Gå til innhold

Er det noen ulemper med å bruke Vertikal Synch

pcp160

Anbefalte innlegg

Ja, nå prøvde jeg å sette opp skjermfrekv til 72 og 75 (som er max hos meg) og det hjalp betraktelig :thumbup:

Når jeg med den innstillingen kommer til de partiene den havner under da feks 75 FPS, ble det likevel ikke plagsomt hakkete. Så ut til å ha noe av samme effekten i Burns (som det virker som har vertikal sync enablet i spillet, for der går fps aldri over skjermfrekvens. Den kjører nå nesten konstant på 75fps mot 60 før. Har alle Nvidia innstillinger på "application controlled")

Jeg har sett litt mer på denne "frames to render ahead" innstillingen, for direct 3D.

Det står at tallet man angir der begrenser hvor mange "frames the CPU prepares before the frames are prossesed by the gpu" når vertikal sync er AV

Hvis jeg forstår dette riktig er det da kanskje en buffring tildligere i prosesen enn det "tripple bufring" gjør.

Skjønte ikke helt i såfall hvorfor dette bare er hvis vertikal sync er av..?

Står også at om tallet settes for høyt kan man oppleve lag på innputs, som feks ratt.

Så slik jeg forstår dette, er tripple bufring noe som skjer i skjermkortet, etter at bildene er laget, mens denne "frames to render ahead" i Nvidia menyen noe som skjer mellom cpu og skjermkort.

Er det riktig oppfattet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
60hz på skjermen er jo direkte farlig

Dette her må du forklare nærmere fordi jeg har en CRT 17" som har støtte for max 60hz

Det er ikke bra for øynene med så lav oppdateringsfrekvens. Syns det er rart hvis du ikke får minst 75Hz på skjermen din. Prøv å gå litt ned på oppløsningen

Lenke til kommentar

Dette her må du forklare nærmere fordi jeg har en CRT 17" som har støtte for max 60hz

Det er ikke bra for øynene med så lav oppdateringsfrekvens. Syns det er rart hvis du ikke får minst 75Hz på skjermen din. Prøv å gå litt ned på oppløsningen

Nå ja, slitsomt er det, men dårlig for øynene? Da må du slo i bordet med litt dokumentasjon.

AtW

Lenke til kommentar

Nå ja, slitsomt er det, men dårlig for øynene? Da må du slo i bordet med litt dokumentasjon.

AtW

Misforstå meg rett. Det var at man blir sliten i øynene jeg mente.

Lenke til kommentar

Joda jeg kan jo fyre opp Skjermen til 85Hz om nødvendig, faktisk ble den stilt inn på 85 Hz automatisk de to nest siste gangene jeg instalerte ATI drivere med det nye controllpanelet. Men i håndboken står det at det beste er å ha på 60Hz.

Ellers så kan den fyres opp til 120Hz men da regner jeg med at skjermen takker for seg i løpet av tja en, to, tre. :p Har jo hatt 60Hz på skjermen i 5 år og ikke hatt problemer med øynene så ikke vet jeg.

post-23-1112533215_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Joda jeg kan jo fyre opp Skjermen til 85Hz om nødvendig, faktisk ble den stilt inn på 85 Hz automatisk de to nest siste gangene jeg instalerte ATI drivere med det nye controllpanelet. Men i håndboken står det at det beste er å ha på 60Hz.

Ellers så kan den fyres opp til 120Hz men da regner jeg med at skjermen takker for seg i løpet av tja en, to, tre. :p Har jo hatt 60Hz på skjermen i 5 år og ikke hatt problemer med øynene så ikke vet jeg.

Har du lcd? For hvis du har det så har hz mindre å se (da blir pixlene bare forandret når det skjer noe der hvor pixelen er plassert)

Om man har crt så anbefaler jeg å stille opp på det høyeste skjermen klarer. Jeg blir helt tullete av skjermer som ikke klarer mer enn 72hz. Jeg kjører 100hz @ 1280*1024 på min 19" nå, og det er helt grusomt for meg å sitte på en skjerm med 60hz... Prøv selv :)

Lenke til kommentar
Om man har crt så anbefaler jeg å stille opp på det høyeste skjermen klarer. Jeg blir helt tullete av skjermer som ikke klarer mer enn 72hz. Jeg kjører 100hz @ 1280*1024 på min 19" nå, og det er helt grusomt for meg å sitte på en skjerm med 60hz... Prøv selv :)

Hei,

Folk oppfatter flimring forskjelligt - men 72Hz er absolutt minimum mener jeg.

Burde du ikke kjøre i 1280x960 for å få et skikkeligt 4:3 forhold (CRT-skjermer default).

Som du kjører nu (1280x1024) da blir bildet forvrenget!

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Kimmer

Burde du ikke kjøre i 1280x960 for å få et skikkeligt 4:3 forhold (CRT-skjermer default).

Som du kjører nu (1280x1024) da blir bildet forvrenget!

Ok, det var nytt for meg, jeg har alltid trodd at det liksom er 1280x1024 eller 1024x768 som gir et "riktig" bilde... Men da skal jeg prøve det også og se hvordan det ser ut i forhold. Takk for tips.

Sånn forøvrig er ikke dette tenkt som en tråd om skjermfrekvens og flimmer, selv om det tildels dreier seg om topic, jeg er ute etter å lære om det tekniske rundt v-sync, buffring, og skjermfrekvens vs fps. At det flimmrer på en crt skjerm ved 60hz vet jeg :)

Spiller som nevnt med lcd, og klarer ikke se forskjell på 60 vs 75 når det gjelder flimmer på den. Men har nå gått over til å kjøre 75Hz, og fikk med det et generelt bedre flyt, og viktigheten av å bruke v-sync ble også redusert.

MistaPi Skrevet 04/04/2005 : 13:12

Som sagt er det ikke mulig å tvinge tripple buffering på nVidia kort, driveren støtter det ikke. 

Det er greit, men kan noen forklare hva denne "max frames to render ahead" innstillingen i Nvidia direct3D controlpanel, som jeg spurte om tidligere i tråden faktisk gjør, ville jeg sette pris på det :)

Lenke til kommentar
Det er greit, men kan noen forklare hva denne "max frames to render ahead" innstillingen i Nvidia direct3D controlpanel, som jeg spurte om tidligere i tråden faktisk gjør, ville jeg sette pris på det :)

Jeg kan ikke forklare det nærmere enn det du allerede har lest deg til.

"frames the CPU prepares before the frames are prossesed by the gpu"

Som sagt er det ikke mulig å tvinge tripple buffering på nVidia kort, driveren støtter det ikke.

Har ikke testet om det funker i praksis.

Jeg er klar over dette, men fra de vet har prøvd det så fungerer det ikke. nVidia har kommentert at de ikke støtter tripple buffering i OpenGL driveren og at de ikke ser noe særlig behov for å implentere det.

Det bør nevnes at tripple buffering legger til en ekstra forsinkelse som kan gi en irriterene dårlig respons fra mus/tastaur. Det vil også logisk nok bruke mer minne.

Lenke til kommentar
Sånn forøvrig er ikke dette tenkt som en tråd om skjermfrekvens og flimmer, selv om det tildels dreier seg om topic, jeg er ute etter å lære om det tekniske rundt v-sync, buffring, og skjermfrekvens vs fps.

Hei,

1024x768 er 'rigtig' 4:3 forhold.

En lett måte å finne ut dette er å dividere høgeste tall med 4 og derefter gange resultatet med 3. Da har du et 4:3 forhold. (f.eks 1280/4 = 320 og 320x3 = 960).

Her er et par veldig interessante artikler om FPS og skjermoppløsning (CRT):

Guide til FPS i 3d-spill

Guide til skjermoppløsninger - betydning for skarphet og opplevet 3d-dybde

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Jeg bruker selv 180Hz på min crt skjerm :) Får alldri vondt i hodet :p Og bruker vertikal Synch :) Ser ingen ulemper egentlig med å bruke 60Hz på skjermen eller å bruke Vertikal synch, vis man ser bort fra hodepine da ;)

Hei,

Hvilken oppløsning bruker du ved 180Hz oppdateringsfrekvens??

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...