Gå til innhold

Mini DV / Digital 8 / HI8 - Hva er forskjellen?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har lenge sikla på tanken om å kjøpe et videokamera, og nå tror jeg tiden er inne, men jeg har et par spørsmål som jeg ikke finner svar på noen steder.

Har en kompis som muligens skal selge sitt kamera - Sony DCR-TRV12E. Første spørsmål blir da hvor mye dette kan være verdt. Noen som har noen betraktninger rundt dette? Er jo ikke DV-inn på det, så jeg er litt usikker på det kameraet.

Surfa litt rundt, og fant et annet, nyere Sony kamera - DCR-TRV285E - til 3800,-. (www.fotomagasinet.no) Høres billig ut for meg, men er dette kameraet noe? Og da endelig kommer hovedspørsmålet som overskriften sikter til:

Hva er forskjellen på Mini DV og Digital 8 kameraer. (HI8 tok jeg med nærmest som en kuriositet, fordi jeg bare er nysgjerrig). Etter hva jeg skjønner lagrer jo Digital 8 kameraer på DV-tape også? Mulig dette er et helt håpløst spørsmål, men som sagt er jeg helt grønn på feltet :blush:. Hadde vært nydelig om noen kunne gi meg et fornuftig svar på dette.

MVH Per-Øyvind

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er forskjellen på Mini DV og Digital 8 kameraer. (HI8 tok jeg med nærmest som en kuriositet, fordi jeg bare er nysgjerrig). Etter hva jeg skjønner lagrer jo Digital 8 kameraer på DV-tape også?

Mini-DV kamera lagrer på mini-DV tape.

Digital 8 kamera lagrer digitalt på Hi-8 taper.

Noen kan til og med spille av gamle Hi-8 og Video 8 opptak. Sonys eget system, de må jo alltid gå egne veier de, men som omtrent alle andre standarder Sony har satt, så blir det mindre og mindre Digital 8 kamera der ute. Mini-DV er dagens standard.

Hi-8 er for ordens skyld en aldrende, analog standard, men var nok en av de beste analoge standardene.

Endret foresten emnefeltet ditt litt.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Så med andre ord vil det kanskje ikke være så lurt å kjøpe et Digital 8 kamera? Skjønner liksom ikke helt forskjellen.

Vil det i praksis for meg ha noe å si om jeg har et DV eller Digital 8 kamera?

Er det ene bedre eller dårligere? Digital 8 bruker vel fortsatt DV-tape til lagring av film?

Lenke til kommentar

Mini-DV kamera er mer utbredt, og det vil være større sjanse for deg å finne ett mini-DV kamera andre steder om du trenger det. Digital 8 kamera er også større ettersom selve tapen også fysisk er større.

Digital 8 og DV bånd er to forskjellige ting. De lagres digitalt på begge typene bånd, men ettersom både selve båndstørrelsen og kassettstørrelsen er forskjellig, vil de ikke gå om hverandre. Tror heller ikke at Digital 8 er mindre komprimert og vil gi bedre bilde.

Lenke til kommentar
Tror heller ikke at Digital 8 er mindre komprimert og vil gi bedre bilde.

Har noen hi8- og 8-filmer av forskjellig båndkvalitet liggende, vil de kjøre på et digital8 kamera?

Jeg skal ha et nybegynner kamera, og lurer på om det blir særlig forskjell f.eks. med å redigere på et digital8 v.s mini-DV.

Vekten er ikke langt unna det dobbelte på et digital8 v.s mini-DV ...på de få jeg har sett i prisklassen. Hvis det ikke spiller noen rolle med vekt eller design, mener du at Sony TRV255E er et dårlig/greit/utmerket/maksimalt kjøp til 3200,- evt. vil du anbefale et annet til den prisen?

...eller kanskje er mini_DV'n Sony DCR HC19E å anbefale i stedet, til 3750,-

Lenke til kommentar

Digital 8 kameraet bruker HI8 eller D8 kassetter, som er på størrelse med vanlige lydkassetter.

Da jeg skulle begynne å redigere på PC, streiket samtidig mitt gamle HI8 kamera, og valget var lett: Med D8 kameraet kan jeg lese alle de gamle HI8 videoene. De digitaliseres ved overføring via Firewire til PC, og alt er ellers som ved DV-formatet. Kvaliteten er vel også den samme.

Så har du gamle 8-kassetter, bør D8 vurderes. Men formatet er vel 'utdøende', liksom også HI8 er det: AKAM produktguide viser 3 Sonymodeller: DCR-TRV255, 265 og 460, i pris 3000-5000 kr. Men sjekk at de virkelig også kan lese HI8-kassettene.

Endret av asoeli
Lenke til kommentar

Ved kjøp av Digital 8 kamera, og du fortsatt vil ha mulighet til å spille av dine gamle Hi-8 taper, så må du sjekke at kameraet virkelig støtter Hi-8 og video 8. Ikke alle Digital 8 kamera gjør dette.

EDIT : Så at det allerede var advart om dette... men en god regel kan nevnes flere ganger :)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...