Gå til innhold

Hva du bør stemme (Informasjonstråd)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I Ålesund (eller med Ålesund VGS) var det nokk en gang Høyre og FRP som vant debatten uten problemer, som det er vært eneste år. Nokk en gang ble SP og RV herset med av folk som faktisk visste hva de snakket om.

 

Høyre og FRP diskuterte politikk som omhandlet annet en BARE skole, og klarte å svare på alt som omhandlet egen politikk. De visste noen ganger bedre politiken til de andre partiene en representantene fra de partiene..

 

RV Snakket bare om bombefly, gratis bøker, den Amerikanske krigsmaskinen og at de skal bygge ungdomshus.

 

SV sin representant var i grunn ganske dyktig, men Høyre og FRP var mye flinkere, så debatten gikk bare mellom frp, høyre og SV.

 

KsP fikk også sine kommentarer til tider, men de ble bare ledd av(bokstavlig talt, folk røyste seg og lo av de) når de sa blant annet "Stem Ksp, og få Jesus med på kjøpet!"

 

SP var flink både på innledning og avsluttning, men det var også de eneste kommentarene deres. Samme gjaldt KrF.

 

Man begynner å lure litt hvordan et parti har tenkt å vinne velgere hvis de sender representanter som ikke tør å snakke for seg. Det er uten tvil FRP og Høyre som blir hørt grunnet de sender faktiske politikere.

 

 

Så, jeg skal uten tvil stemme Høyre eller FRP, men vet ikke helt hvilken av de. At høyre ikke vill bevilge mer penger til forsvaret er noe som bekymrer meg litt, da det er mange som ikke får være med på førstegangstjeneste grunnet mangel på penger i forsvaret (1/3 av mitt kull får gjennomføre sin førstegangstjeneste)

EU vet jeg rett og slett alt for lite om, jeg har altid ansett det som en u-ting.

 

Men jeg tror Høyre er mye flinkere når det gjelder økonomien, så jeg tror det blir de..

Lenke til kommentar
Man begynner å lure litt hvordan et parti har tenkt å vinne velgere hvis de sender representanter som ikke tør å snakke for seg.

Jeg spurte rett og slett noen andre representanter for SP om dette etter vår skoledebatt, men de hadde ei ny jente som gjerne ville prøve seg på slike debatter, og da kunne de ikke nekte henne, sa de. SP og MP-DG led begge hardt under manglende entusiasme, ferdigheter og viten på vår skoledebatt, hvilket i og for seg er synd, for det er morsomt om man får en god debatt med gode argumenter fra alle parter.

Lenke til kommentar
Kanskje litt lite relevant dette, men er dagbladet veldig mot Høyre/Frp? eller er det bare tilfeldig at de legger så mye vekt på det negative med de partiene?

Dagbladet redaktøren er en SV mann og avisen satser friskt på å tiltrekke seg spesielt kvinnnelige lesere. Tallet på journalister som stemmer høyre ligger rundt 13%, tallet på journalister som stemmer FRP er under 4%.

 

Men det skal dog nevnes at få partier har fått mer "pepper" enn SV så langt i valgkampen, men de har vel også seg selv å takke. AP er som ventet under sine "beskyttende vinger", noe de vel egentlig har vært siden Jagland/Stoltenberg konflikten. Men jeg har et inntrykk av at nettavisene gir et mer variert bilde av tingenes tilstand.

 

Når 70% av journalistene stemmer SV og AP så vil det innvirke på journalistikken, det er ikke til å komme utenom. Men det er bare å ha i bakhodet, spesielt når man leser avisenes meninger og ytringer.

Lenke til kommentar
I Ålesund (eller med Ålesund VGS) var det nokk en gang Høyre og FRP som vant debatten uten problemer, som det er vært eneste år. Nokk en gang ble SP og RV herset med av folk som faktisk visste hva de snakket om.

 

Høyre og FRP diskuterte politikk som omhandlet annet en BARE skole, og klarte å svare på alt som omhandlet egen politikk. De visste noen ganger bedre politiken til de andre partiene en representantene fra de partiene..

 

RV Snakket bare om bombefly, gratis bøker, den Amerikanske krigsmaskinen og at de skal bygge ungdomshus.

 

SV sin representant var i grunn ganske dyktig, men Høyre og FRP var mye flinkere, så debatten gikk bare mellom frp, høyre og SV.

 

KsP fikk også sine kommentarer til tider, men de ble bare ledd av(bokstavlig talt, folk røyste seg og lo av de) når de sa blant annet "Stem Ksp, og få Jesus med på kjøpet!"

 

SP var flink både på innledning og avsluttning, men det var også de eneste kommentarene deres. Samme gjaldt KrF.

 

Man begynner å lure litt hvordan et parti har tenkt å vinne velgere hvis de sender representanter som ikke tør å snakke for seg. Det er uten tvil FRP og Høyre som blir hørt grunnet de sender faktiske politikere.

 

 

Så, jeg skal uten tvil stemme Høyre eller FRP, men vet ikke helt hvilken av de. At høyre ikke vill bevilge mer penger til forsvaret er noe som bekymrer meg litt, da det er mange som ikke får være med på førstegangstjeneste grunnet mangel på penger i forsvaret (1/3 av mitt kull får gjennomføre sin førstegangstjeneste)

EU vet jeg rett og slett alt for lite om, jeg har altid ansett det som en u-ting.

 

Men jeg tror Høyre er mye flinkere når det gjelder økonomien, så jeg tror det blir de..

Nå har jeg laget egen skoledebatt-tråd: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=464599

 

Hehe, var kristent Samlingsparti på skolen deres? :!: Var det ungdommer som representerte dem?

 

Lo oss fortsette i min nye tråd med dette om skoledebatter. :w00t:

Endret av [Protus]
Lenke til kommentar
Så, jeg skal uten tvil stemme Høyre eller FRP, men vet ikke helt hvilken av de.

Hvis du er ung og liker tekniske ting (noe du antakelig gjør, siden dette er et hardware-forum), så kan du jo ta dette med i vurderingen:

 

I det opprinnelige forslaget til ny åndsverkslov fremmet av Høyre, Krf og Venstre, var det lagt opp til at den som produserer innhold (musikk, film, spill) skal kunne diktere hvilket utstyr du skal kunne bruke for å spille av dette innholdet.

 

Det vil si at hvis du har kjøpt en ny film som er forsøkt låst til en viss type avspiller og har valget mellom en dyr offisiell avspiller og en billig uoffisiell som omgår beskyttelsen, så ville filmbransjen kunne saksøke produsenten og selgeren av den billige avspilleren, og deg for å gå til innkjøp av den. Og Microsoft vil kunne saksøke folk som produserer programvare for f.eks. Linux for å kunne spille av beskyttede Microsoft-formater. På den måten kan de hindre konkurranse.

 

DVD-Jon ville blitt dømt etter det opprinnelige lovforslaget.

 

Frp var mot forslaget fra første stund, og nektet å gi etter på det. Høyre forsvarte forslaget med stor iver. (Og AP ombestemte seg noe sånt som tre til fem ganger, men heldigvis holder du deg visst unna skattepartiet.)

Lenke til kommentar
Når kommer det i partiprogrammet?

Det kommer i parti-programmet når Høyre faktisk går inn for dette, noe de ikke gjør på det nåværende tidspunktet.

 

Det jeg prøver å si er at Høyre-mannen var 1: lite informert, eller 2: prøvde å lure til seg en stemme fra den som spurte hvorfor Høyre var imot en økning av denne grensen.

Lenke til kommentar
Når 70% av journalistene stemmer SV og AP så vil det innvirke på journalistikken, det er ikke til å komme utenom. Men det er bare å ha i bakhodet, spesielt når man leser avisenes meninger og ytringer.

Sant nok, sant nok! Hør hør! :yes:

Og det bør være en tankevekker for de som helt og holdent tror vi har demokrati og fri presse fra ende til annen her i landet vårt.

:hmm:

Lenke til kommentar
I det opprinnelige forslaget til ny åndsverkslov fremmet av Høyre, Krf og Venstre, var det lagt opp til at den som produserer innhold (musikk, film, spill) skal kunne diktere hvilket utstyr du skal kunne bruke for å spille av dette innholdet.

 

Det vil si at hvis du har kjøpt en ny film som er forsøkt låst til en viss type avspiller og har valget mellom en dyr offisiell avspiller og en billig uoffisiell som omgår beskyttelsen, så ville filmbransjen kunne saksøke produsenten og selgeren av den billige avspilleren, og deg for å gå til innkjøp av den. Og Microsoft vil kunne saksøke folk som produserer programvare for f.eks. Linux for å kunne spille av beskyttede Microsoft-formater. På den måten kan de hindre konkurranse.

 

DVD-Jon ville blitt dømt etter det opprinnelige lovforslaget.

 

Frp var mot forslaget fra første stund, og nektet å gi etter på det. Høyre forsvarte forslaget med stor iver. (Og AP ombestemte seg noe sånt som tre til fem ganger, men heldigvis holder du deg visst unna skattepartiet.

Intresant..

"Frp var mot forslaget fra første stund, og nektet å gi etter på det." Siden du skriver i fortid, vill det si at forslaget allerede har gått gjennom og det vill ikke ha noe videre effekt om Frp skulle vinne valget?

Lenke til kommentar

Om du er teknisk interessert kan du jo også vurdere SV som vil at staten skal sponse avanserte mobiltelefoner på alle elever, og bærbare pc'er på alle lærere.

Jeg mener at man må tenke helhet her; for det første, dette vil koste en god del penger som kan gå til andre ting. For det andre, vil de pengene dette koster gå utover skattebetalerne, siden det hverken vokser penger, mobiltelefoner eller bærbare pc'er på trær.

Lenke til kommentar

Kan garantere deg at jeg ikke stemmer på SV, av utallige grunner egentlig, skolepolitiken deres er rett og slett helt fjern for meg.. liker settningen høyre bruker så ofte "SV's Leke skole". Bærbare pc'er til lærere? nei det tror jeg ikke hjelper stort på realfag kunnskapene til folk. Og bok ordningen til SV er mildt sagt fjern, alle elever skal få gratis bøker (med et budsjett på 200millioner), det tilsvarer ca 1250 kr pr elev tror jeg det var. Noe som er over 2000kr mindre en hva de får de som får bokstipend, og det er jo de som faktisk trenger det. Jeg hadde ikke hatt nok til bøker med 1250 kr såfall..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...