nahoy Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 har kjøp og satt sammen en pc med disse delen amd sempron 2400+ asus a7v600-x seagate s-ata disk med ncq 160 gb 2xtwinMOS 512 mb det går fint å boote fra cd'en og laste in s-ata driver, men etter at det står setup is starting windows, kommer man til et vindu hvor du kan trykke enter f3 eller r, når jeg nå skal trykke på noe, har maskinen frøset, jeg kan ikke trykke på noe som helst, den bare står der. Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Prøv andre s-ata drivere? Har hørt at dette kan hjelpe noen. Har noenlunde samme problem selv: Jeg får installert sata driverne som er på disketten som følger med hk, men når jeg trykker enter for å installere xp på den, kommer det bare opp at xp ikke finner hd, og jeg må trykke f3 for å restarte. Har prøvd utallige innstillinger i BIOS, så jeg antar at det må være driverne. Et spørsmål: Når jeg lager boot-diskett med sata-drivere, så gir xp-innstalasjonen meg beskjed om at den ikke finner en eller annen tekstfil. Hvor finner jeg denne tekstfilen? Den ligger jo ikke i driveren jeg laster ned fra abit. Lenke til kommentar
HAG Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Bruker dere "gammel" XP uten SP? En ide kan være å lage en ny XP CD med SP2 integrert, kjører en SATA disk (250GB) på mitt nForce4 hovedkort med raidcontroller(e) disabla og uten bruk av floppy når eg la inn XP - La inn XP Pro med SP2 for 5 uker siden - fungerer enda - disken kom opp som ca. 240GB (tellinga til Wind. føler ikke 10-talls systemet (har 1024bit i 1000?)). Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Bruker gammel xp ja. Men din situasjon er vel litt annerledes, siden du sannsynligvis ikke trenger sata drivere til ditt hk, siden det er nf4 og ganske nytt. Jeg sliter på et nf2, nemlig nf7-s v2.0. Skal prøve nå om det funker med andre drivere. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 (endret) Fredrik du trenger 3x12_x86_rdvr-logod-10051.zip for disketten. I NF7 må du ha raid enablet i biosen og sata i boot order som hd. Så har du utpakket 3x12_x86_rdvr-logod-10051.zip på en diskett som du bruker under installasjon med F6 . Letet litt etter driverpakken hos SIL men de har den ikke lengre oppe . Men fant den her : 3x12_x86_rdvr-logod-10051.zip Download Endret 2. april 2005 av syar2003 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 nahoy ! Tror ditt problem er enten valg av driver under F6 og (S) spesify . Og eller i kombinasjon med hva du må ha enablet/satt i BIOS . Er ikke så kjent med via kt600 .... Bruk hk manualen og siste via satariad drivere . De har en slik make floppy disk feature . Viaraid driver 220D: Download Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 2. april 2005 Forfatter Del Skrevet 2. april 2005 har sp2, og de nyeste s-ata-driverne fra asus, prøvde med de andre óg, lurer på om jeg har en hardware-feil sidem maskinen bare fryser uten å gi noe som helst feilmelding. Feilen skjer etter at xp-installasjonen har endre oppløsning, trodde først det hadde noe med dette å gjøre, prøvde med et annet skjermkort, men ingen forskjell. Har nå til og med prøvd med annen harddisk. Er det hk, cpu eller ram tro? Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 2. april 2005 Forfatter Del Skrevet 2. april 2005 krasjet forresten under freebsd-installasjonen (frøs) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Laste ned memtest86 og kjør den fra floppy/cdrom før du prøver os installasjon . Da finner du fort om det er memory errors under en eller flere av test 1-9 sekvensene . (www.memtest86.com) Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Tusen takk for link til zip-filen. I NF7 må du ha raid enablet i biosen og sata i boot order som hd. Problemet her et at når jeg har raid enablet i BIOS, så kommer jeg ikke lenger enn til dette punktet rett før følgende tekst vanligvis skal dukke opp: "Primary Master: No device found Secondary Master: No device found Primary Slave: No device found Secondary Slave: No device found" Pcen står altså og ikke gjør noe etter at teksten "Silicon image SATA......" kommer opp. Den står og viser dette evig lenge. Jeg har forsøkt: -å disable IDE drives -koble fra begge IDE kontaktene (den ene er dvd-brenner) -ha kun dvd-brenner og sata-disk koblet til -ha kun sata-disken koblet til, fjernet begge IDE-kablene, samt disable begge IDE i BIOS -har også forsøkt med linux, uten hell. Har hele tiden hatt sata enablet i BIOS, og forsøkt med sata, scsi, hd0, hd1, hd2, floppy og cd-rom som first, second og third boot-device om hverandre uten hell. Jeg har også, som sata-guiden sier, satt "Boot from other device" til DISABLED. Jeg tror at harddisken har en xp installasjon som er låst pga utgått prøveperiode, men for å fikse dette må jeg vel uansett finne disken? Er klar over den 44 siffer kange koden jeg må få av windows, men jeg må vel taste denne inn et annet sted enn når pcen leter etter disker? Kan det være en løsning å installere windows med sata-drivere på en vanlig IDE-disk, for deretter å koble til sata-disken? Jeg bruker den nyeste BIOS'en til hovedkortet. Takker på forhånd for all hjelp Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 (endret) Vent litt , så skal jeg sjekke hvordan det er på junior sin pc . .... Endret 3. april 2005 av syar2003 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Og raid sata rom og kontroller enablet. Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Hmm...... Jeg blir ikke klok på denne s-ata disken min jeg. Når jeg har i KUN s-ata disken, og ikke noen andre harddisker, får jeg denne meldingen når RAID er enablet i BIOS. Denne meldingen får jeg både med og uten "Boot other device". Dvd-brenneren er på IDE, mens den andre IDE-porten en disablet. Bildet ville ikke funke , men det står vertfall: "Verifying DMI Pool Data ......................................... DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" Jeg har også forøkt å koble til dvd-brenneren, men da kommer jeg bare til der hvor xp avslutter instalasjon pga manglende hd. Noen flere tips? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Hva laster du inn ved xp installasjon da . "Press F6 to load Raid or third party drivers" . Hva velger du i menyen under "S" spesify driver . Mener den rette listes som "SI3x12 win2k/xp " . (bla med piltastene) "Press F6 to load Raid or third party drivers" . Det riktige er slik BIOS setting som jeg har i juniors pc . Laster du ikke inn SIL drivere med F6 under xp-installasjon fra floppy får du "ingen HD funnet" da den trenger driverene for å "se" kommunisere via SIL kontrolleren med disken . . Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 (endret) Jeg har prøvd en haug kombinasjoner av drivere. Har også prøvd den du nevnte. Sånn rent hypotetisk: Kreves det original xp? Har det noe for seg å lage en ny xp-cd, med sp2 integrert? Eller er det lurere å legge inn s-ata driverene på en IDE-disk som xp installeres på? EDIT: Fant nettopp ut at jeg, i tillegg til dvd-brenneren, ser en AXV CD/DVD-ROM SCSI CdRom Device i Datamaskinbehandling->Lagringsplass->Flyttbare medier->Biblioteker. Her ligger også min dvd-brenner, med riktig modellnavn. Det er også en ekstra dvd-rom i min datamaskin. Jeg har kun dvd-brenneren, hva optiske enheter angår. Jeg _har_ daemon tools installert, men "number of devices" er satt på "disable". Endret 6. april 2005 av FredrikFredrik Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Følg denne til punkt og prikke så får du det til . Og du trenger xp cd m/sp1 eller nyere , og SIL driver disketten jeg linket til . Kun en optisk enhet tilkoplet on kun 1.stk sata disk tilkoplet under xp installasjonen . (Legg til eventuell ekstra hw etterpå når du har fått xp installert og konfigurert ferdig) Single SATA win-xp pro on NF7-S installation step by step Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Fra siden du linket til: Check if SATA drive is detected-When SATA/RAID bios displays : Press ctrl+s or F4 -Press F4 In setup of raid array nothing can be done with one disk , but is should be listed as connected to primary . And a low level format of the disk can be done here. If this check is not successful you cannot continue as xp-install will not find any mass storage to install to. Fault locating should in this case be done on connections ,SATA port,drive,jumpers on drive, replacement of drive etc. Det skjer ingenting når jeg trykker Crtl og s\F4 og deretter F4. Bios finner altså ikke disken. Er det da noe poeng i å forsøke å lage en xp sp1\sp2-disk? Er det det faktum at XP er låst pga utgått prøveperiode som gjør at disken ikke dukker opp? Er det på tide å ringe butikken for å få en ny disk? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 (endret) Hør her : i bios MÅ du enable raid/SIL controlleren. Når den er enablet og systemet starter vises det i bios posten raid kontroller bla bla , et eller annet + "press Ctrl - S or F4 to enter " Du har et sekund eller to på å trykke dette for å gå inn i raid biosen. I raid biosen skal du kun sjekke at disken er detektert (ikke lage raid) Og du bør helst lage en slipstreamed sp1/sp2 cd . At xp er "låst" har med aktivering og produkt nøkkel å gjøre . Det får du ordne opp i på en eller annen måte, men en "ny" installasjon av xp med F6 og drivere skal "se" disken uansett (dette med aktivering og produkt key er senere i setupen) Endret 9. april 2005 av syar2003 Lenke til kommentar
FredrikFredrik Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Jeg har enablet raid og s-ata i BIOS. Koblet fra og disablet IDE HDD. Det kommer ikke noe "press Ctrl - S or F4 to enter " under oppstart. Jeg har også forsøkt uten dvd-brenneren. Det står også i hk manualen at jeg skal trykke "press Ctrl - S or F4 to enter " under oppstart, men det skjer altså ikke noe når jeg trykker dette. Har også forsøkt med ulike boot orders. Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Denne helga har jeg brukt til å formatere. Også jeg skulle ha OS på en S-ATA disk på me et A7N8 Deluxe HK. Det var ikke bare lett. Jeg hadde en ny Win XP CD md SP2, S-ATA drivere hadde jeg på diskett og det var ikke noe problem å laste mde inn. Alle andre disker ble koblet fra og bios justert. Dog gjenkjente Win Xp installasjonen ikke S-ATA disken, den bare klagde på at det ikke var noen disker tilgjengelig. Etter utallige forsøk endte det med at jeg tok en gammel Hd og installerte OS på den. Etter avsluttet installasjon og installering av enkelte drivere og Win oppdateringer brukte jeg Norton Ghost til å speile OS på S-ATA disken. Resultatet er at jeg nå sitter med OS på S-ATA disken. Likevel var det ikke bare problemfritt å speile. Jeg måtte gjøre to forsøk før det endelige resultatet. En må passe på at HD som data skal speiles til er totalt uformatert. Under wizarden i Norton Ghost skal en ha følgende innstillinger: "set drive active (for booting OS)" "resize drive to fill unallocated space" "copy MBR" Sett nye disken til primary og velg "stasjonsbokstav" = None. Derfra gikk det smertefritt for min del. De første gangene fikk jeg OSet over på S-ATA disken, jeg fikk også boota fra disken. Men når jeg fjerna disken som jeg speila fra så låste Win XP seg under oppstart. Ellers er jeg fornøyd, disken var en 74GB Raptor. Angående hastighet er jeg imponert selv om jeg ennå ike har prøvd så mye, men jeg merker raskere oppstart av både Win Xp og programmer. Alt går liksom mer glatt. Angående støynivået så knitrer den noe når den jobber, men ved tomgang så er den stillere enn mine WD2500JB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå