Gå til innhold

Hva du bør stemme (Informasjonstråd)


Anbefalte innlegg

hvordan man kan privatisere noe uten å utsette det for konkurranse ? For meg høres dette ut som en selvmotsigelse.

Forskjellen mellom konkurranseutsetting og privatisering består i all hovedsak av to punkter. Konkurranseutsetting innbærer at staten setter en statlig tjeneste på anbud. Den private bedrift som vinner anbudsrunden, overtar driften av tjenesten, og staten betaler. Dette innebærer:

 

1) Bedriften har statsstøttet monopol på tjenesten.

 

2) Finansieringen av tjenesten kommer ikke direkte på kunden; altså har ikke kunden noe pressmiddel for å kreve høyere kvalitet på tjenesten (de kan ikke true med å trekke finansieringen), og bedriften får betalt selv om kunden skulle velge å avslutte sitt kundeforhold til bedriften (noe som er umulig - se første punkt).

Endret av farke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

modellmakt: Jeg vet ikke hvorfor jeg måtte forklare dette ordet for deg, men nå har du i allefall fått det forklart.

 

Når det gjelder Sandbergs uttalelser så har det vel mere å gjøre med at de vil snakke mindre om det fordi det skremmer velgerne, ikke at de vil slutte å jobbe for det.

Lenke til kommentar
Hva burde jeg stemme dersom: Jeg vil ha ha strengere innvandrings-politikk MEN ikke privatisering? FrP er de eneste jeg har sett meg ut, men jeg er ikke for privatisering. Finnes det noe alternativ?

Tja, det blir litt av en røre. Høyre har jo veldig streng innvandringspolitikk. men er også for privatisering. Et alternativ for deg kan jo være AP, men ettersom de vil gå i tospann med SV så spørs det hva som skjer med innvandringen. Er dette de to eneste sakene som er viktig for deg til valget?

Lenke til kommentar
Et alternativ for deg kan jo være AP, men ettersom de vil gå i tospann med SV så spørs det hva som skjer med innvandringen. Er dette de to eneste sakene som er viktig for deg til valget?

Det er de to sakene jeg har i hodet, egentlig. AP er utelukket, de vil jo gi egne plasser for muslimer. Ser ikke ut som det er noen partier som har strikt innvandrings-politikk og som er imot privatisering :-/

Lenke til kommentar
At de som er flinkest, og ikke har mye penger - ikke kommer til pga. de som har penger får bedre utdanning.

Du mangler kunnskap.

 

I et system der staten betaler og private utfører oppgavene så er det ikke avhengig av hvor flink eller rik man er hvilke behandling man får.

 

I dagens sosialistiske samfunn derimot, hvor offentlige og private institusjoner ikke er likestillt, så er de private institusjonene forbehold dem som har råd.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
At de som er flinkest, og ikke har mye penger - ikke kommer til pga. de som har penger får bedre utdanning.

Du mangler kunnskap.

 

I et system der staten betaler og private utfører oppgavene så er det ikke avhengig av hvor flink eller rik man er hvilke behandling man får.

 

I dagens sosialistiske samfunn derimot, hvor offentlige og private institusjoner ikke er likestillt, så er de private institusjonene forbehold dem som har råd.

Bush tenker nok på skole, og privatisering på det området.

Endret av -mAdz-
Lenke til kommentar
I et system der staten betaler og private utfører oppgavene så er det ikke avhengig av hvor flink eller rik man er hvilke behandling man får.

Med tanke på skole:

En forutsetning for dette må også være fritt skolevalg, man må ha mulighet til å komme inn på de skolene man selv(eller foreldrene) ønsker og alle resiseutgifter må bli dekket(selv om ikke det er nærmeste skolen man ønsker å gå på).

 

Det samme gjelder privatisering av andre oppgaver som i dag er statlige, valg må være på plass eller så vil nok tilbudet være dårligere.

Lenke til kommentar
En forutsetning for dette må også være fritt skolevalg, man må ha mulighet til å komme inn på de skolene man selv(eller foreldrene) ønsker

Og, etter grunnskolen, som man har gjort seg fortjent til via karakterer. Man må passe seg for å fjerne karakterer for høyt opp i skolesystemet, da dette både gir dårlige muligheter for studier i utlandet, samt at det kan gi dårlige effekter på elevfordelingen i den norske skolen høyere opp.

Lenke til kommentar
En forutsetning for dette må også være fritt skolevalg, man må ha mulighet til å komme inn på de skolene man selv(eller foreldrene) ønsker

Og, etter grunnskolen, som man har gjort seg fortjent til via karakterer. Man må passe seg for å fjerne karakterer for høyt opp i skolesystemet, da dette både gir dårlige muligheter for studier i utlandet, samt at det kan gi dårlige effekter på elevfordelingen i den norske skolen høyere opp.

Jeg er for reellt fritt skolevalg. At elevene får velge hvilken linje de vil inn på uavhengig av karakteren. De aller fleste kommer inn på den linja de vil, men ca 10% gjør det ikke. Det tror jeg ofte fører til at elevene begynner på linjer de ikke ønsker å gå på og da gjør det mye dårligere enn de ville gjort på den linjen de ønsket å komme inn på.

 

Det folk kaller fritt skolevalg i dag er ikke noe annet enn karakterstyrt skolevalg.

Lenke til kommentar

olsen: ungene trenger både noe å sikte etter og noe som pisker dem litt hvis de gjør det dårlig. Hvis ikke det er slik så kan man drite lang vei i skolen og likevel komme inn på hva man vil. Dvs. at vi får ennå dårligere elever enn i dag. (som om det ikke har gått langt nok i ustrukturering i skoleverket)

 

Uten motivasjon er det ingen som gidder å gjøre noe.

Lenke til kommentar

Enkelte evner rett og slett ikke å gjøre det bra i mange fag. Enkelte blir straffet av lærerne fordi de tenker selv, lærerne ikke liker de osv, lærere kan sette feil karakterer etc. Enkelte er rett og slett lei av å pugge tyske kasuser, eldgamle forfattere osv. Og noen kan ha hatt problemer på ungdomsskolen som gjorde at de ikke kunne jobbe mye.

 

Skolen i dag er veldig teoretisk. Sløyd, håndverk osv teller nesten ingenting og valgfagene er borte. Praktisk anlagte elever kan få problemer med dagens skole om stoffet ikke blir vinklet riktig, de orker rett og slett ikke følge med.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal straffe elever som ikke har fått bra karakterer og sende de på ei linje og en skole de ikke ønsker å gå på hvor de med stor sannsynlighet ikke vil gjøre det noe bra når man kan legge til rette for de ved å ta de inn på den linjen de ønsker å komme inn på hvor de med stor sannsynlighet vil gjøre det bedre.

 

Også er jeg uenig i at ungdommer er en gjeng med slabbedasker som ikke gidder å gjøre noe uten pisk eller gulrot. Dessuten, om man ikke jobber på ungdomskolen vil man få problemer på vgs uansett hvilken linje man velger fordi man ikke har bakgrunnen fra ungdomskolen.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med de to første avsnittene dine, men de to siste er jeg uenige i. Problemet med dårlig utvalg og kjedelige fag løses ikke ved å beholde de samme kjedelige fagene og bare fjerne karakterene så de umotiverte også kan få en sjanse til å komme inn på det de vil. Det blir helt feil.

 

Problemet må løses med mer interresante fag, mer varierte fag og mer praktiske fag, sånn at alle finner minst ett fag de liger skikkelig godt og kan gjøre det glimrende i. Det kunne kanskje også vært vekting av karakterer for de forskjellige linjene. F.eks at matte/sløyd/naturfag vektes mer om man skal søke på elektro/mekaniker etc. og norsk/engelsk ++ teller mer om man skal gå vidregående.

 

Ved reduksjon i pisk og gullerot vil garantert motivasjonen og innsatsen falle. Innsatsen er jo allerede redusert kraftig de siste 10-15 årene blandt annet på grunn av garantert plass på vidregående etter ungdomskolen. Ungdom går gjennom vidregående med samme motiv som på ungsomskolen: At det er en oppholdsplass. Når de komme ut i næringslivet og det forventes innsats, og at hver bit av deres innsats veies opp i kroner og øre som kommer på lønningseddelen så får de sjokk. De har aldri vært borti et sånt system før. Heller ikke det at hvis de bruker jobben som oppholdsplass så står de i fare for å miste jobben ganske raskt. Unger/ungsom trenger raskt belønning eller pisk for innsatsen de gjør. Også i skoleverket.

 

Når jeg sier dette så er det ikke fordi jeg mener ungsom er spesielt late, men fordi jeg vet hvordan motivasjonsfaktorer fungerer på mennesker i alle aldre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...