Gå til innhold

nkon coolpix 2100 - utdatert nå?

Anbefalte innlegg

Lurer på om mitt nikon coolpix 2100 begynner å bli utdatert...det har jo "bare" 2 megapixels, og jeg synes bildene blir litt vel kornete, særlig når det ikke er tatt i dagslys.

Ser jo at til og med mobiler har megapixel kameraer nå, og føler at mitt kamera henger litt etter...

Liker å fotografere, både ute og inne, og liker også zoom funksjonen, som jo ikke er heelt maks på det kameraet jeg har da. Kanskje på tide å bytte?

Har sett på nikon 4800 og at det har bedre zoom, men finner ingen tester.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du blåser opp bilder i større format enn 13x18 (halv A4 side) skal du ikke merke noe til kornigheten som en følge av få megapixler. Det du snakker om, er støy som kommer når man bruker høy ISO som en følge av dårlige lysforhold. Dette får man ikke gjort noe med om man velger flere megapixler, men mange nye kamera har lavere støynivå og bedre lysstyrke, slik at man kan oppleve lavere støy på disse. Men dette kommer altså ikke av antall megapixler.

Faktisk, hvis man sammenligner nøyaktig samme kamera med 3 og 5 megapixler (f.eks Canon Ixus 30 og Ixus 50), så har faktisk Ixus 50 potensiale til mer støy ettersom pixlene må sitte tettere og er mindre og dermed blir hver pixel mindre lysfølsom.

EDIT : Selv om mobilkameraene plutselig kommer med flere megapixler enn ditt kamera, vil ditt kamera fortsatt være langt bedre i lang tid fremover.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...