Geir M Skrevet 4. april 2005 Forfatter Del Skrevet 4. april 2005 (endret) Jeg snakker ikke om å øke skattene for spesielt konkurranse utsatte selskaper for 100 gang. Jeg snakker om å øke skattene til de som har urimelig mye. All merkbar økning av skattetrykket vil, uavhengig av hvem de rammer, ramme den totale kjøpekraften. Det vil dermed ramme bedriftene som er avhengig av å selge varer og tjenester. Produktiviteten går ned, og i neste runde så blir skatteinntektene mindre igjen. Ved å skattelegge de rikeste ekstra hardt, så skattelegger man i stor grad bedriftseiere og straffer disse økonomisk for å gjøre en ekstra innsats for å bli enda rikere ved å videreutvikle driften. Dermed blir det mindre næringsutvikling og færre nye arbeidsplasser. Videre rammer man de rikes investeringsvilje, av samme grunn som over, og man rammer desutten evnen til å investere fordi investeringsmidlene er skattet vekk. Når det gjelder skattepolitikk så ikke verden så enkel at man bare kan skatelegge de rikeste, så blir det mer på alle. Sloik sosialist-populisme er alt for enkelt, man vil få en kortvarig gevinst, men det vil virke mot sin hensikt på lengre sikt. Dette er selvsagt helt sant. Men det at de rikes enorme kjøpekraft blir en smule lavere påvirker nok ikke den norske økonomien i så enorm grad. De fleste av pengene som går til luksusforbruk brukes jo på utenlandske produkter. Så istedenfor at 3 millioner går til Rolls Royce og 1 million går til staten i form av avgifter så går istedenfor mer av pengene uavkortet til staten og ikke til utenlandske selskap. Det at man mister lysten til å videreutvikle bedriften ser jeg ikke helt logikken i. For det første så er ikke den eneste motivasjonen her i verden penger. For det andre så vil man fortsatt få mye mer penger hvis man omsetter for 1 milliard enn hvis man omsetter for 100 millioner. Hvordan vil det virke mot sin hensikt? Norge har ganske høye skatter i forhold til mange andre land, har dette virket mot sin hensikt? Nei, nei og atter nei. Ja, vi har masse oljepenger og ja vi er et rikt land. Men det er ikke det som er poenget. Det finnes mange rike land med enorme ressurser, men få av disse har klart å forvalte disse på slik en forsvarlig måte som arbeiderpartiet har gjort i år etter år. Endret 4. april 2005 av geir_er_1337 Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Å få barn uten å ha livsforsikring som sikrer barna økonomisk støtte gjennom resten av oppveksten hvis man omkommer er jo barnemishandling. Jeg vil heller snu det på hodet og si at hvis noe er så viktig som du påpeker, burde det heller være et offentlig ansvar. Da unngår man at noen faller utenfor. Vær klar over en annen ting også - forsikringsselskaper driver selvsagt bare kynisk butikk, og endel folk blir faktisk nektet slike livsnødvendige (etter din mening) forsikringer pga eksisterende helseproblemer. Du vil altså nekte disse å få barn? Vi snakker om en stor gruppe mennesker her som kan være tipp topp foreldre men som har en elevert risiko ifølge forsikringsselskapene. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Dette er selvsagt helt sant. Men det at de rikes enorme kjøpekraft blir en smule lavere påvirker nok ikke den norske økonomien i så enorm grad. Dersom det ikke har noen særlig påvirkning så er det jo ikke noe vits med denne ekstrabeskatningen heller. Da gjør man det bare på pur f..., fordi man hater de rike. Skal det monne noe til fellesskapet, så må det være snakk om en viss merkbar størrelse. De fleste av pengene som går til luksusforbruk brukes jo på utenlandske produkter. Så istedenfor at 3 millioner går til Rolls Royce og 1 million går til staten i form av avgifter så går istedenfor mer av pengene uavkortet til staten og ikke til utenlandske selskap. Den var litt søkt synes jeg. Nå snakker vi kanskje om en veldig liten del av det store totalet. Dessuten tar staten inn godt med avgifter på import av slike luksusvarer. Det at man mister lysten til å videreutvikle bedriften ser jeg ikke helt logikken i. For det første så er ikke den eneste motivasjonen her i verden penger. Men det er en viktig motivasjon. Desuten er det direkte demotiverende å arbeide mot strømmen og føle at jo mer innsats du legger ned, ofte i samfunnsnyttig bedrift, desto mer vil staten ta av pengene dine. For det andre så vil man fortsatt få mye mer penger hvis man omsetter for 1 milliard enn hvis man omsetter for 100 millioner. Det er ikke en spesielt realistisk situasjon for mange. Se også svaret på forrige punkt. Hvordan vil det virke mot sin hensikt? Norge har ganske høye skatter i forhold til mange andre land, har dette virket mot sin hensikt? Nei, nei og atter nei. Ja, jo, jo! Vi er blitt en råvareprodusent som er nesten helt avhengig av oljen for å overleve. Vi har kanskje verdens største offentlige sektor, og samtidig er den svært lite effektiv og tilbyr dårligere tjenester enn tilsvarende i mange fattigere land. Men fordi vi har så enormt bra med naturresurser, og har en liten befolkning, og bor i en fredelig del av verden så klarer vi oss så bra som vi gjør. Men dette er mer på tross av den sosialistiske politikken vi fører, enn takket være den. Norge trenger mange nye bedrifter for å møte fremtiden. Det får vi ikke ved å skattelegge ekstra de som skal være fremtidens investorer. Ja, vi har masse oljepenger og ja vi er et rikt land. Men det er ikke det som er poenget. Det finnes mange rike land med enorme ressurser, men få av disse har klart å forvalte disse på slik en forsvarlig måte som arbeiderpartiet har gjort i år etter år. Og du nevner i fleng.... (når du ser bort fra overbefolkede land, land i konfliktsitasjoner, i urolige deler av verden og med religiøst styre) Hvis du ser på FN's Human Development Index top ti, så er det to land som ikke enten er små, eller har lav befolkningstetthet. Det er Japan og USA. Og disse landene har satset sterkt på industri og økonomi. Og det er kun USA av disse ti som har opplevd større internasjonale konflikter i senere år. Og det er kun USA som har håndtert en slik sammensatt befolknigsmasse med ulike prioriteringer. Jeg sier ikke at ikke AP gjorde en god jobb i etterkrigstiden, mulig de gjorde det, men situasjonen både for Norge og resten av verden har endret seg veldig mye siden den gang. Politikken dermed også fornyes og tilpasses. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Men det at de rikes enorme kjøpekraft blir en smule lavere påvirker nok ikke den norske økonomien i så enorm grad. Ånei? Da merker vel ikke skattekassa det i så enorm grad heller, da.. De fleste av pengene som går til luksusforbruk brukes jo på utenlandske produkter. Så istedenfor at 3 millioner går til Rolls Royce og 1 million går til staten i form av avgifter så går istedenfor mer av pengene uavkortet til staten og ikke til utenlandske selskap. Det vi over tid vil oppnå, er at flere og flere norske bedrifter blir konkurransedyktige, og vi vil bruke mer og mer penger på produkter produsert i vårt kjære fedreland. Jeg tror hele problemet med de sosialistiske tankene som blomstrer i Norge den dag i dag, er at de ikke ser frem i tid. Det at man mister lysten til å videreutvikle bedriften ser jeg ikke helt logikken i. For det første så er ikke den eneste motivasjonen her i verden penger. For det andre så vil man fortsatt få mye mer penger hvis man omsetter for 1 milliard enn hvis man omsetter for 100 millioner. Jo mer man jobber, jo hardere blir du straffet. Løp 100 meter og få 10 kr, løp maraton og få 12,50. Hva velger du å gjøre? Hvordan vil det virke mot sin hensikt? Norge har ganske høye skatter i forhold til mange andre land, har dette virket mot sin hensikt? Nei, nei og atter nei. Ja, vi har masse oljepenger og ja vi er et rikt land. Men det er ikke det som er poenget. Det finnes mange rike land med enorme ressurser, men få av disse har klart å forvalte disse på slik en forsvarlig måte som arbeiderpartiet har gjort i år etter år. Ja, du ser vel at dette har virket mot sin hensikt, håper jeg. Se på antall ansatt innen råvareproduksjon / råvareforedling i Norge kontra andre land. Jeg blir overrasket om vi ikke har et meget stort % antall innen råvareproduksjon. I dag er det billigere å sende fisken vi henter opp fra havet til Kina for å videreforedles, enn å gjøre det i Norge. Dette grunnet det høye skattenivået som over lang tid har presset opp lønningsnivå, generell levestandard, osv. Det er i og for seg fint å ha en god levestandard og et høyt lønningsnivå, men nå frykter jeg at vi har nådd toppen av kurven. Fler og fler bedrifter flyttes ut av norge pga. skattene, vi må importere mer og mer varer, og ingen industri blir levedyktig pga. de enorme prisene vi må kreve. Apropos fisk og Kina, kan jeg nevne at de drar inn nok penger til å holde flere småbyer gående pga. all fisken vi sender dit for videreforedling. Det er en kjennegjerning at hvis vi lar alle tre ledd i produksjonen ligge samlet i Norge vil vi få mer utbytte av det. De store pengene ligger ikke i primærnæringen, men sekundær og tertiær. Nå har vi flyttet ut sekundær og delvis tertiær, så vi ligger igjen med primær. Det er kun fordi vi har et så stort råvarelager at vi holder ut så bra som vi gjør. Jeg nevner fisk som et eksempel, men det jeg sier gjelder det meste av industri i Norge. Jeg betviler ikke at det AP gjorde etter krigen var både vel og bra, men nå må vi legge om kursen for å holde på de godene vi har opparbeidet oss. Enten må AP komme opp med flere glupe hoder som Gerhardsen og hans team, eller så føler jeg meg tvunget til å stemme mer "høyreorientert" som det heter iflg. norsk målestokk Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Ja, de rike får mindre penger. Og de fattige vil ikke få mer penger av at skattene til de rike blir økt. Men hvis man bruker disse pengene på f.eks. utdanning så kan det føre til at de fattige får bedre muligheter til å utdanne seg slik at de også har muligheten til å få seg en jobb som er spennende og utfordrende. I dag har alle mulighet til å ta den utdanningen de vil ha, det er til og med lovfestet. Så hvorfor da øke skattene? Stipend og lån blir jo i all for stor grad brukt til alkohol og studentboliger som er alt for dyr (det finnes langt billigere hybler visst bare studentene gidder å ta bussen i ti minutter fremfor å mått bo ved siden av skolen). Etter min erfaring får alt for mange urettmessig stipend. Stipendordning/lån bør i langt støre grad bli behovsprøvd. Ihvertfall stipend. Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Jeg stemmer SV fordi -Venstre og Høyre er i sammarbeidsregjering med KrF. Og jeg holder meg langt unna alt som har med KrF å gjøre. -SV vil ikke inn i EU, fjerne statskirken, fjerne monarkiet og ta vare på homofile og lesbiskes rettigheter og liker ikke privatisering. Er helt enig. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 SV vil også inn og tvinge mannen til å ta mer fødselsperm (altså nekte foreldrene å bestemme dette selv), de vil gjøre straffenivået mildere, melde oss ut av nato, forby strippeklubber, høyere skatter, øke kvotering.... Jaja, fordelen med SV/AP er at jeg kan sitte enda mer på ræv og leve på de rike sin tvungne bidrag. Og så trenger jeg bare jobbe 6 timer og få samme lønnen. Køene blir sikkert ikke lengre innen helse når folk jobber en time mindre, vi får vel bare sørge for å bli mindre syke Dette vil sikkert gå helt fint uten at landet går til helvete. Hvis ikke island angriper da. De vil jo fjerne oss fra NATO og redusere forsvaret vårt generelt sett kraftig både i størrelse og økonomisk støtte. Så da skal vel et par trålere sørge for vår beskyttele. Det blir sikkert trygt Det høres faktisk værre ut en KRF dette her Lenke til kommentar
CheGuevara Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 SV vil også inn og tvinge mannen til å ta mer fødselsperm (altså nekte foreldrene å bestemme dette selv), de vil gjøre straffenivået mildere, melde oss ut av nato, forby strippeklubber, høyere skatter, øke kvotering.... Strippeklubber, hva har de å gjøre i Norge? Det er uansett bare utenlandske horer som er der, damene vil jo ikke at mennene skal drive å se på andre damer, eller hva? Flere blir utro, men de enslige de kan jo dra til sverige, hvis de absolutt må se på nakne damer de ikke kjenner! Med lavere skatter, hvor skal vi da få penger til stats kassa da? Hvis kapitalen skal bestemme så blir alle uvenner, dere ser vel hva som skjer for penger, i dop miljøene, i rans miljøene osv... BTT: Er under 18år, men da sier jeg bare hva jeg skal stemme på på skolevalget, nemlig NKP! Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Strippeklubber, hva har de å gjøre i Norge? Det er uansett bare utenlandske horer som er der, damene vil jo ikke at mennene skal drive å se på andre damer, eller hva? Flere blir utro, men de enslige de kan jo dra til sverige, hvis de absolutt må se på nakne damer de ikke kjenner! Så staten skal diktere hvorvidt strippeklubber skal være lovlige? Uansett hva du måtte mene om det, så er det i seg selv en vesentlig innskrenking av friheten. Da er det liten prinsipiell forskjell på å forby strippeklubber, og si at det skal bli ulovlig med høy tetthet av butikker (aka kjøpesentre). Ingen av delene rammer andre enn de som oppsøker slike steder og velger å arbeide der, og å hindre folk fra det er ikke forenelig med idèen om et fritt land. Med lavere skatter, hvor skal vi da få penger til stats kassa da? Hvis kapitalen skal bestemme så blir alle uvenner, dere ser vel hva som skjer for penger, i dop miljøene, i rans miljøene osv... Penger skader ingen, men misunnelige mennesker gjør det. Du, jeg og hvermannsen har rett til å bestemme hvordan vi skal bruke våre egne midler, og ingen andre skal komme å bestemme at vi må betale for den daglige driften av en bananplantasje oppe i Finnmark. Lenke til kommentar
CheGuevara Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Strippeklubber, hva har de å gjøre i Norge? Det er uansett bare utenlandske horer som er der, damene vil jo ikke at mennene skal drive å se på andre damer, eller hva? Flere blir utro, men de enslige de kan jo dra til sverige, hvis de absolutt må se på nakne damer de ikke kjenner! Så staten skal diktere hvorvidt strippeklubber skal være lovlige? Uansett hva du måtte mene om det, så er det i seg selv en vesentlig innskrenking av friheten. Da er det liten prinsipiell forskjell på å forby strippeklubber, og si at det skal bli ulovlig med høy tetthet av butikker (aka kjøpesentre). Ingen av delene rammer andre enn de som oppsøker slike steder og velger å arbeide der, og å hindre folk fra det er ikke forenelig med idèen om et fritt land. Godt poeng! Er enig med deg! Det jeg mener er at flere og flere blir utro fordi de går på strippe klubb! Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Er under 18år, men da sier jeg bare hva jeg skal stemme på på skolevalget, nemlig NKP! Ikke vær redd, du vokser det sikkert av deg. Lenke til kommentar
CheGuevara Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 (endret) Er under 18år, men da sier jeg bare hva jeg skal stemme på på skolevalget, nemlig NKP! Ikke vær redd, du vokser det sikkert av deg. hehe, tror og håper ikke det! Nei, kan være det bli RV da, men er ikke sikker ennda! j***a kapitalister azz! bare tuller Endret 10. mai 2005 av CheGuevara Lenke til kommentar
howzer Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Angånde full sysselsetting er det bare å se seg om, så vidt jeg vet har ingen andre klart dette på en tilfredsstillende måte og nordmenn er ikke noe dyktigere enn andre "folk". Hvor mange er det som er arbeidsledige som heller kunne tatt seg jobb på Rimi eller en annen "drittjobb"? Det gir verdifull erfaring, og man tjener sine egne penger istedenfor å snylte på andre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Er under 18år, men da sier jeg bare hva jeg skal stemme på på skolevalget, nemlig NKP! Ikke vær redd, du vokser det sikkert av deg. Det samme tenkte jeg. Lenke til kommentar
CheGuevara Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Er under 18år, men da sier jeg bare hva jeg skal stemme på på skolevalget, nemlig NKP! Ikke vær redd, du vokser det sikkert av deg. Det samme tenkte jeg. jaha og hvorfor det? Fordi jeg ikke er kapitalist? Broren min stemte på det samme, han er nå 26, han stemmer på det fortsatt, selv om han gjorde på skolevalget! Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Jeg skal definitivt stemme Høyre, kommer tilbake med litt mer utdypende bakgrunn for det senere. Litt av grunnen er at jeg for GUDS skyld IKKE vil ha noen rødgrønn regjering med Jens Stoltenberg og Kristin Halvorsen. Jeg blir mektig sliten av deres politikk. Ap hadde en GLIMRENDE politisk holdning for 4 år siden da de gikk av med makta, da var den veeldig mye mer lik den politikken høyre fører idag. Jeg er også GRUNDIG lei av at Jens Stoltenberg ALLTID tar frem Buskerud som høyres synd, og peker på ditt og datt feil i kommunen. Nå har det seg slik at jeg også ser akkurat de samme feilene og enkelte andre i tillegg i kommuner som er styrt av Arbeiderpartiet! (Blir så provosert hehe) Også må jeg legge til at de menneskene som har skikkelig peiling idag etter min mening er Erna Solberg og Per Kristian Foss (tenk dere Kristin Halvorsen som finansminister GRØSS) Lenke til kommentar
howzer Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 jaha og hvorfor det? Fordi jeg ikke er kapitalist? Broren min stemte på det samme, han er nå 26, han stemmer på det fortsatt, selv om han gjorde på skolevalget! Det finnes mange ukloke voksne også. Hva godt kan komme av at NKP får makt? Ingen skal kunne jobbe hardt for å få et bedre liv? Alle må ha samme middelmådige liv? Meningsmotstandere blir henrettet? Jeg skal definitivt stemme Høyre, kommer tilbake med litt mer utdypende bakgrunn for det senere. Litt av grunnen er at jeg for GUDS skyld IKKE vil ha noen rødgrønn regjering med Jens Stoltenberg og Kristin Halvorsen. Jeg blir mektig sliten av deres politikk. Ap hadde en GLIMRENDE politisk holdning for 4 år siden da de gikk av med makta, da var den veeldig mye mer lik den politikken høyre fører idag. Hvorfor Høyre? Høyre er jo partiet som kom med det latterlige forslaget til ny åndsverkslov, og som motsetter seg å heve tollgrensa til 1000 kroner. Partiet er intet annet enn en gjeng udemokratiske tullinger som kjemper for å innføre lover i Norge som er diktert for EU av multinasjonale korporasjoner. Også må jeg legge til at de menneskene som har skikkelig peiling idag etter min mening er Erna Solberg og Per Kristian Foss (tenk dere Kristin Halvorsen som finansminister GRØSS) Per Kristian Foss? Mannen som er mest opptatt av å skjerme norske bedrifter mot konkurranse (noe som svekker konkurranseevnen på sikt), bl.a. ved å innbitt kjempe mot en heving av tollgrensa til fattige 1000 kroner? Lenke til kommentar
CheGuevara Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 (endret) Det finnes mange ukloke voksne også. Hva godt kan komme av at NKP får makt? Ingen skal kunne jobbe hardt for å få et bedre liv? Alle må ha samme middelmådige liv? Meningsmotstandere blir henrettet? Hva mener du med å si ukloke voksne også, er det galt å stemme på NKP? Bare fordi dere er kapitalister, så er det galt? Hva er galt med at alle skal ha samme middelmådige liv? Hvorfor skal noen tjene mer enn andre uten å gjøre noe? Bare sitte bak en pult og lese avis og surfe på nettet, er det rett? Ingen skal kunne jobbe hardt for å få et bedre liv? Man behøver ikke å være enig i alt et parti mener! Her kan jeg si meg enig, men ingen "kontorfolk" jobber hardt! Så hvorfor skal f.eks. Kjell inge røkke bli så rik som han var fordi han bare satt bak pulten sin og sufret og leste avis? Han gjorde ikke en eneste dritt for å få de penga, det var de som arbeidet for ham! Er det rett? Jeg mener NEI! Du og mange andre mener JA! Jeg må få ha min egen mening! EDIT: Trekker tilbake det med at jeg sa at du var kapitalist, hkm BTW ¨Hvis man har bursdag etter valget, men i samme år kan man da stemme? Endret 11. mai 2005 av CheGuevara Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Hva mener du med å si ukloke voksne også, er det galt å stemme på NKP?Bare fordi dere er kapitalister, så er det galt? Hva er galt med at alle skal ha samme middelmådige liv? Hvorfor skal noen tjene mer enn andre uten å gjøre noe? Bare sitte bak en pult og lese avis og surfe på nettet, er det rett? Det faktum at dei aldri har tatt oppgjør med Stalinismen og fører ein Bolsjevik linje som burde vert lagt død for lenge siden. NKP kan nok kun tiltreke seg folk som ikkje veit kva dei står for eller folk som på ein eller annen måtte har bestemt seg for at Lenin sin parti kommunisme er den rette vei. Også må jeg legge til at de menneskene som har skikkelig peiling idag etter min mening er Erna Solberg og Per Kristian Foss (tenk dere Kristin Halvorsen som finansminister GRØSS) Erna Solberg som lar Frp besteme heile flyktinge politiken for seg? Skile familier og sende ut kan hun, men å integrere invandrere er vanskeligere. Ut av syne ut av sin som regjeringens politik har vert så langt. Eller Per Kristian Foss som vist nok skal beskyte norsk næring. Det som stort sett har skjed er vel nedlegelser både i øst og vest. Noko auke av arbeidsplasser har ein ikkje akuratt sett mens denne regjeringen har styrt. Hvor mange er det som er arbeidsledige som heller kunne tatt seg jobb på Rimi eller en annen "drittjobb"? Det gir verdifull erfaring, og man tjener sine egne penger istedenfor å snylte på andre. Ikkje så veldig mange. Eg har ein kamerat som har vert arbeidsledig i snart eit år. Eineste jobben han har klart å skaffe seg var 2 veker på ein bensinstasjon. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Hva mener du med å si ukloke voksne også, er det galt å stemme på NKP? Jeg synes det er galt, ja. NKP er en fare for demokratiet, slik jeg ser det. Kommunisme er noe av det verste som finnes, og ideologien har mange ganger flere liv på samvittigheten enn til og med nazismen. Bare fordi dere er kapitalister, så er det galt? Det er galt fordi det legger til rette for snyltere som ikke gidder å løfte en finger. Det er galt fordi det ikke gir meg muligheten til å styre mitt eget liv og gjøre mine egne frie valg. Hva er galt med at alle skal ha samme middelmådige liv? Det blir kjedelig. Uinspirerende. Man får ikke mulighet til å realisere seg selv. Alt er det samme. Alt blir kjedelig. Man kan like gjerne legge seg ned og dø. Hvem skal stå for verdiskapningen? Hvorfor skal noen tjene mer enn andre uten å gjøre noe? Bare sitte bak en pult og lese avis og surfe på nettet, er det rett? Jeg tviler på om dette er tilfelle, men om så er - at noen vil betale andre for å lese aviser og surfe på nettet - så værsågod. Jeg har ikke noe ønske om å bestemme hvordan andre skal bruke pengene sine. Det jeg er opptatt av er at pengene jeg tjener på å jobbe ikke skal renne inn i lommeboka på en eller annen snylter som er for lat til å jobbe. Ingen skal kunne jobbe hardt for å få et bedre liv? Man behøver ikke å være enig i alt et parti mener! Her kan jeg si meg enig, men ingen "kontorfolk" jobber hardt! Så alt datautstyret du sitter med nå er ikke et resultat av at noen har jobbet hardt? Alle de millionene av linjer med kode i programmene du bruker er ikke hardt arbeid? Hjernen er uten betydning - det eneste som teller er hardt fysisk arbeid? Så hvorfor skal f.eks. Kjell inge røkke bli så rik som han var fordi han bare satt bak pulten sin og sufret og leste avis? Røkke ble ikke født rik. Han jobbet hardt og klarte det få andre klarer. Hvis det er så enkelt, hvis det ikke krever noe arbeid, hvorfor kan ikke alle bare gjøre det da? Hvorfor er ikke alle rike? Han gjorde ikke en eneste dritt for å få de penga, det var de som arbeidet for ham! De som arbeidet for Røkke, hadde alle de hatt jobb hvis ikke Røkke hadde skapt arbeidsplasser? Hvor skal alle arbeidsplassene komme fra hvis du vil trykke alle som skaper dem ned i søla? Mener du at de som grunnla Google ikke har jobbet hardt for å komme dit de er i dag? Er det rett? Jeg mener NEI! Du og mange andre mener JA! Jeg må få ha min egen mening! Helt klart, men det virker på meg som om dine meninger er basert på misforståelser og fordommmer, snarere enn fakta og realiteter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå