ollipower89 Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 (endret) Hei! Jeg er ny på dette forumet. Jeg fikk en PC med 1,8 GHz Pentium 4 CPU. Så satt jeg inn en 2,8 GHz Pentium 4 CPU. Da tenkte jeg at det kunne være smart å sette inn èn til vifte i kabinettet. Jeg gjorde det, men da bråkte vifta no' grusomt. Så jeg fjerna vifta. Nå har jeg kabinettet oppe, sånn at det ikke blir for varmt. Kan jeg bare lukke igjen kabinettet og ikke bry meg om å sette inn vifter? Eller trenger CPU-en mer vifter fordi jeg oppgraderte den? Endret 2. april 2005 av ollipower89 Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Velkommen til forumet Bruker du samme CPU kjøler som når du brukte 1,8GHz CPU'en? Det lønner seg å ha vifter i kabinettet, slik at det blir kjøligere, og da "lever" komponentene lenger. Du kan jo f.eks sette inn den viften du brukte, og sette den på 5volt istedet for 12volt. Hvis ikke kan du jo bare spørre litt rundt omkring om noen har en vifte eller to til deg. Evt kjøpe en. Hvis du har en eller fler gamle strømforsyninger, kan du jo fjerne viften fra de, og bruke de inni kabinettet. Lenke til kommentar
ollipower89 Skrevet 2. april 2005 Forfatter Del Skrevet 2. april 2005 (endret) Velkommen til forumet Bruker du samme CPU kjøler som når du brukte 1,8GHz CPU'en? Det lønner seg å ha vifter i kabinettet, slik at det blir kjøligere, og da "lever" komponentene lenger. Du kan jo f.eks sette inn den viften du brukte, og sette den på 5volt istedet for 12volt. Hvis ikke kan du jo bare spørre litt rundt omkring om noen har en vifte eller to til deg. Evt kjøpe en. Hvis du har en eller fler gamle strømforsyninger, kan du jo fjerne viften fra de, og bruke de inni kabinettet. Jepp, jeg bruker den gamle CPU vifta. Men hvordan stiller jeg vifta i kabinettet til 5V istedet for 12V ? Men det er bare det at viften må være et hakk større en de "vanlige". Derfor må jeg bruke en STOR bråke vifte Endret 2. april 2005 av ollipower89 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 (endret) Om vifta er så lite effektiv og samtidig bråker mye så kan det være en idè å kjøpe ny vifte. Jeg har ingen klar anbefaling men det er det mange andre som har. Sjekk i prisguiden: https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k Alle de viftene med en grå firkant har tilbakemeldinger fra eiere. Da får du et visst inntrykk av hva som er bra og ikke. Ellers så går det an å bruke bruktmarkedet. Legg f.eks ut annonse om "ønskes kjøpt: effektiv og stillegående P4-kjøler" Edit: Det å sette ned fra 12V til 5V betyr at du må koble om ledningene til kjøleren. Det betyr også at vifta vil rotere tregere og dermed lage mindre støy, og kjøle dårligere. Endret 2. april 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 Før du gjør noen drastiske endringer på din PC, så bør du lese av disse temperaturene: - CPU temperatur - System temperatur (en føler et eller annet sted på hovedkortet). Måler i praksis temp. inne i kabinettet. Det er flere måter å lese av slike temperaturer. En mulighet er i BIOS setup programmet. Det kommer du til når du starter PCen. Se etter noe som heter "Hardware setup monitor" eller lignende. Den andre måten er via programvare i windows. Det følger stort sett alltid med slik programvare med hovedkortet til din PC. Ev. kan du laste ned Speedfan (google: speedfan download). Det er også to typer temp. du kan måle: - Når maskinen står "ubrukt" (idle) - Når CPUen jobber maksimalt (Prime95 i en halvtime...) I begge tilfeller bør du la maskinen stå i ca 30 min. til temp. har stabilisert seg. Når du har lest av idle temp., så kan du legge inn temperaturene her på forumet, så skal vi tipse deg om hva du bør gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå