan beskrives med ja/nei.)

Lenke til kommentar
Vet ikke hvem den andre isåfall er. Kystpartiet har også kun en.

 

men Simonsen mener jeg er i Demokratene, et eller annet parti er han ihvertfall i. Det samme som nettopp rekrutterte Jannicke ("jeg ser Ufo") dama fra VIP Robinson.

 

 

 

Legger til linker til relaterte diskusjoner her på forumet under "Merknader". Noen som vet om linker til diskusjoner herfra forumet, så bare kom med de.

http://epos.stortinget.no/representanter.aspx

 

Evje, Ursula (1944-) Uavhengig representant

- trakk seg fra Frp etter nominasjonen i Akershus der hun mente en kanidat ble droppet grunnt homofil legning.

 

Høyre er også imot bransjeavtalen

 

Kilde

 

10 grunner til at ungdom bør stemme Høyre

....

8. Opphev skolebokmonopolet!

 

Bokhandlerne og forleggerne har inngått en avtale om at det ikke skal være priskonkurranse på bøker i Norge. Dermed kan de ta høy pris for bøkene uten å tape penger. Det er derfor skolebøker er så dyre i Norge. Slike avtaler er strengt forbudt i norske lover, men Ap-regjeringen har gitt bokbransjen dispensasjon fra loven - senest i 1996.

 

Høyre vil forby bransjeavtalen slik at skolebøkene kan bli mye billigere.

 

...

 

Dog, jeg har ikke funnet noe direkte i programmet om det, men jeg tviler at de vil gå imot noe de selv innførte perioden før.

 

Frp er for valgfritt sidemål

 

Norsk skole preges i stadig større grad av reduserte norskkunnskaper blant elever på grunnskolenivå. Det er en utvikling som er svært bekymringsverdig, og den tvungne sidemålsundervisningen bidrar til å redusere elevenes motivasjon i norskfaget, og å forstyrre elevenes språkoppfatning. Fremskrittspartiet vil derfor fjerne den tvungne skriftlige sidemålsundervisningen, og isteden tilby faget som valgfag. Muntlig sidemål bør inngå som en naturlig del av den ordinære norskundervisningen men uten at kunnskap i sidemål skal måles prøver eller eksamen. 

S. 92/93 vis du vil dobbeltsjekke.

Kilde

 

Sosialistisk Venstreparti er imot valgfritt sidemål

Det Norske Arbeiderparti er imot valgfritt sidemål

Kristelig Folkeparti er imot valgfritt sidemål

Senterpartiet er imot valgfritt sidemål

 

Kilde

- arbeide for å opprettholde obligatorisk sidemål.

 

Kilde s. 35

språkpolitikk. Bokmål og nynorsk skal være likeverdige skriftspråk i Norge og

sidemålsundervisningen i skolen skal beholdes og utvikles.

 

Kilde linje 10-11, Side 53.

at det fortsatt skal gis obligatorisk opplæring i sidemål i grunnskolen.

 

Kilde

Skoleelever må sikres god opplæring i begge målformer. Sidemålsopplæringa må utvikles og bedres, ikke avvikles.

 

 

Høyre vil beholde tv-lisensen

 

Kilde Linje 40-46 s. 52

Høyre mener at NRK skal være redaksjonelt uavhengig, og at allmennkringkastingsoppdraget fortsatt skal være lisensfinansiert og reklamefritt. NRKs arkiver er en uvurderlig nasjonal fellesarv som må digitaliseres og gjøres tilgjengelig for allmennheten.

 

Homofil adopsjon

 

Kilde Linje 9-18 s. 42

Adopsjon

Å adoptere dreier seg ikke om voksnes rett til barn, men om barns rett til gode omsorgspersoner. Når samfunnet velger foreldre for et barn, er det avgjørende at barnets beste og foreldrenes omsorgsevne står i sentrum. Høyre mener derfor at ingen i utgangspunktet skal være ekskludert fra å bli vurdert som adoptivforeldre.

 

Høyre vil gjøre ordningen med stebarnsadopsjon for homofile i registrert partnerskap enklere.

 

Dette er som nevnt tidligere ikke helt sikkert og at det vil bli debattert på landsmøte 5. Mai 2005. Unge Høyre har sterkt markert at de er for dette.

 

Skal prøve å finne litt mer, vil legge til fortløpende.

Endret av hageby1
Lenke til kommentar
Vet du noe mer om DLF sine standpunkt i de nye sakene som er nevnt? (Også o de ikke harnoe offisielt standpunkt)

Jeg har undersøkt spørsmålet om homofil adopsjon, og der har partiet ennå ikke noe offisielt standpunkt. Jeg vil imidlertid tro at dette blir avgjort på landsmøtet neste helg.

 

Når det gjelder å bygge gasskraftverk, kan man strengt tatt ikke si at DLF er hverken for eller imot (i den forstand at staten skal bygge ut gasskraftverk), men de ønsker å tillatte private aktører å bygge gasskraftverk.

 

Også i spørsmålet om å bestemme renten har DLF et alternativt syn. De er riktig nok imot at politikerne skal fastsette renten, men i motsetning til de andre som er imot, mener de at heller ikke Norges Bank skal gjøre det. Dette vil være opp til den enkelte (private) bank.

 

Det er vanskelig å si om DLF er for eller imot økte bevilgninger til politiet. På den ene side ønsker de å bekjempe kriminalitet i større grad, men på den annen side vil de tillate en del som i dag er kriminelt, noe som vil medføre lavere kostnader for politi og rettsvesen. Det samme gjelder økte bevilgninger til forsvaret.

 

DLF er for NATO-medlemskap. De er også for skatte- og avgiftslettelser, men ikke bare til innbyggere i Finnmark og Nord-Troms. Jeg regner med at svaret da blir at de er imot skattelettelser til Finnmark og Nord-Troms, ettersom de ikke er for forskjellsbehandling av innbyggere der og andre steder med hensyn til skattetrykk.

 

Forbud mot strippebarer og liknende er DLF imot, de mener at sidemålsundervisning bør være valgfri og de er imot å begrense innvandring fra utenfor EØS-land.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta med det med utvidelse av abortloven?

SV har endelig vedtatt ja-standpunkt i dag, AP vil ta det opp på neste helgs landsmøte, de er vel litt positive, men har også motstand i partiet mot det.

KRF er selvsagt i mot selvbestemt abort i det hele tatt, men hvilke standpunkt har egentlig Høyre og FRP til dette? Har bare hørt noe fra FPU, og de var positive.

 

Og når det gjelder abortmotatandernes egen liste, hvilket parti er det ellers snakk om, et Høyre- eller venstreorientert? Eller er det kun abortsaken de har noen mening om?

Lenke til kommentar

Takk for infor Hageby1 og PelsJacob, har gjort endringer, dere kan dobbeltsjekke om de er gjort riktig om dere har noen sekunder å avse :thumbup:

 

Olsen: Har tatt med arbeidsmiljøloven, har du noen spesiell spørsmålsformulering som er aktuell i pensjonsreformen?

 

Protus: Den blir tatt med ASAP

Lenke til kommentar
Olsen: Har tatt med arbeidsmiljøloven, har du noen spesiell spørsmålsformulering som er aktuell i pensjonsreformen?

OK.

 

Besteårsregelen er visst viktig for mange. Så for/mot besteårsregelen er kanskje noe å bygge spørsmål på. Eventuelt For/mot pensjonkommisjonens instilling til ny pensjonsreform.

Lenke til kommentar
Takk for infor Hageby1 og PelsJacob, har gjort endringer, dere kan dobbeltsjekke om de er gjort riktig om dere har noen sekunder å avse :thumbup:

Under «Toppløsbarer og strippeklubber bør forbys» og «Sidemålsundervisning bør være valgfri» har du lagt til DLF under henholdsvis mot og for, men du har ikke fjernet dem fra «uvisst».

 

Når det gjelder abort, er DLF for selvbestemt abort, og de ønsker å utvide grensen. SV er vel for øvrig ikke for å utvide grensen, men Ap er det.

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder abort, er DLF for selvbestemt abort, og de ønsker å utvide grensen. SV er vel for øvrig ikke for å utvide grensen, men Ap er det.

Som nevnt over så har ikke AP tatt offisielt standpunkt enda. Det er kommet forslag fra "kvinnebevegelsen" (eller hva de nå kaller seg) i AP om å utvide grensen, men det er uenighet i partiet, også blandt kvinnene.

Lenke til kommentar
er det mulig å stemme blankt, eller nekter fascistene meg å stemme blankt?

Hva vil forskjellen være på å stemme blankt og å avstå fra å stemme?

Hvorfor vil du stemme blankt? Mener du å ved dette uttrykke at du ikke vil at noen skal styre landet; alle stortings/regjeringsplasser skal være tomme?

Du kan vel kanskje stemme på et parti, men endre alle på hele lista til andre personer som du vil skal vinne, hvis du heller vil dét.

Lenke til kommentar

Hvis 40% i et fylke er for et parti, tror jeg det er mulig å stemme på dem. Det hadde vel ikke skadet å ha muligheten til å stemme blankt, men jeg ser ikke helt den praktiske nytten. Man vil vel alltid prøve å stemme på et parti som hvertfall drar norges politikk i den retningen man ønsker, selv om partiet kanskje ikke støtter alle saker du skulle ønske det gjorde. Da motvirker hvertfall din stemme makten til de andre partiene som regelrett motarbeider den politikken du mener passer landet best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...