Gå til innhold

Spørsmål ang. Powerbook...

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst på en Powerbook, men jeg vet ikke helt hvordan prossesorene er i forhold til Pentium og AMD. Ser at mange av dem har bare 1,5 Ghz, men har det noe å si? Har hørt at disse luse-prossesorene tar rotta på Pentium på over 2,0 Ghz. Har komponert min egen lille Powerbook med en G4 på 1,5 Ghz. Hva tror dere? Vet at skjermen bare er 12", men det gjør egentlig ikke noe siden jeg ikke driver med spilling eller noe sånt.

http://no.kelkoo.com/sitesearch/go.jsp?off...12.1%27+LCD&orw

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har veldig lyst på en Powerbook, men jeg vet ikke helt hvordan prossesorene er i forhold til Pentium og AMD. Ser at mange av dem har bare 1,5 Ghz, men har det noe å si? Har hørt at disse luse-prossesorene tar rotta på Pentium på over 2,0 Ghz. Har komponert min egen lille Powerbook med en G4 på 1,5 Ghz. Hva tror dere? Vet at skjermen bare er 12", men det gjør egentlig ikke noe siden jeg ikke driver med spilling eller noe sånt.

http://no.kelkoo.com/sitesearch/go.jsp?off...12.1%27+LCD&orw

Hei,

Jeg har selv en 17" med 1,33ghz prossesor. Har prøvd battlefield på den å det funker det. men hvis du ikke skal spille så finner du rett å slett ingen bedre laptop.

OSX er helt rått fett.

Jeg garanterer deg du kommer IKKE til å angre.

mvh

Jan Opseth

Lenke til kommentar

Jeg har en relativt gammel 17tommers Powerbook med kun 1 Ghz proc. Denne bruker jeg til musikkavspilling, enkel videoredigering, Photoshop samt vanlig arbeid. Funker bra til dette, så jeg regner med at en 1,5 Ghz prosessor vil fungere veldig bra til samme formål. Forskjellen mellom Pentium prosessorer og PowerPC har vært diskutert til evig tid, og det kan vel sies at de har sine sterke og svake sider begge to. Men regner med at en PentiumM og en G4 kan måles greit opp mot hverandra, og da ender du opp på omtrent samme klokkefrekvens med moderne PCér og nye macer.

Lenke til kommentar

bnezofil, han skrev Pentium M, som er den prosessoren som hovedsaklig brukes i bærbare Centrino-maskiner. Disse Pentium M-prosessorene har grovt sett hastigheter fra 1,5 til 2GHz, som også er med på å forvirre folk. Men grunnet forskjellig arkitektur, mer Cache her og der, så yter vel en 2GHz Pentium M bedre enn Pentium 4 på 3GHz.

På den måten kan kanskje Pentium M og G4 sammenlignes, da MHz og GHz absolutt ikke har alt å si på ytelsen. Jeg tror ikke at en 1,5GHz Pentium M har lik ytelse som G4 på 1,5GHz, men GHz-messig er det kanskje lettere å sammenligne disse prosessorene enn G4 mot Pentium 4 osv.

Tilbake til saken. Du får kanskje litt mer ytelse for pengene i en AMD/Intel-basert bærbar. Men du kommer nok ikke til å angre hvis du kjøper deg en PowerBook. Photoshop går greit unna bare du har nok minne, noe som kan kjøpes utenom AppleStore (f.eks Crucial fra Komplett går fint i kjærestens iBook, mye billigere).

Faren min har Powerbook og PowerMac, søstra mi har PowerBook, kjæresten min har iBook, stemor har iBook, svoger har PowerBook, så jeg har prøvd en del av dem. Jeg mener PowerBook er et godt valg :thumbup:

Lenke til kommentar
vetdet. lurer på å benytte meg av den på 20%

Heisann!

Jeg benyttet meg av rabatten på 20% (adc-rabatten for studenter) da jeg kjøpte min PB12 1.5GHz. Alt funket greit, alt du trenger å vite var linket til i den posten lenger oppe.

Forresten så kjører min 12-tommer Battlefield til mac glatt...

Dersom du har flere spørsmål om mac, er dette et flott forum:

Mac1.no

Locinho

Edit: Tror du også får 10% rabatt på en del ting som du kjøper i samme slengen som powerbooken. Fikk f.eks. 10 prosent på Apple Video Adapter...

Endret av Locinho
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...