Gå til innhold

Er det noen ulemper med å bruke Vertikal Synch

pcp160

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sliter litt med å få den flyten jeg ønsker i GTR (bilspill) med mitt Gainward 6600GT Har justert ned ganske kraftig på det meste, men får likevel ned i 45 fps (Særlig ille under løp, eller i dårlig vær). Jeg syns det blir kjipt å kjøre så fort det detter noe særlig under 55-60 fps. Har på 2xAA og 1280x1024. Det flyter fint når jeg kjører alene, det er først når det er mange biler++ at det sliter litt.

Men til det som er spørsmålet, vertikal sync. Jeg bruker dette for å få vekk litt striper av og til.

Har bruken av dette noen negativ effekt for ytelsen, tenker særlig på hva som egentlig skjer når fps synker under 60hz som er min skjermfrekvens?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel ikke helt riktig å si at vertical sync tar noe av skjermkortets ytelse, det sørger jo bare for at skjermkortet slipper å rendere unødvendige frames. Selvfølgelig bli gjennomsnittlig antall fps lavere da, men dette har ikke noe å si.

Når fps synker under 60, settes den heller til 45, mao. 3/4 av oppdateringsraten på skjermen frem til den kryper over 60 igjen. Kryper den under 45, får du 30 etc.

Lenke til kommentar
Har bruken av dette noen negativ effekt for ytelsen, tenker særlig på hva som egentlig skjer når fps synker under 60hz som er min skjermfrekvens?

Da må skjermkortet vente på neste vsync interval og frameraten vil falle til 30FPS. Hvis den skulle bomme enda engang vil frameraten falle ned til 15FPS osv. Vsync kan mao sløse bort mye ressurser og gå hardt utover ytelsen.

Lenke til kommentar
Han mener nok at hvis du sitter lengre enn ca 1 min forran en CRT skjerm med 60Hz så kommer øynene dine til å bli helt slitne og at du kommer til å få et dundrende hødeverk.

Francis :D

jupp, for jeg har jo sååå vondt i hodet etter 3-6 timer dagen foran min gode, gamle 60-Hz crt-monitor :p

Lenke til kommentar
Er vel ikke helt riktig å si at vertical sync tar noe av skjermkortets ytelse, det sørger jo bare for at skjermkortet slipper å rendere unødvendige frames. Selvfølgelig bli gjennomsnittlig antall fps lavere da, men dette har ikke noe å si.

Når fps synker under 60, settes den heller til 45, mao. 3/4 av oppdateringsraten på skjermen frem til den kryper over 60 igjen. Kryper den under 45, får du 30 etc.

Nei, hvis skjermkortet bommer på en vsync med double buffering vil frameraten falle til det halve.

Med double buffering må skjermkortet vente på vsync'en før den kan begynne å rendre neste frame. La oss si at en frame er 90% ferdig når neste vsync kommer, da må korte rendre de resterende 10% iløpet neste vsync interval, resten av tiden står kortet idle. Selv om kortet kan rendre 55FPS i sekundet kan kortet kun rendre 30FPS. Det er klart dette går utover ytelsen, selv om skjermen ikke viser hver hele frame vil man få raskere en oppdatering.

Tripple buffering kan bekjempe dette problemet, men dessverre er det ikke mange spill som støtter det.

Lenke til kommentar

Ok, takker for interessante svar!

Specs står i profilen, og jeg bruker lcd skjermen til bilspill (60hz er uaktuelt på crt ja)

Og det faller litt på plass for meg nå, når jeg aktivere fps måleren i Richard Burns, F1 Challenge og GTR som er de mest aktuelle, så står fps på 60-61 stort sett hele tiden, men når den av og til ikke fikser det, blir det veldig hakkete i kortere øyeblikk, og det tror jeg jeg har fått litt forklaringen på her nå. Med dette med halvering om frekvensen havner under 60. Har prøvd litt uten v-sync i GTR nå, er da oppe i 100 fps, men det ser generelt dårliger ut. Så blir litt valg mellom 2 onder dette. Burde kanskje vurdere 1024x768. Minst2x AA er nærmest et KRAV i GTR, blir veldig stygt uten...

Av disse spillenen er det såvidt jeg vet bare R Burns som støtter triple buffring, har ikke helt forstått hva dette er, men har den på, og flyten i burns er grei, og det ser greit ut i 1024x 768 uten AA/AF

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Ok, takker for interessante svar!

Specs står i profilen, og jeg bruker lcd skjermen til bilspill (60hz er uaktuelt på crt ja)

Og det faller litt på plass for meg nå, når jeg aktivere fps måleren i Richard Burns, F1 Challenge og GTR som er de mest aktuelle, så står fps på 60-61 stort sett hele tiden, men når den av og til ikke fikser det, blir det veldig hakkete i kortere øyeblikk, og det tror jeg jeg har fått litt forklaringen på her nå. Med dette med halvering om frekvensen havner under 60. Har prøvd litt uten v-sync i GTR nå, er da oppe i 100 fps, men det ser generelt dårliger ut. Så blir litt valg mellom 2 onder dette. Burde kanskje vurdere 1024x768. Minst2x AA er nærmest et KRAV i GTR, blir veldig stygt uten...

Dette er noe du må avgjøre for deg selv og fra spill til spill. Dette har mye å gjøre med smak og behag.

Av disse spillenen er det såvidt jeg vet bare R Burns som støtter triple buffring, har ikke helt forstått hva dette er, men har den på, og flyten i burns er grei, og det ser greit ut i 1024x 768 uten AA/AF

Vanligvis med double buffering har skjermkortet bare et buffer å skrive til. Et buffer virker som display buffer (det du ser på skjermen) og det andre som back buffer (det skjermkortet skriver/rendrer til). Når skjermkortet er ferdig med å rendre et frame til back bufferet vil den uten vsync straks bytte rolle med display bufferet (back bufferet blir da display bufferet og omvendt) eller så må den vente på neste vsync (en ny refresh). Hvis skjermkortet ikke rekker å gjøre ferdig en frame til neste vsync må display bufferet forsatt være display buffer for enda en refresh, når skjermkortet da er ferdig med å rendre det nye framet til back bufferet før neste vsync igjen har den ikke noe ledig buffer å skrive til da display bufferet må vente til refreshen er ferdig til den kan bytte rolle med back bufferet. Med tripple buffering har skjermkortet 2 back buffere så skjermkortet alltid har et ledig buffer å skrive til. Skjermkortet vil da ikke stå idle så fremst ikke frameraten konstant er høyere enn refresh raten.

En rask test i Doom3 med vsync og tripple buffering.

1280x1024 HQ, 85Hz refresh rate.

Vsync på - 57,3fps

Vsync av - 58fps

Vsync på uten tripple buffering - 39.8fps

Lenke til kommentar

Ok MistaPi, det er en fryd å lese når folk vet hva de snakker om, takk for oppklaringen :thumbup:

Men sitter da igjen med 2 spørsmål (jo mer man lærer, jo mer er det og lure på :p )

1. Vil det under noen omstendigheter kunne innvirke positivt om jeg hever sjermfrekvensen?

jeg tenker da på dette med halveringen, at jeg da ikke vil droppe så langt ned. Virker som uten v-sync ligger nærmere 75-100fps, bortsett fra særlig "tunge" partier

2. Dette du forklarer med trippel bufring, kan det sammenliknes med den innstillingen jeg har i Nvidia kontrollpanel, med hvor mange "max frames to render ahead" (defoult 3), eller blir det en helt annen sak?

(du får unnskylde om dette bare blir tullprat, men må jo bare spørre.. :blush: )

Lenke til kommentar
Men sitter da igjen med 2 spørsmål (jo mer man lærer, jo mer er det og lure på :p )

1. Vil det under noen omstendigheter kunne innvirke positivt om jeg hever sjermfrekvensen?

jeg tenker da på dette med halveringen, at jeg da ikke vil droppe så langt ned. Virker som uten v-sync ligger nærmere 75-100fps, bortsett fra særlig "tunge" partier

Hvis du setter refresh raten til 75Hz i dette tilfelle så vil du også få høyere framerate. I de tilfellene kortet ditt ikke klarer å holde følge med vsync'en vil du falle ned til 37-8FPS i stedet for 30FPS. Men setter du refresh raten til 85Hz kan det få negativ virkning igjen.

2. Dette du forklarer med trippel bufring, kan det sammenliknes med den innstillingen jeg har i Nvidia kontrollpanel, med hvor mange "max frames to render ahead" (defoult 3), eller blir det en helt annen sak?

Man kan ikke tvinge tripple buffering i nVidia sine drivere. ATi sine drivere gir deg denne muligheten, men kun i OpenGL. Tripple buffering i D3D krever, fra det jeg har skjønt, API støtte (spillet må altså støtte det).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...