Gå til innhold

350d inne hos Fotohuset? Nå er det i hus.

Anbefalte innlegg

Da har jeg etter mye om og men, samt litt frem og tilbake endelig bestemt meg. Nå vil jeg ha meg kamera! :yes: Så er det bare sånn med meg når jeg bestemmer meg så vil jeg ha ting fort, ja helst i går. (tipper det er mange som kjenner seg igjen der) :p

Så spm mitt blir om det er noen som vet om fotohuset ell andre butikker i oslo som har dette kameraet inne. Helst til en pris som er ok, som jeg tror fotohuset har.

Håper noen vet noe om dette.. (kjenner at det virkelig klør i fingreene)

MVH

Leben

Edit: leif her og der

Endret av Leben
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommer på 5 alternativer som alle skal ligge ganske likt i pris:

Foto&Video, Møllergata

Elkjøp, flere steder..

Lomørks, torggata (?)

Fotohuset, Karl Johan (?)

Japan Foto, bl.a. Byporten.

Tror disse ligger på litt over 8000,- for kitløsningen. Husk minnekort også! ;)

Kjøpte mitt på førstnevnte, og er veldig fornøyd med dem.

Lenke til kommentar

Da var 350d i hus og batt til lading. Klarer nesten ikke vente :p Vil med det samme påpeke den utrolig bra sørvisen jeg fikk på fotohuset. Prisen, 8k, med 18/50 linsa er jo også en veldig bra pris. :thumbup:

Som jeg gleder meg til å teste i kveld.

Edit: leif

Endret av Leben
Lenke til kommentar
Kitet er vel med 18-55 objektiv?

8K hørtes ut som en bra pris over disk ja.

Gratulerer med kameraet - kos deg stort (er bare litt misunnelig..) :yes:

Stemmer det, bare jeg som var i gledesrus :love: Så nå er det "bare" å lære seg hvordan man bruker det. Noen som vet om noen guider, etc om kamerabruk maknikken osv. (Da jeg er utrolig grønn på bruk av kam) :blush:

MVH

Leben

(lykkelig eier av 350) :thumbup:

Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera. Har ikke hatt gleden av å prøve kameraet "til døde" enda, men noe har jeg lært.

I begynnelsen er det veldig fristende å bruke Auto funksjonen... men stopp litt... da må du først vite at du da ikke utnytter kameraets fulle potensiale. Prøv deg frem med P (programautomatikk) der kameraet foreslår blender, lukker og andre innstillinger, men der du kan overstyre dette og se hva som fungerer og ikke for deg. Hva du kan stille på, er såpass omfattende at jeg ikke kan begynne å liste det opp her. Les bruksanvisning og se om du finner noen guider på nettet.

Blenderautomatikk og lukkerautomatikk er også spennende saker. M (manuell) er når du begynner å bli litt mer dreven. Men tro meg... det er så utrolig spennende å bruke kameraet når du skjønner mer om hvordan det fungerer. De som kun bruker Auto hele tiden, skjønner ikke hva det å fotografere egentlig handler om, og da blir det stort sett bare kjedelig. Lær deg kameraet... det fortjener både det og du.

Lenke til kommentar

Jepp, manualen blir herlig sengelektyre de neste dagene :p

Afseth: Må bare skryte av dere på fotohuset, rett og slett utrolig bra sørvise. Nå vet jeg ikke om det var du som jobbet eller ikke, uansett kan dere og vi som er kunder ikke gjøre noe annet enn å smile.

Sa jeg ikke hadde stort peil og fikk masse hjelp, og ikke den der: Du er noob ja, hva med et kompaktkamera? Tror nok ikke dette er noe for deg. Og ja har fått den der slangt i tyne, dog det gjalt noe annet.

Til slutt før jeg stuper ned i manualen igjen: Noen bra guider ell sider som beskriver om kamera generellt? Som sagt, vet ikke mye om fotografering.

Mvh

Leben

Endret av Leben
Lenke til kommentar

Fint du er fornøyd med service :) (og nei, det er ikke jeg som har opprettet ny konto for å lage reklame for den butikken jeg jobber i :!: )

Jobbet ikke i dag jeg nei. Men det var nok enten Thomas eller Ada du snakket med. Begge disse er "bare" ekstrahjelp som i helger og enkelte andre ganger, men de duger allikevel... hehe.

Nå vet jeg dessverre ikke om noen guider på nettet... men det er vel lurt å få tak i en bok om fotografering generelt, som dekker også de mer avanserte delene av foto som blender og lukker... ikke bare utsnitt og lysforhold. Aller best er det imidlertid å prøve ut selv, eksperimentere, og det koster jo ingenting når man har digitalkamera. Men alltids greit med litt starthjelp i form av en bok eller guide. Ellers har man jo den fordelen når man kjøper over disk, at man alltids kan spørre om råd og tips i butikken, både før, når og etter man kjøper ett kamera. Å gi full opplæring har vel de færreste tid og mulighet til, men er det noe spesifikt man lurer på, så går det jo ann å spørre.

Men aller viktigst... eksperimenter... og gjør det ute. Så kan man eksperimentere inne med de fordeler og ulemper det medfører i ettertid, når man har lært kameraet bedre å kjenne. Og stol ikke alltid på kameraets lysmåling... bruk både blits og eksponeringskompensasjon etter lysforholdene. Man ser jo fort om bildet blir under eller overeksponert på skjermen uansett.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Til slutt før jeg stuper ned i manualen igjen: Noen bra guider ell sider som beskriver om kamera generellt? Som sagt, vet ikke mye om fotografering.

Kan anbefale deg "John Hedgecoe's Complete guide to photography".

Selv kjøpte jeg den på Ark i bogstadveien (i Oslo) for 168 kroner. Det er en flott bok på 220 sider som forklarer alle de viktigste sidene ved fotografering (inkludert digital), og har masse flotte bilder og inspirasjon mht komposisjon etc.

(Et ekstra pluss for en Olympus-eier er at boken bruker herlige E-1 som illustrasjon på dslr, men boken kan selvsagt leses av alle brukere av andre merker også... :-))

for øvrig finnes det jo drøssevis med guider på nettet. En veldig bra side er

http://www.dpreview.com/

Sjekk særlig forumet - der er det mye bra informasjon og gode tips å plukke opp.

Lykke til med knipsingen!

Lenke til kommentar

Tro meg, Leben... det kommer til å koste noen kroner etterhvert om du skal kjøpe alt du får lyst på :) Zoomlinse, kanskje vidvinkel med bedre lysstyrke eller optisk skarphet, stativ, blits, skikkelig bag, batterigrep, større og flere minnekort, fjernkontroll osv... osv... osv... Kjøpte selv ett Nikon F80 (filmbasert) for ett par år siden, og kjøpte heldigvis en bra linse samtidig. Men etterhvert har det blitt en skikkelig telezoom, bra blits, godt stativ og masse mer. Totalsummen er blitt mange ganger høyere enn det kameraet med linse kostet i første omgang, men så har jeg ett ganske bra og allsidig utstyr nå da. Har lyst på en 50/1,8 nå...

Lenke til kommentar

Sikkert litt ot dette men, er det 17-40 linse eller 17-85 som er det naturlige valget til å erstatte kitlinsa? Og lest litt om den 50mm linsa til 900 kr. Noen sier den er elendig mens noen sier den er topp, i alle fall til prisen.

MVH

Leben

Endret av Leben
Lenke til kommentar

Om du vil ha 17-85 IS USM eller 17-40/4L kommer ann på dine behov. 17-85 har bildestabilisator (derav IS=Image Stabilizor eller hvordan det nå skrives) men dårligere lysstyrke enn 17-40. Så sånn sett vil de få omtrent samme lysstyrke i praksis. Men 17-40 er også en av "L" linsene til Canon og har meget god skarphet. Dessverre er brennviddeområdet noe smalere enn 17-85. Personlig ville jeg valgt 17-85 for å ha ett bra zoomområde, og ettersom den er ganske så anvendelig, men det kommer altså ann på personlige preferanser.

Noen mener vel at 50mm linsa er dårlig, og tror det pga. prisen. 50mm er lette å lage med god lysstyrke, og derfor blir de billige til tross for dette. 1,8 har veldig bra lysstyrke, og i tillegg er den veldig skarp og god. Ett godt kjøp til rundt tusenlappen, og mange har en slik for situasjoner der det kreves stor blenderåpning. Men denne alene er for de fleste ikke nok, da den ikke har noen zoom til de tilfeller der det kreves.

Vil anbefale at du først kjøper en 50/1,8, og hvis du føler at 18-55 linsa ikke holder mål, kan du prøve ut både 17-40 og 17-85 i en butikk og ta ett valg da.

Lenke til kommentar

Oj, må si jeg blir helt overveldet av all responsen. Tusen takk for mange råd og tips. Tror/vet at dette kommer til å bli utrolig moro og lærerikt. Eneste som er bittert er at jeg ikke har kommet meg inn i fotolivet før i en alder av 23. Uff så gammal :D :D

Nei, nå er det ut å prøve kamera, adios mine orakler. :thumbup:

Mvh

Leben

Leif var vist innom

Endret av Leben
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...