Gå til innhold

Hva du bør stemme (Informasjonstråd)


Anbefalte innlegg

Hvis elevene tåler litt reklame i skolebøkene sine, som de sikkert gjør i alle blader og nettsider de leser, kan det lett bli en realitet med gratis skolebøker. FrP har troen på at reklamefinansierte skolebøker er tingen. Jeg tror også det kunne ha vert tingen. I allefal prøvd det. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis elevene tåler litt reklame i skolebøkene sine, som de sikkert gjør i alle blader og nettsider de leser, kan det lett bli en realitet med gratis skolebøker. FrP har troen på at reklamefinansierte skolebøker er tingen. Jeg tror også det kunne ha vert tingen. I allefal prøvd det.  :thumbup:

For at reklame skal være noen vits for annonsørene så må de få dekt utgiftene sine gjennom økt salg. Det økte salget må nødvendigvis være så stort at det dekker reklamekostnaden. Prisen det koster å reklamere øker prisen på produktene.

 

Bare for enkelhets skyld la oss ta et regnestykke: Skoleelevene får reklamefinansierte bøker til en verdi av 1000kr per elev per år. Produsentene av produkter må betale til sammen 1000kr per elev i reklame og forventer at dette skal dekke inn ekstrautgiften med reklame. La oss si at de forventer å selge produkter som ellers koster til sammen 10.000kr per elev per år. Men på grunn av reklamen vil de altså koste 11.000kr per elev. Hvem betaler til slutt regninga for skolebøkene? Jo, elevene eller rettere sagt foreldrene som indirekte må betale 1000kr mer for produktene de kjøper. Evt. kjøper produkter for 11.000kr mer enn de ville gjort uten reklame.

 

Fordelingen vil nok bli ujevn slik at de som har dårlig råd ikke betaler sin "andel" av skolebøkene gjennom produkter, mens de med god råd betaler mer enn din "andel" av skolebøkene.

 

Reklamefinansiering er altså ikke noen fiks løsning som gjør at både staten og elevene slipper å betale for bøkene, det er rett og slett bare en skjult og indirekte måte å skyve kostnaden over fra staten til folket.

 

Frp har tidligere i valgkampen blitt beskylt for å ikke tenke så veldig langt og jeg synes ikke dette styrker Frp sin troverdighet i det å tenke langt. (slik de selv påstår)

 

Edit: For å ikke kommer med mer OT innlegg så svarer jeg på neste innlegg her:

Det er forskjell på å tenke langsiktig og på å tenke langt (rekkevidden av konsevkenser i mange ledd). Jeg er forøvrig helt enig i at Frp har vær forut for sin tid i en del saker.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Frp har tidligere i valgkampen blitt beskylt for å ikke tenke så veldig langt og jeg synes ikke dette styrker Frp sin troverdighet i det å tenke langt. (slik de selv påstår)

Så er det nå slik at i mange saker så har FRP vært forut for sin tid. Rart at partier som dilter etter FRP beskylder dem for ikke å tenke langsiktig.... :hmm:

 

 

Edit: Tok og ble OT i min egen tråd her :innocent:

 

Videre diskusjon bør således taes i egen tråd.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Til informasjon:

 

Så snart valget er over kommer hele denne tråden med unntak av førsteposten til å bli splittet ut og løsnet. Førsteposten kommer fortsatt til å bli stående som sticky, og det vil bli anledning til å poste oppdateringer om partienes standpunkter i stickyen fortsatt, og de vil bli lagt inn i førsteposten slik at den holdes oppdatert. Jeg ser dog for meg at det ikke vil skje så ofte i tiden fremover. Men innleggene så langt forsvinner altså ut i en egen tråd.

 

Takk til alle som har bidratt så langt, og spesiell takk til Dotten som tok initiativet og jobben med å vedlikeholde stickyen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg vil bare minne om disse linkene for de som vil stemme taktisk:

Oversikter over meningsmålinger og hvor mange mandater det ville medført:

Sør-Trøndelag: Historisk graf Tabell med antall mandater Valglister for alle partier

10 Mandater fra Sør-Trøndelag:

 

Arbeiderpartiet:

01 Trond Giske, født i 1966, Trondheim Sikker

02 Gunn Karin Gjul, født i 1967, Ørland Sikker

03 Jorodd Asphjell, født i 1960, Orkdal Sikker

04 Eva Kristin Hansen, født i 1973, Trondheim Usikker

 

Fremskrittspartiet:

01 Per Sandberg, født i 1960, Levanger Sikker

02 Tord André Lien, født i 1975, Trondheim Usikker

 

Høyre:

1.Børge Brende, Trondheim - Nærings og handelsminister (1965) Sikker

2. Linda Cathrine Hofstad, Klæbu - Stortingsrepresentant (1977) Usikker

 

Kristelig Folkeparti:

1 Ola T. Lånke, Trondheim Usikker

 

Senterpartiet:

1. Ola Borten Moe, 28 Trondheim Sikker

 

Sosialistisk Venstreparti:

1 Øystein Djupedal Trondheim Sikker

2 Ingvild Vaggen Malvik Malvik Sikker

Kommentar til Sør-Trøndelag:

De som vil ha borgelig regjering gjør det lurt i å ikke velge Frp

siden de neppe fåre noe regjeringsamarbeid likevel, men velge Høyre får å få sikret den andre (og usikre) mandaten fra Sør-Trøndelag eller Venstre for å få de over sperregrensa, eller Krf for å sikre den ene usikre mandaten.

De som vil ha det rødgrønne alternativet bør styre unna f.eks Kystpartiet, RV og velge Arbeiderpartiet for å sikre deres 4. (og usikre) mandat.

 

Nord-Trøndelag: Historisk graf Tabell med antall mandater Valglister for alle partier

6 Mandater fra Nord-Trøndelag[/b]:

 

Arbeiderpartiet:

1 Bjarne Håkon Hanssen, født i 1962, Namsos Sikker

2 Gerd Janne Kristoffersen, født i 1952, Verdal Sikker

3 Arild Aglen Grande, født i 1978, Levanger Usikker

 

Fremskrittspartiet:

1 Robert Eriksson, født i 1974, Verdal Sikker

 

Høyre:

1 Joar Olav Grøtting, født i 1955, Nærøy Usikker

 

Kristelig fokeparti:

1 Arne Lyngstad, født i 1962, Verdal Usikker

 

Senterpartiet:

1 Lars Peder Brekk, født i 1955, Vikna Sikker

 

Sosialistisk Venstreparti:

1 Inge Ryan, født i 1956, Nærøy Sikker

Kommentar til Nord-Trøndelag:

De som vil ha borgelig regjering gjør det lurt i å ikke velge Frp

siden de neppe fåre noe regjeringsamarbeid likevel, men velge Høyre får å få sikret den ene og usikre mandaten fra Nord-Trøndelag eller Venstre for å få de over sperregrensa, eller Krf for å sikre den ene usikre mandaten.

De som vil ha det rødgrønne alternativet bør styre unna f.eks Kystpartiet, RV og velge Arbeiderpartiet for å sikre deres 3. (og usikre) mandat. (SV får 2 mandater nesten uansett hvordan det går)

 

Møre og romsdal: Historisk graf Tabell med antall mandater Valglister for alle partier

10 Mandater fra Møre og romsdal:

 

Arbeiderpartiet:

01 Asmund S Kristoffersen 1944 Tingvoll Sikker

02 Karita Bekkemellem Orheim 1965 Vestby Sikker

03 Svein Asbjørn Gjelseth 1950 Herøy Usikker

 

Framstegspartiet:

01 Harald Tom Nesvik 1966 Ålesund Sikker

02 Lodve Solholm 1949 Ålesund Sikker

03 Harald Valved 1951 Molde Usikker

 

Høgre:

01 Petter Åsmund Løvik 1949 Volda Sikker

02 Elisabeth Røbek Nørve 1951 Ålesund Usikker

 

Kristelig folkeparti:

01 May Helen Molvær Grimstad 1968 Sula Sikker

 

Senterpartiet:

01 Eli Sollied Øveraas 1949 Molde Usikker

 

Sosialistisk venstreparti:

01 Bjørn Jacobsen 1960 Molde Sikker

Kommentar til Møre og romsdal::

De som vil ha borgelig regjering gjør det lurt i å ikke velge Frp

siden de neppe fåre noe regjeringsamarbeid likevel, men velge Høyre får å få sikret den andre og usikre mandaten fra Nord-Trøndelag eller Venstre for å få de over sperregrensa, men ikke Krf fordi det likevel er usansynlig at de får inn sin andre mandat. Frp står riktignok på vippen til 3 mandater så det er sikkert mange Frp-velgere som ikke gidder å hoppe over til Høyre siden det kan medføre at Frp mister sin 3. mandat.

De som vil ha det rødgrønne alternativet bør styre unna f.eks Kystpartiet, RV og velge Arbeiderpartiet for å sikre deres 3. (og usikre) mandat. (SV får 2 mandater nesten uansett hvordan det går)

 

Det hadde vært fint hvis noen andre hadde laget oversikter for andre fylker :yes:

 

TWFA: Du har vel et stort dillemma hvis jeg har tolket deg riktig at du vil ha en borgelig regjering, men mener at Lars Sponheim, Venstre (avartaren din) og Krf er de mest destruktive partiene på stortinget. :p (Det borgelige alternativet trenger jo å stemme frem Venstre så de kommer over sperregrensa for å beholde makta)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
"Frp var mot forslaget fra første stund, og nektet å gi etter på det." Siden du skriver i fortid, vill det si at forslaget allerede har gått gjennom og det vill ikke ha noe videre effekt om Frp skulle vinne valget?

Nei, forslaget ble forkastet og erstattet med et nytt.

 

 

Om du er teknisk interessert kan du jo også vurdere SV som vil at staten skal sponse avanserte mobiltelefoner på alle elever, og bærbare pc'er på alle lærere.

Jeg vil ikke at mine skattepenger skal gå med til å gi unger gratis mobiltelefon! SMS-språk er irriterende nok som det er, om man ikke skal legge opp til det fra skolen sin side.

 

 

Jeg ser veldig mange grunner til å stemmer FRP nå, er bare redd for at de fører en uansvarlig økonomisk politik. Men det kan jo være jeg har fått det intrykket av andre politikere.

Frp vil ikke få flertall alene, så det man må satse på er at Frp blir store nok til at Høyre ikke lenger kan ignorere dem, og kanskje får vi et regjeringssamarbeid mellom Høyre og Frp.

 

Det betyr videre at vi kan se hvordan Frp faktisk gjør det i en maktposisjon, samtidig som det er et parti der som har erfaring med å sitte i regjering, noe som vil være positivt hvis man er skeptisk til Frp.

 

Men det viktige er at Frps kjernesaker er mer frihet til individet og bl.a. lavere skatter, som igjen fører til mer penger til deg og med, og flere arbeidsplasser.

 

 

De som vil ha borgelig regjering gjør det lurt i å ikke velge Frp

Uenig. Den borgerlige siden har en stor mulighet, og det er et sterkt Frp som blir såpass stort at det blir regjeringssamarbeid.

Lenke til kommentar
Om du er teknisk interessert kan du jo også vurdere SV som vil at staten skal sponse avanserte mobiltelefoner på alle elever, og bærbare pc'er på alle lærere.

Jeg vil ikke at mine skattepenger skal gå med til å gi unger gratis mobiltelefon! SMS-språk er irriterende nok som det er, om man ikke skal legge opp til det fra skolen sin side.

Der er jeg enig med deg. Jeg prøvde egentlig bare på en litt dum (forsøkt humoristisk) måte å vise at det finnes mye viktigere saker å priorietere enn hva som er gøyalt med tanke på fokus på det rent tekniske. En slags halvveis mot-reaksjon mot Declines innlegg litt ovenfor (ikke at det er noe galt i internettpartiprogram, eller hva nå enn det var). Jeg er selv av den oppfatning at det finnes mange faktorer å ta hensyn til, og når man ser på helheten, så har det som har med teknisk interesse å gjøre liten betydning (men det er selvsagt min egen mening).

Lenke til kommentar

De jeg vant lå på adresseavsien sine sider og var bare for de tre fylkene. Men jeg blir forundret om adresseavisen er de eneste med slike sider. Det er litt tidkrevende så jeg håpet noen andre kunne lage oversikt for andre fylker ;)

 

Her er noen ressurssider jeg fant i farta:

Avisa Nordlands valgsider Mandatliste finnes langt nede på siden. Meningsmålinger fant jeg ikke i farta. Mulig SSB har slikt.

 

Oppland Arbeiderblads valgsider Her fant jeg verken meningsmålinger eller mandatliste.

 

Statistisk SentralByrå sine valgsider

Statistisk SentralByrå sine valgsider for 2001 med geografiske statistikker.

 

NRK har vist fylkesvise valgsider. Her er en artikkel om Oppland og de 7 mandatene der.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...