Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kabler til hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp et lite nettverk hjemme, og lurer på hvor jeg skal bruke kabler som er krysset og ikke krysset. Dette er slik jeg i utgangspunktet har tenkt meg de forskjellige komponentene:

Netopia router (fra Nextgentel) - ADSL-kontakt i veggen

Netopia router (fra Nextgentel) - Switch

Maskin1 - Switch

Maskin2 - Switch

Maskin3 - Switch

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjønte ikke helt dette...

Det er ikke mer enn 1 port i netopia routeren? :hrm:

Du trenger switch til å få flere porter. Uansett så gjør det ikke noe hvis du tar ukrysset og krysset. De fleste nye switcher/router har sånt innebygd AUTO detect sak. (kommer ikke på ordet). Jeg bruker krysset på alle kablene her i mitt nettverk.

Lenke til kommentar

Det er ikke mer enn 1 port i netopia routeren? :hrm:

Du trenger switch til å få flere porter. Uansett så gjør det ikke noe hvis du tar ukrysset og krysset. De fleste nye switcher/router har sånt innebygd AUTO detect sak. (kommer ikke på ordet). Jeg bruker krysset på alle kablene her i mitt nettverk.

Noen kaller det autosensing.

En vanlig kabel er akkurat hva du er på jakt etter.

- D.J.

Lenke til kommentar

Det er ikke mer enn 1 port i netopia routeren?  :hrm:

Det heter ikke autosensing, det er måten svitsjen/nettverkskort oppdager om det er 10, 100 eller 1000Mbps hastighet og velger mellom full og halv duplex.

MDI/MDI-X er det du skal se etter på en svitsj :)

Lenke til kommentar

Det er ikke mer enn 1 port i netopia routeren?  :hrm:

Det heter ikke autosensing, det er måten svitsjen/nettverkskort oppdager om det er 10, 100 eller 1000Mbps hastighet og velger mellom full og halv duplex.

MDI/MDI-X er det du skal se etter på en svitsj :)

Selfølgelig, det er lenge siden jeg hadde noe om nettverk, har glemt halvparten.

- D.J.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...