Gå til innhold

To eller flere fysiske adskilte bootdisker?

Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å kjøpe ny stasjonær pc til hjemmebruk. Maskinen skal brukes mest til surfing og tekstbehandling, men jeg ønsker også å bruke den til spill og jobbrelaterte oppgaver.

Problemet er at ungene (6-15 år) også må ha tilgang til pc'en, og de er mindre kritiske til hva de installerer og laster ned. Jeg har særdeles dårlig erfaring fra forrige pc jeg hadde som fort ble fylt opp av alskens rot som senket ytelsen betraktelig.

Jeg er ute etter et produkt som lar meg velge mellom to eller flere harddisker å boote fra. Dette må være fysisk adskilte harddisker der strøm og/eller signal blir kuttet helt mellom hovedkort og den disken som ikke er i bruk...gjerne med en eller annen form for sikkerhet ved oppstart (nøkkel e.l.).

Jeg vet det fantes et slikt produkt for et par år tilbake, men jeg husker ikke hva det het :roll:

Dette var et kort med ut dummy pci-spor som du koblet mellom harddiskene og hovedkortet. Så kunne du med en fjernkontroll velge hvilken harddisk du skulle starte opp fra.

Noen som skjønner hva jeg tenker på her? Andre gode ideer for å løse dilemmaet mitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar, men Jeg trenger nok litt mer sikkerhet enn som så.

Vil ha XP på begge diskene, og filer/programmer på min disk må være utilgjengelige fra det andre operativsystemet.

Hvis jeg bare kunne huske hva den enheten het :cry:

Edit: jeg kom på det :cool: Dingsen heter Trios II, og hardware.no hadde en test av denne for to år siden. Microplex har den inne ser det ut som...

Noen som har testet denne? Kan det være noe problem å få denne til å fungere på dagens komponenter? (bortsett fra sata seff)

Endret av JanOveS
Lenke til kommentar

Forslag:

Kjøp to interne harddiskskuffer. og legg hver sin harddisk her i.(Kjøp noen med kjøler(vifte) så de ikke blir for varme)

Nå installerer du xp på dem begge, og laver en til deg og en til ungene.

Du har nå din egen harddisk som ingen andre kan komme til. Du tar den simpelthen ut hver gang du er ferdig med arbeidet, og setter ungenes i istedet for.

Det er en 100% sikker og billig løsning. Her i Danmark får man en intern harddiskskuffe med kjøler(vifte) for omkring 100-130 kroner.

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...