Gå til innhold

Førekort (hva kreves)

Delvis

Anbefalte innlegg

Hvor mange teoritimer, kjøretimer etc er vanlig i dag?

Jeg tok lappen på 80 tallet, og da tror jeg det var 40 t teori og det vanlige

var vel rundt 2o kjøretimer + /-

I tillegg var det mørkekjøring og glattkjøring 2 år etterpå

Eneste jeg husker av priser, var at en kjøretime kostet kr 102

Det er vel sikkert dyrere i dag, men det andre, har det øket eller forandret seg mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glattkjøring, mørkekjøring, forbikjøring, langkjøring(selvstendig tur), bestått teoriprøve og bestått oppkjøring er nok.

Før du kan starte med det obligatoriske vil du ha en dobbelttime hvor sjåførlæreren ser om du er kapabel til å begynne på det. Man pleier også å ha en eller to kjøretimer før oppkjøring for å få en liten finpuss.

Kjøreskolene pleier å tilby et 4-timers kurs som heter bykjøring, hvertfall for oss her på landet, men det er frivillig.

De fleste pleier vel ikke å ha noe mer enn det obligatoriske, men noen få velger å ha alt fra 20-80 kjøretimer ekstra.

For å sitere min kjørelærer: "De fleste greier å ta lappen, unntatt innvandrerne". Dette kommer vel av at de kanskje lettere blir stresset elns?

Jeg har også noen norske venner som har tatt 10 - 20 kjøretimer, og gått på teorikurs for å greie teoriprøva etc.

Jeg ser allikevel på dette som bedre enn at du klarer det ved flaks og er en fare for trafikken. Jeg ser mange dårlige sjåfører som greier å få lappen, antakeligvis fordi de ikke havner i vanskelige situasjoner under oppkjøring.

edit: En kjøretime koster vel 450 - 500 kr her hvor jeg bor hvertfall.

Medberegnet alle kostnader kommer det totalt på minimum 12000 å ta lappen.

Alt jeg snakker om er det gamle systemet. Nå har det blitt lagt på en god del ekstra obligatoriske moduler og masse tullball, men dette har ikke jeg kjennskap til fordi jeg selv er i det gamle systemet.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...